ایلام بیدار09:04 - 1397/03/29
گزارش ایلام بیدار از بر زمین ماندن طرح سوال از رئیس جمهور؛

نمایندگانی که به امضای خود وفادار نیستند/ وقتی ابزار "نظارتی" مجلس بی خاصیت می شود + سند

نمایندگان هر بار و بعد از طرح سوال از رئیس جمهور امضاهای خود را پس می گیرند البته حساب نمایندگانی که طرح را با توجه به مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی امضا نکرده اند دیگر جداست.

گروه سیاسی ایلام بیدار::یکی از موضوعات روز که این روزها و ماه ها مورد تحلیل و تفسیر فراوان چه در محافل و چه در فضای مجازی قرار گرفته موضوع "طرح سوال از رئیس جمهور" توسط نمایندگان مجلس است.

موضوعی که برای چندمین بار متوالی از سوی نمایندگان و مجلس شورای اسلامی یا به دست فراموشی سپرده می شود و یا نسبت به بازپس گیری امضاهای خود اقدام می کنند.

به راستی چه شد که طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس کلدی خورد، سوالی که باید در ابتدا به دنبال آن بود، بعد از روی کارآمدن دولت داوزدهم به تدریج چرخ اقتصاد و تولید کشور با مشکلات عدیده ای روبه رو شد و آنچه روشن و مسلم است اینکه معیشت مردم با مشکل مواجه شده است.

از این رو بعد از صرف توجه دولت به موضوعات سیاسی به خصوص برجام و نگاه به خارج برای رفع مشکلات اما هیچ دستاورد اقتصادی و معیشتی برای مردم به همراه نداشت بلکه بسیاری از زیرساخت های هسته ای کشور نیز دچار خسارت محض شد.

بی توجهی به موضوعات اقتصادی و معیتشی مردم باعث شد تا تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به فکر طرح سوال از رئیس جمهور باشند.

ماجرای چهارمین طرح سوال از رئیس جمهور

در آخرین مورد از این طرح نمایندگان مجلس چهارمین طرح سوال از رئیس جمهور را کلید زدند، این طرح دارای 99 امضاء و پنچ محور بود.

موفق نبودن دولت در کنترل قاچاق، علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از ۲ سال از آغاز اجرای برجام و با وجود ایفای همه تعهدات ایران، بی توجهی دولت تدبیر و امید نسبت به آمار بیکاری مفرط، علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت با وجود وعده‌ها و اعلام‌های مکرر عبور از رکود و علت افزایش شتابان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی از محورهای این سوال است.

این سوال از سوی هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد و هم اکنون در دستور کار کمیسیون قرار گرفت؛ کمیسیون هم نامه ای به دولت فرستاده تا نمایندگان رئیس جمهور جهت برگزاری نشست معرفی شوند.

برای طرح سوال از رئیس جمهور تعداد 74 امضا نیاز بوده که تعداد امضاهای طرح سوال از روحانی بیش از این مقدار بوده است.

تا کنون سه طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس مطرح شده که با رایزنی دولت و پس گرفتن امضاهای نمایندگان، به سرانجام نرسید و سوال منتفی شد.

علل طرح سوال های قبلی از روحانی در مجلس

اولین طرح سوال از رئیس جمهور در خرداد سال گذشته در مجلس کلید خوردYمحور این طرح در خصوص موسسات مالی- اعنباری بود که ۱۳۰ امضاء داشت و پس از تحویل به هیئت رئیسه مجلس، حدود هشت ماه در هیئت رئیسه معطل ماند اما در نهایت با پس گرفتن امضاهای نمایندگان منتفی شد.

سوال دوم از رئیس جمهور نیز در اسفند سال گذشته در مجلس کلید خورد که دارای ۱۰۴ امضاء بود و از سوی هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد.

علت افزایش قیمت ارز، گسترش بیکاری و ایجاد نشدن شغل برای جوانان، دلایل استمرار تحریمهای بانکی علی رغم اجرایی شدن همه تعهدات برجام از سوی ایران، حجم زیاد کالای قاچاق به کشور و رکود اقتصادی چندین ساله از جمله محورهای طرح دوم سوال از رئیس جمهور بود.

با پس گرفتن امضاهای نمایندگان این طرح هم از دستور کار مجلس خارج شد.

سومین طرح سوال نیز در اواخر اسفند با ۱۰۲ امضاء و با همان محوریت موسسات مالی-اعتباری در مجلس کلید خورد که باز این طرح هم منتفی شد.

نمایندگانی که به امضای خود وفادار نیستند

اما موضوعی که می خواهیم به آن بپردازیم اینکه چرا هر بار و بعد از طرح سوال از رئیس جمهور برخی نمایندگان امضاهای خود را ، پس می گیرندسوالی که این ماه ها به یک معمای اساسی تبدیل شده است؛ حال حساب نمایندگانی که طرح را با توجه به وضعیت موجود جامعه و مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی امضا نکرده اند خود جای تعجب فراوان و سوالات زیادی را در اذهان بر جای گذاشته است.

یکی از این نمایندگان که بعد از طرح سوال از رئیس جمهور امضای خود را پس گرفته "سلام امینی" نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی است.

امینی در مصاحبه ای که در کانال رسمی و اطلاع رسانی اش نیز منتشر شده در پاسخ به پس گرفتن امضای خود چنین آورده است: " من نماینده ملت هستم نه دولت " با توجه به اینکه بنده با رای عموم مردم عزیز حوزه انتخابیه خود به مجلس راه یافته ام و در این راه از هیچ جریان فکری هزینه نکرده و خود را لیدر هیچ جریان فکری نمیدانم و صرفا خود را وکیل عموم مردم شریف استان ایلام و متعلق به همه این عزیزان با هر نوع تفکری میدانم و خدا را شاهد می گیرم برای پیگیری مشکلات استان و مردم ایلام در حد اختیاراتم کوتاهی نکرده و از هیچ تلاشی فروگذار نبوده ام.

در ادامه آمده است: هر چند به دلیل مشکلات کلی در سطح کلان ، علیرغم پیگیری فراوان پروژه های مهمی مانند راه آهن ، سد های متعدد مناطق مختلف استان ، بحث توسعه میادین نفت و گاز و بهره برداری بهتر و بیشتر در این زمینه و........ متاسفانه شاهد ارائه خدمات چشمگیر و مورد انتظار خود برای استان نبوده ایم، اما علیرغم اینکه درخصوص مشکل موسسات مالی واعتباری وبویژه البرزایرانیان تلاش فراوانی بصورت شفاهی وکتبی وتلفنی وحضوری ونطق درمجلس که نتیجه آن پرداخت تا۱۰۰میلیون تومان به طلبکاران بودباتفاق سایردوستان داشتیم در پی نارضایتی مردم از اوضاع و احوال نابسامان اقتصادی و اینکه فقر شدید و مشکلات فراوانی را شاهد بودیم در دفاع از مردم شریف و مظلومی که بنده به عنوان وکیلشان در خانه ملت حضور دارم جهت انعکاس مشکلات جامعه و میزان نارضایتی آنان از دولت حدود دوماه پیش طرح سوال از رییس جمهور را امضا کردم اما چند روز پیش به خاطر مسائل کلی مملکت و شرایط حساس آن گفتم سوال به تاخیر بیفتد، زیرا مسائل مهمتر و بزرگتری وجود داردوبوجودآمده که لازم است فعلا به آنهااولویت داده شود، چراکه منافع عمومی برمنافع فردی و گروهی اولی تراست به هر حال شرایط دوماه پیش با امروز بسیار متفاوت است.

با توجه به توضیحات نماینده ایلام اما نمایندگان مجلس بارها و برای چندمین بار متوالی ثابت کرده اند که به امضای خود وفاردار نیستند و هر بار بعد از طرح سوال امضا را پس می گیرند در حالیکه با قاطعیت آن را امضا کرده بودند باید گفت چنین اقداماتی ابزار نظارتی مجلس را کمرنگ و بی خاصیت می کند.

 

انتهای پیام/س