ایلام بیدار09:27 - 1397/02/19
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

ابطال برجام؛ ابطال نظریه تعامل با آمریکا/ اتحاد و عبرت آموزی سرلوحه کار مردم و مسئولان باشد

با امضای سند خروج آمریکا از برجام ازسوی رییس جمهور این کشور خط بطلانی بود بر نظریه تعامل با آمریکا که برخی مسئولان دولت نسبت به آن خوشبین بودند.

گروه سیاسی  ايلام بيدار ::با شروع به کار دولت یازدهم در همان ابتدای کارکه با شعار های سازش و تعامل با دنیاو آمریکا صورت گرفت، اکثر غریب به اتفاق سیاسیون و تحلیلگران کشور پیش بینی ضربه هایی را که از سوی دشمنان جمهوری اسلامی بر پیکره سه دهه مقاومت انقلاب ایران در برابر حاکمان تزویر و دوروی دنیا را می کردند.

پس از گذشت حدود دوسال از عمر دولت یازدهم با همه فراز و نشیب ها ورفت و آمدهای پرهزبنه دولتمردان شاهد توافقی بودیم که بعنوان نماد افتخار و مهر تایید بر عملکرد مثبت دولت یازدهم عنوان شد و مجریان دولت تدبیرهر کدام به گونه ای در محافل و رسانه هابه دنبال خودنمایی و دفاع از عملکرد دولتشان به سخنرانی ها و بعضا پایکوبی ها و تقدیر و تمجید ها پرداختند و با دادن امیدهای واهی به ملت با ریشه و متمدن ایران سعی در پربار نشان دادن پرونده عملا بی نتیجه شان داشتند.

 

اعتماد مسئولان دولت "تدبیر و امید" و به آمریکا

دولت در این میان علیرغم اینکه نظام استکبار به سرکردگی امریکا که در گذشته خیانت های خبیثی را علیه ملت به کار گرفته بودند را به کلی فراموش و به شیطان بزرگ و روباه و سایر همدستانشان برای بهبود فضای داخلی اعتماد کرد.
در حالی که دولت تدبیر و امید تمام تمرکز و حیثیت سیاسی و اقتصادی خود را بر ترازوی برجامی گذاشت که مورد انتقاد بسیاری از منتقدان فهیم و با بصیرت و همچنین تذکرات رهبر انقلاب بود که شاهد آن بودیم که پس از توافق هرچه از زمان توافق فاصله گرفتیم جز هزینه های گزافی از این سراب خوش بینی چیز دیگری مشاهده نشد تا جایی که علی رغم عمل به تمامی بند های توافق بصورت یکطرفه از سوی مسئولان ایرانی، همچنان شاهد استمرار بد عهدی ها از سوی کدخدای دولت تدبیر و امید بودیم تا جایی که علاوه بر تشدید تحریم ها و تهدید های متناوب علیه کشورمان تا نقض های آشکاری در متن قرارداد روی داد که این خود نشان از ضعف دولت در استفاده از انتفادهای سازنده در اداره کشور داشت.

 

 

طرح تزی با عنوان برجام بدون آمریکا از سوی مسئولان

در حالی که انتظار می رفت بعد از برجام که حاصل گفتگوی های چند ساله بود دیگر خبری از تحریم ها نباشد اما بعد از برجام شاهد تحریم هایی بودیم که حتی قبل از برجام نیز صحبتی از انان به میان نبود که از جمله ان می توان به تحریم های موشکی و یا حتی FATF اشاره کرد.

با این رویکرد اما تلویحا چند بار از سوی مسئولان دولت بر بی عهدی های آمریکا در برجام اشاره هایی شد و مسائلی همچون برجام بدون آمریکا نیز مطرح شد که با واکنش های بسیاری از سوی تحلیلگران داخلی مواجه شد.

محمدکاظم انبارلویی در سرمقاله روزنامه رسالت نوشت: سخنگوی محترم وزارت خارجه خبر داد؛ «در هیئت ‌نظارت بر برجام طرح‌های مختلف بررسی شده و احتمالات مختلفی مطرح بوده که یکی از آنها برجام بدون آمریکاست


برجام بدون آمریکا یعنی چه؟ چه فایده‌ای به این پیمان که یک طرف همه تعهدات خود را عمل کرده و طرف دیگر به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل نکرده، مترتب است؟ اصلا طرف اصلی ما در مذاکرات 5+1 چه دولتی بود؟ ما که با روس‌ها و چینی‌ها مسئله‌ای نداشتیم. ما با اروپایی‌ها چه اختلافی داشتیم؟ این ترفند دیپلماتیک آمریکا بود که آنها را به بهانه‌های مختلف همراه خود کرده بود تا بگوید مسئله ایران و آمریکا نیست، مسئله اختلاف جامعه جهانی با ایران است که آمریکا هم یکی از آنهاست. در خلال مذاکرات برای جهانیان مکشوف شد که آتش‌بیار اصلی معرکه، آمریکاست که بیش از سه دهه است به دلیل اینکه دستش از غارت منابع ملت ایران قطع شده، هر روز در پی تحکیم تحریم‌های سیاسی و اقتصادی است و زیرساخت‌های آن را طی سال‌های مدیدی سامان داده و به هیچ قیمت حاضر به از بین بردن آن نیست.

 

تاکید رهبر انقلاب بر آتش زدن برجام

 

این در حالی بود که رهبر معظم انقلاب در روز 26 خرداد سال 95 در دیدار سران قوا، مسئولان، کارگزاران و جمعی از مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف کشوری و لشکری با که به مناسبت ماه مبارک رمضان صورت گرفت تاکید کردند:
ما برجام را نقض نمی‌کنیم لکن اگر طرف مقابل نقض کند که الان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا دارند تهدید می‌کنند که برجام را پاره می‌کنیم؛ اگر آنها برجام را پاره کردند ما آن را آتش می‌زنیم.

ایشان همچنین در چند سال اخیر و طی سالیان متوالی همواره بر اقتصاد مقاومتی تاکید کرده و حمایت از تولید داخلی و تکیه بر توانایی جوانان این رز و بوم را از نکات مهم ایستادگی در مقابل استکبار جهانی عنوان کردند نکته ای که همواره شاهد بی توجهی مسئولان دولت تدبیر به آن بوده و همچنان نیز هستیم.

 

آمریکا از برجام خارج شد

 

اما  روز سه شنبه( 18 اردیبهشت ماه) دونالد ترامپ رییس جمهور ایالت متحده آمریکا در تصمیمی که از همان روزهای ابتدایی توافق قابل پیش بینی بود و همواره نیز توسط دلسوزان نظام گوشزد شد، از برجامی که هیچگاه به تعهدات خود در آن عمل نکرد، خارج شد.

ترامپ پس از خروج از برجام گفت امروز می خواهم دنیا را از تلاش ایران برای دست یابی به سلاح هسته ای مطلع کنم.

ترامپ در این سخنرانی گفت: برجام به ایران برای تداوم غنی سازی و نزدیک شدن به بمب کمک کرد.

رییس جمهور آمریکا با بیان اینکه ایران حامی تروریسم و صادر کردن سلاح های خطرناک است مدعی شد: ایران در سال های گذشته، حامیان ایران سفارت خانه های امریکا را بمباران کردنم، آمریکائیها را ربوودند و مورد شکنجه قرار دادند. اقدامات حکومت ایران خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه برجام باعث صلح نشد و نخواهد شد گفت : وعده های ایران برای ادامه برنامه صلح آمیز هسته ای دروغ بود.

وی گفت: «من قبلا گفته‌ام که اگر نتوان برجام را اصلاح کرد، در آن نمی‌مانیم

ترامپ گفت: «در لحظات آینده، سندی را برای بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران امضا می‌کنم. بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را اعمال خواهیم کرد

 

اقدام حسن روحانی در قبال خروج آمریکا از برجام

 

پس از این اقدام از سوی رییس جمهور آمریکا همه منتظر بودند تا عکس العمل رییس جمهور کشورمان که بارها در مصاحبه های قبلی خود از عکس العمل شدید در قبال خروج آمریکا از برجام سخن گفته و محمد جواد ظریف نیز در مصاحبه ای گفته بود تصمیم ایران هر چه باشد برای آمریکایی‌ها خوشایند نخواهد بود که در این باره اجماع وجود دارد را  ببینند.

روحانی سه شنبه شب پس از سخنان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام گفت : از این پس برجام توافقی بین ایران و 5 کشور امضا کننده آن خواهد بود.

روحانی گفت: به وزارت خارجه دستور دادم ظرف هفته های آینده با 5 کشور مذاکرات را ادامه دهد اگر به این نتیجه رسیدیم با همه این کشورها به نتایج برجام می رسیم علی رغم خواسته امریکا برجام پایدار می ماند اما اگر ببینیم منافع ما تضمین نمی شود تصمیمات نظام را اعلام می کنم

 

سخن پایانی

رییس جمهور محترم همواره در سخنرانی ها از تعدیل ایران هراسی و همچنین  دریافت تاییدیه آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران به عنوان دستاورد مهم برجام یاد می کنند که علاوه بر تایید این گفته باید گفت که آیا واقعا همین موارد چیز هایی بود که قرار بود از برجام نصیب مردم بشود یا اینکه وضعیت معیشت مردم می بایست در اولویت برنامه ها قرار می داشت.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با نشریه نیویورکر گفته در ایران بی‌اعتمادی به آمریکا بیشتر شده است

که در تاییدیعه سخن ایشان نیز می بایست این نکته را تاکید کرد که جناب ظریف بی اعتمادی به آمریکا در ایران همواره بیش از پیش بوده و و هیچگاه ملت ایران بر خلاف مسئولان دولت تدبیر به اقدامات آمریکا و هم پیمانانش خوشبین نبوده اند.

برخورد تند و بکاربردن الفاظ رکیک و زننده با هرگونه انتقاد ازبرجام و عملکرد دولت، عدم توجه به تحلیل های عقلانی دلسوزان نظام و اعتماد بی جا و یکطرفه به شیطان بزرگ و بی توجهی و بستن چشم بر روی گذشته سیاه و تاریخ ننگین آمریکا در ایران، همه و همه دست به دست هم داده بودند تا امروز شاهد پاره شدن قرار دادی باشیم که هر چند زیانش بیش از منفعتش بود اما چندین سال از عمر کشور را هدر داد.

فشار اقتصادی که بر اثر بی توجهی مسئولان دولت به مردم صرف قرارداد برجام وارد شد همچنان آثار خود را بر قشر ضعیف جامعه نشان می دهد. اقشار کم در آمدی که دستمایه سیاسی بازی مسئولان دولت تدبیر قرار گرفته و فشارهای معیشتی همواره بر دوششان سنگینی می کند.

امید است با اتحاد هرچه بیشتر و با عبرت و درس گرفتن از گذشته و توجه به تحلیلهای دلسوزان و همچنین رهنمود های مقام معظم رهبری در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور گام برداشته و با تکیه بر توان داخلی و توجه بیشتر بر توانایی های جوانان این مرز و بوم شاهد هرچه بیشتر برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی در منطقه و جهان باشیم.

 

انتهای پیام/الف