ایلام بیدار08:47 - 1397/02/11
موگرینی:

نتانیاهو مدرکی که نشان دهد ایران برجام را نقض کرده است، ارائه نکرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است، گفت نتانیاهو استدلالی مبنی بر نقض این توافق توسط ایران ارائه نکرده است.

به گزارشايلام بيدار، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب در واکنش به نمایش تبلیغاتی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت تل‌آویو هیچ مدرکی که نشان دهد ایران برجام را نقض کرده، ارائه نکرده است.

موگرینی که در نشستی به میزبانی اتحادیه عرب صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نتانیاهو، گفت: «پیش از هرچیز باید بگویم که این یک واکنش اولیه است، چراکه، روشن است که ما باید جزئیات بیانیه نخست‌وزیر نتانیاهو را ارزیابی کنیم و اسناد را بررسی کنیم و اولا و مهمتر از هرچیز ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مورد را دریافت کنیم، چراکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها سازمان بی‌طرف و بین‌المللی‌ای است که وظیفه نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران را بر عهده دارد.»

وی افزود: «آنچه من در گزارش‌های اولیه دیدم، این است که نخست‌وزیر نتانیاهو پایبندی ایران به تعهداتش در برجام، یعنی تعهدات این کشور پس از سال 2015 را، زیر سوال نبرده است. برجام، یا همان توافق هسته‌ای، بر اساس فرض حسن نیت یا اعتماد شکل نگرفته، بلکه بر اساس تعهدات محکم، ساز و کارهای راستی‌آزمایی و نظارت بسیار دقیق واقعیات است، که این کار توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 10 گزارش منتشر و تایید کرده که ایران به طور کامل به تعهداتش را رعایت کرده است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «و در هر حال، اگر هر طرفی، هر کشوری، اطلاعاتی از عدم پایبندی، هر نوعی که باشد، در اختیار دارد، می‌تواند و باید این اطلاعات را به ساز و کارهای مناسب، قانونی و رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کمیسیون مشترک نظارت بر توافق هسته‌ای که من ریاست آن را بر عهده دارم و همین دو ماه پیش جلسه آن را برگزار کردم، ارجاع دهد. ما ساز و کارهایی برای پاسخ به نگرانی‌ها در اختیار داریم.»

وی در پایان گفت: «مجددا، من تا این لحظه ندیده‌ام که نخست‌وزیر نتانیاهو استدلال کند که عدم پایبندی‌ای، یعنی نقض تعهدات هسته‌ای ذیل برجام از سوی ایران صورت گرفته است. و مجددا [می‌گویم]، این توافق شکل گرفت، دقیقا به این دلیل که هیچ اعتمادی بین طرفین وجود نداشت، در غیر اینصورت نیازی به رسیدن به توافق هسته‌ای وجود نداشت.»

دوشنبه شب پس از ساعت‌‌ها جنجال رسانه‌های صهیونیست درباره احتمال افشاگری بزرگ نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک نشست خبری مدعی شد که تل‌آویو به اسناد تازه‌ای درباره ایران دست یافته که نشان می‌دهد تهران به دنبال ساخت بمب اتم بوده است. ساعتی پس از این نشست مشخص شد این اسناد پیش از این هم در اختیار آژانس قرار داشته و در پرونده موسوم به ابعاد احتمالی نظامی مورد بررسی قرار گرفته و مختومه شده است.

نشست خبری پر سر و صدا اما فاقد محتوای نتانیاهو در حالی برگزار شد که دولت آمریکا باید دو هفته دیگر درباره ماندن در برجام یا خروج از این توافق تصمیم‌گیری کند. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در واکنش به نمایش نتانیاهو، گفت استفاده مجدد از اسناد اطلاعاتی ادعایی قدیمی، با هدف بهانه‌تراشی برای خروج آمریکا از برجام صورت گرفته است.

انتهای پیام/س