ایلام بیدار11:11 - 1397/02/15
گزارش؛

چنبره قلیان سراها درایوان/ محفلی که سلامتی را به مَسلَخ می‌برد

متاسفانه شاهد افزایش قلیانسراها در شهر ایوان هستیم که این امر سلامتی جوانان را به خطر خواهد انداخت.

به گزارشايلام بيدار به نقل از  جویزر،امروزه کشیدن قلیان در شهرها و روستاها برای مردم یک سرگرمی عادی و خانوادگی تبدیل شده است حتی این سرگرمی برای جوانان و نوجوانان به صورت یک کلاس در آمده و در اغلب مهمانیها و شب نشینی ها و پارتی ها از جایگاه خاص خود برخوردار است ،و دیگر جای برای نقل حرفها و حکایات گذشته نمانده وهمه بر سر یک قلیان می نشینند و به قول خودشان حالشو می برند و اینها به این عمل اشتباه توجه ندارند که استفاده از دهانه مشترک قلیان خطر جدی انتقال بیماریهای واگیردار از جمله سل،هپاتیت و بسیاری از بیماریهای دیگر را به دنبال دارد.

اغلب افراد به این استدلال قلیان مصرف می کنند که قلیان اعتیاد آور نیست و تفریحی می کشند و باید خاطر نشان کرد این افراد سخت در اشتباهند چرا که هر بار مصرف قلیان حاوی ۱۰۰تا۲۰۰میلی گرم نیکوتین می باشد.زیرا دود ایجاد شده به وسیله قلیان حاوی میزان بالایی از ترکیبات سمی و مواد شیمایی سرطان می باشد.

امروزه مصرف قلیان به طور شایع در میان خانواده ها ، و به طور چشمگیری خصوصا در میان جوانان و نوجوانان پسر روبه افزایش است .

متاسفانه در حال حاضر شاهد رشد قارچ گونه قلیان سراها و مغازه های در شهر ایوان  هستیم که به طور آشکار وسایل و امکانات یک قلیان را به جوانان عرضه می کنند بدون اینکه کسی و یا ارگانی مانع این کار باشد و فروشنده ها به دور چشم ،هر کاری را که بخواهند انجام می دهند و از این راه کسب در آمدی برای خود بر پا کرده اند.

امروزه برای اغفال قشر نوجوان و جوان و کشاندن این قشر به این اعتیاد به اصطلاح خاموش و سرد ، در سر راه آنان وسایل قلیان را قرار می دهند و ترکیبات مخصوص تنباکو را با عسل ،میوه ،شهد و اسانسهای خوش بو آمیخته می کنند تا طعم آن از جذابیت بیشتری بر خوردار باشد و یک حالت لذت و فرح بخشی در مصرف کننده ایجاد کنند و بیشتر این مواد افزودنی موجب آلرژی و حساسیت در مصرف کنندگان می شود.

جوانان، که به این سرگرمی و تفنن کاذب روی آورده اند متوجه نیستند که کشیدن یک یا دو بار قلیان در روز ،فرد استفاده کننده را دچار اعتیاد کرده و هر وعده استفاده از قلیان برابر یک پاکت سیگار بوده، زیرا قلیان در هر بار مصرف دود بسیار زیادی در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار را ایجاد می کند.

کشیدن قلیان،حجم تنفسی بدن را کاهش داده و مواد سمی ناشی از توتون و تنباکو سلامت افراد را تهدید می کند.

متاسفانه در فرهنگ جامعه ما ،به این حقیقت و این معظل اجتماعی که اغلب جوانان ما را به کام خود می برد توجهی ندارند و مدیران بهداشت و نیروی انتظامی راحت با این مسئله کنار می آیند و هیچگونه محدودیتی برای عاملان و فروشندگان قلیان و قلیان سراها ندارند.

اما بیاییم با آگاهی دادن به جامعه ازطرق مختلف به خصوص در بین جوانان و نوجوانان در زمینه باورهای غلط و مضرات استعمال قلیان،آموزشهای فراگیر داده شود و مسئولین بهداشت به این امر نظارت کامل داشته باشند و با هماهنگی آموزش و پرورش نسبت به برنامه ریزی آموزشی ،برای دانش آموزان بر اساس الگوهای آموزشی به صورت مستمر اقدام به چاپ نوشته در این مورد و تهیه بنر و تیزر داشته باشند و نگذارند بیشتر از این جوانان ما آلوده شوند،زیرا این رفتار پر خطر دروازه سایر رفتارهای پر خطر دیگری را درجامعه به وجود می آورد.

 

انتهای پیام/الف