ایلام بیدار12:22 - 1397/03/29
ایلام بیدار بررسی می کند؛

پیروزی طلایی انصارالله در"الحدیده" /گزینه های تلخ عربستان برای اتمام جنگ

روز بروز اوضاع عربستان در یمن وخیم تر می شود و این کشور با هزینه های سرسام آوری که برای پیروزی در یمن مرتکب شده هیچ گاه نتوانسته است به خواسته های خود دست یابد.

گروه بین الملل ایلام بیدار::جنگ ائتلاف حمله به یمن به سردمداری عربستان در حالی وارد چهارمین سال خود شده است که ریاض و همپیمانان خود به هیچ یک از اهداف خود در این جنگ دست نیافته اند و هنوز هم هیچ چشم‌انداز روشنی برای پایان دادن به این جنگ فرسایشی وجود ندارد.

جنگ یمن در حالی همچنان ادامه دارد که امارات و عربستان دست به جنایت جنگی می زنند. اختلاف میان این دو همپیمان به دلیل طمع آنها به تجزیه یمن و چپاول ثروت های آن و به کنترل در آوردن جزایر و بندرهای این کشور آشکار شده است. امارات با استفاده از پایگاه های خود در عدن، حضرموت و …تلاش کرد کنترل باب المندب را در اختیار داشته باشد. نقش امارات در جنگ یمن به زیان عربستان به عنوان سردمدارن ائتلاف حمله به یمن در حال افزایش است.
امارات با حمایت از شورای انتقالی در جنوب یمن و تشکیل شبه نظامیان وابسته به خود سبب شد عبدربه منصورهادی و هواداران آن ضعیف تر شوند. این موضوع را در گزارش نشریه «فارین پالیسی» هم می تواند دید.

ائتلاف سعودی و اماراتی از روز چهارشنبه گذشته با کمک آمریکا، انگلیس و فرانسه عملیات سنگینی برای اشغال بندر راهبردی الحدیده در غرب یمن آغاز کردند که تاکنون با رزمندگی و ایثار مبارزان انصارالله و ارتش یمن موفق به پیشروی در این منطقه نشده و تلفات سنگینی نیز متحمل شده‌‌اند. انقلابیون یمن در نبرد  بزرگ الحدیده هر روز شگفتی می‌آفرینند و پیروزی تازه‌ای کسب می‌کنند. پس از زمینگیر کردن نیروهای ائتلاف پنج‌گانه سعودی حالا خبر رسیده که تعداد زیادی از متجاوزان اسیر شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، در پی درهم شکستن کشتی متجاوز اماراتی در بندر حدیده یمن، ۱۰۰ سرباز خارجی به هلاکت رسیده‌اند. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با اشاره به اینکه «خبر‌هایی از کشته شدن 100 نظامی آمریکایی، اسرائیلی، سعودی و اماراتی در جریان حمله به یک فروند کشتی جنگی متجاوز اماراتی منتشر شده است»، نوشته، ائتلاف سعودی به علت بیم از واکنش افکار عمومی ملت‌های کشور‌های عضو این ائتلاف به شدت کشته شدن ۱۰۰ سرباز آمریکایی، اسرائیلی، سعودی و اماراتی را سانسور کرده است. این پایگاه خبری روسی حتی به جزئیات نیز اشاره کرده و نوشته خبر‌هایی از کشته شدن ۱۲ سرباز آمریکایی، هشت سرباز اسرائیلی، ۵۰ سرباز اماراتی و ۳۰ سرباز سعودی در کشتی جنگی در الحدیده منتشر شده است و ائتلاف به علت بیم از واکنش افکار عمومی ملت‌های کشور‌های متجاوز و تحت فشار قرار گرفتن برای پایان دادن به جنگ علیه یمن بر این خبر سرپوش گذاشته و آن را سانسور کرده است.

ائتلاف سعودی با شروع عملیات موسوم به «پیروزی طلایی» از روز چهارشنبه به شدت به دنبال آن است تا انصارالله را در این شهر شکست داده و سپس به سمت «صنعا» حرکت کند. «الحدیده» دومین بندر تجاری بزرگ یمن بعد از بندر عدن است و به دلیل داشتن امکانات صادرات و واردات و نزدیکی به معابر بین‌المللی حمل و نقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار است. این بندر، شریان اصلی حیات بیش از 8 میلیون یمنی در استان‌های الحدیده، تعز، صعده و صنعا است.  براساس برآوردهای سازمان ملل جنگ الحدیده منجر به بزرگترین بحران انسانی جهان خواهد شد. اما ائتلاف سعودی بدون توجه به پیامدهای این جنگ از زمین و هوا و دریا اقدام به حمله به 600 هزار یمنی ساکن در الحدیده کرده است. همزمان با نبرد نظامی، بین دو طرف نبرد رسانه‌ای شدیدی نیز در جریان است. در عرصه رسانه، ائتلاف سعودی سعی دارد پایان جنگ را زودتر از دنیای واقعی و میدان نبرد اعلام کند و انصارالله نیز در این میان بیکار ننشسته و با ابزارهای مختلف به مصاف این جنگ رسانه‌ای رفته است.

سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن هم  با ارائه اطلاعات جدید از نبرد با ائتلاف سعودی در جبهه ساحل غربی، تاکید کرد که متجاوزان در این جبهه نیز مانند جبهه‌های دیگر در دام افتاده‌اند و به بن‌بست رسیده‌اند. «محمد عبدالسلام» تاکید کرد، دشمن متجاوز در نبرد ساحل غربی، ارزش‌های اخلاقی و بعد اجتماعی‌اش را از دست داده و به همین دلیل به نمایش‌های تبلیغاتی و جنگ روانی روی آورده است. وی گفت که جنگ ساحل، یک نبرد آمریکایی - انگلیسی است و کشورهای عضو ائتلاف سعودی به تنهایی نمی‌توانند وارد آن شوند. کشتی‌های آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی در سواحل یمن برای بمباران و عملیات‌های جنگی مختلف حضور دارند.
«
مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز اعلام کرد، پیروزی‌ها در ساحل غربی دشمن و مزدوران آنها را به چالش کشیده و تاکتیک‌ها و رسانه‌های آنها را ناکام گذاشته است. وی در پیام خود به مناسبت عید سعید فطر افزود: «این پیروزی‌ها در مرحله آینده و در همه جبهه‌ها تا آزادسازی سراسر خاک یمن افزایش خواهد یافت.»همچنین «محمدعلی الحوثی» رئیس شورای عالی انقلاب یمن اعلام کرد،  که «انگلیسی‌ها یک هفته قبل به ما گفتند که اماراتی‌ها و سعودی‌ها به آنها گفته‌اند هرگز بدون موافقت و کمکشان وارد نبرد الحدیده نخواهند شد». وی افزود: «به همین دلیل، انگلیس و آمریکا را مسئول هر نبرد جدیدی در الحدیده و مسئول همه پیامدهای این نبرد از جمله نابودی بندر الحدیده یا گرسنگی مردم یمن می‌دانیم».

از سوی دیگر، رسانه‌های نزدیک به مبارزان یمنی هم اعلام کرده‌اند که طی عملیاتی دو تن از نیروهای ویژه فرانسه در خاک این کشور را بازداشت کرده‌اند. بنا به گزارش پایگاه خبری «المصدر»، نیروهای یمنی می‌گویند گارد ساحلی بندر الحدیده یک قایق نظامی تندروی فرانسوی را متوقف کرده و سرنشینان آن را نیز بازداشت کرده‌ است. گفته می‌شود این قایق در حال آماده‌سازی عملیات در نزدیک شهر بندری الحدیده بوده که نیروهای یمنی دو سرنشین آن را محاصره و به اسارت درمی‌آورند. طی روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره حضور نیروهای فرانسوی در عملیات اخیر ائتلاف سعودی و اماراتی در بندر الحدیده یمن منتشر شد که وزارت دفاع فرانسه آن را رد کرد. اما روزنامه لوفیگارو در گزارشی تأیید کرد که نیروهای ویژه فرانسوی در عملیات حمله به بندر الحدیده حضور دارند. در همین ارتباط، «علی‌ العماد»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله تاکید کرده شمار اسیران وابسته به ائتلاف متجاوزان در ساحل غربی یمن به 160 نفر رسیده است. به گفته وی، 160 مزدور ائتلاف متجاوز سعودی در درگیری‌های ساحل غربی به اسارت ارتش و کمیته‌های مردمی یمن درآمده‌اند.

روز بروز اوضاع عربستان در یمن وخیم تر می شود و این کشور با هزینه های سرسام آوری که برای پیروزی در یمن مرتکب شده هیچ گاه نتوانسته است به خواسته های خود دست یابد.

در همین رابطه تارنمای العهد معتقد است که عربستان در جنگ یمن دو گزینه بیشتر در اختیار ندارد. یا این کشور با وجود نبودن هیچ گونه افق روشنی برای یکسره کردن جنگ به سود خود و رسیدن به پیروزی باید به جنگ ادامه دهد. عربستان از این گزینه برای حفظ آبروی خود در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و جهان عرب و اسلام استفاده خواهد کرد. اما این جنگ برای عربستان هزینه نظامی و معنوی بسیاری به دنبال داشته است و نشان داد که ارتش عربستان ضعیف و ناتوان است و در مرز خود با شکست روبرو شده است.
راه دوم عربستان این است که به جنگ پایان دهد. این گزینه هم در شرایطی که یمنی ها مخالف دادن هرگونه امتیازی به عربستان حتی در ظاهر هستند برای ریاض بسیار سخت است. در نتیجه پایان دادن به جنگ پیروزی بزرگی برای یمن است و به قدرت و نفوذ محمد بن سلمان پایان خواهد داد. زیرا اعزام ارتش عربستان به جنگ در یمن و گرفتار جامعه عربستان در این جنگ یکی از ارکان اصلی قدرت یابی او و به حاشیه راندن رقبای او بود.

 

انتهای پیام/ش