ایلام بیدار08:05 - 1397/02/05
ایلام بیدار به بهانه هفته کار و کارگر گزارش می دهد؛

پرسه زحمتکشان در میادین ایلام/ حال رفاه کارگران ناخوش است

بی مهری های دولت یازدهم به کارگران ایلامی به جایی رسیده که دیگر در فراموشی کامل سپرده شده و کسی سراغی از آنان نمی گیرد.

گروه اجتماعی ایلام بیدار:: یکی از وعده های ماندگار دولت شعار 100 روزه حل مشکلات بود شعاری که کماکان اجرایی نشده و مشخص نیست چه وقت قرار است این شعارها تحقق یابند.

با گذشت عمر دولت یازدهم و شروع به کار دولت دوازدهم اما هیچ اقدامی جدی برای تحقق این شعارها در زمینه های مختلف داده شده، نشده و امیدها در این دولت به ناامیدی مبدل شده است.

مشکل رفع بیکاری یکی از وعده های دولت بوده که تاکنون علیرغم اخبار و امار منتشره سخنگوی دولت در رابطه با ایجاد اشتغال اما این تعداد برای مردم قابل لمس نیست.

جدای از این، دولت نه تنها در این مبحث کار مثبتی انجام نداده بلکه حتی کارگران و زحمتکشان را نیز در اجرای برنامه های خود نادیده گرفته است و انان را به کلی به حال خود رها کرده است.

بی مهری های دولت به قشر کارگران به خصوص کارگران ایلامی به جایی رسیده که انان دیگر در فراموشی کامل جامعه سپرده شده اند و کسی سراغی از انان نمی گیرد.

کارگران فصلی ایلام این روزها فقط در میدان و بلوارهای اصلی شهر ایلام پرسه می زنند و آروزهای این روزهای انان تنها به کارگری در ظرف یک روز بسنده می شود.

اگر این روزها سری به میادنی اصلی شهر ایلام زده باشید کارگرانی را خواهید دید که با لباس هایی مملو از خاک و ملات منتظرند تا در محل کاری حاضر شوند تا روزی حلال را برای خانواده خود تأمین کنند.

اما هر ماشینی که در نزدیکی انان ترمزی می کند آنان به خیال خود برای انجام امورات کارگری ایستاده اما بعد که صاحب ماشین پیاده شده و به کار خود ادامه می دهد چهره ناامیدی در آنان کاملا نمایان می شود.

مشکلات این قشر از جامعه بدون شک جزو سخت ترین کارها محسوب می شود و با وجود اینکه مشکلات این قشر بر همگان مبرهن است مشخص نیست که چرا کسی از انان سراغی نمی گیرد.

از مشکلات این قشر از جامعه همین بس که خالصی حقوق آنان در ماه به 500 هزار تومان هم نمی رسد.

مسئولان همتی برای رفع مشکلات کارگران ندارند

"محمدحسین نظرعلی"، یکی از کارگران فصلی شهر ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار ضمن ابراز گلایه از مسئولان می گوید: متأسانه هیچ کس سراغی از ما و درد دل هایمان نمی گیرد و هر چه هم از مشکلاتمان می گوییم کسی رسیدگی نمی کند.

وی با حالتی که خستگی این روزها بر چهره اش نمایان می کرد گفت: در روزگاری که رونق و تولید با مشکلات عدیده ای رو به رو است وضعیت کارگران فصلی در ایلام بسیار اسفناک تر از ان چیزی است که مسئولان در سر می پرورانند.

این کارگر فصلی ایلام با بیان اینکه در طول ماه میزان روزهای کارگری به اندازه تعداد انگشتان دو دست هم نمی رسد، گفت: با این شرایط چگونه می توان هزینه خانواده های خود را تأمین نماییم؟

نظرعلی معتقد است هیچ همتی از سوی مسئولان برای رفع مشکلات کارگران فصلی وجود ندارد و این بزرگترین افت برای مسئوان است که این قشر زحمتکش از جامعه را به فراموشی مطلق سپرده اند.

گرانی ها کفاف هزینه زندگی مان را نمی دهد

"حشمت سلیمانی"، از دیگر کارگران ایلامی است که با وضعیت جسمانی نامناسبی که دارد اما برای تأمین امرار معاش خانواده اش کارگری می کند و صبح و عصر را در میادن ایلام برای کار کردن منتظر می ماند.

وی می گوید هیچ گونه ساماندهی از جانب دستگاه های مربوطه برای کارگران فصلی ایلام اتخاذ نشده و اگر هم بوده بدون شک نمایدن بوده است.

این کارگر فصلی اهل ایلام با بیان اینکه هیچ نهاد و اداره ای از ما حمایت و پشتیبانی نمی کند، گفت: ظلم هایی که در حق کارگران ایلامی شده در حق هیچ قشری از جامعه نشده است.

سلیمانی بیان کرد: با توجه به وضعیت نامناسب گرانی و رکود در جامعه و با این وضعیت بیکاری چگونه کارگران نسبت به تأمین هزینه خانواده های خود اقدام کنند؟

وی عنوان می کند: دولت هیچ برنامه ای برای رفاه حال کارگران ندارد و تنها در این خصوص شعار می دهد که جا دارد رئیس محترم جمهور از این اظهارات خود دست بردارد و فکری به حال ما کند.

عدم استفاده از مزایای بیمه و سهام عدالت/ کارگر 85 ساله ایلامی که بیمه ندارد

"نادر تقی پور"، از دیگر کارگران فصلی ایلام در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه کارگران در ایلام با مشکل بیمه دست و پنج نرم می کنند گفت: هیچ از کارگران از حق بیمه برخوردار نیستند و کسانی هم که هستند خود به صورت انفرادی آن را پرداخت می کنند.

وی می گوید: خانواده های ما از هیچ گونه دفترچه تأمین اجتماعی برای مراجعه کردن به هنگام مریضی و دکتر ندارند و این هزینه های ما را با وجود نبود کار فعال سخت و طاقت فرسا کرده است.

این کارگر فصلی ایلام با بیان اینکه در گذشته نیز هیچ گونه موردی در خصوص سهام عدالت به کارگران ایلامی پرداخت نشد افزود: متأسفانه این بی مهری ها به قشر پر زحمتکش و پرمشقت کارگران منصفانه نیست.

تقی پور یکی از کارگران ایلامی که 85 سال سن دارد هنوز از مزایای بیمه برخوردار نبوده است و با این وجود هنوز هم برای کار در این میادین حاضر می شود.

انتقاد از بکارگیری کارگران غیربومی در شرکت های ایلام

"اله یار فرامرزی"، از دیگر کارگران ایلامی با انتقاد از بکارگیری نیروهای کارگر در ادارت و شرکت های استان نیز گفت: متأسفانه عدالت در این گونه مواقع رعایت نمی شود و با وجود اینکه کارگران ایلامی زیادی بیکار هستند اما در برخی شرکت ها از کارگران غیربومی استفاده می کنند.

وی این حرکت را بزرگترین خیانت به کارگران بومی اهل ایلام عنوان کرد و گفت این شرکت ها باید جوابگوی این اقدام خود باشند، اگر چه کسی درباره این مشکلات برایمان پیگیری های لازم را انجام نمی دهد.

این کارگر فصلی اهل ایلام گفت: پیشنهادی که کارگران ایلامی در این زمینه دارند این است که ردیفی از اعتبارت برای ارائه وام خوداشتغالی به کارگران اختصاص یابد تا از این وضعیت بغرنج بیرون آیند.

فرامرزی که خود یکی از ایثارگران نیز به شمار می آید مورد بی مهری بسیاری از دستگاه های اجرایی نیز قرار گرفته است که باعث دلخوری انان در این عرصه نیز شده است.

هر چه خواستیم از مشکلات این قشر از جامعه بنویسیم دیدیم که در این گزارش بسنده نمی شود اما این تنها بخشی از هزاران مشکلات کارگران فصلی است که برای تأمین نیازخانواده خود در میادن اصلی شهر ایلام تا ساعت ها وقت می گذارند ان هم مشخص نیست که کاری باشد یا خیر؟

رسیدگی و پرداختن به مشکلات این قشر از جامعه بایستی در اولویت کاری مسئولان امر قرار گیرد تا بارقه امید بر این کارگران قوت گیرد و از این وضعیت خارج شوند.

 

انتهای پیام/س