ایلام بیدار10:26 - 1397/01/31
یک استاد دانشگاه:

کدام ویژگی امام حسین را امام حسین کرد/ ثارالله بالاترین نمود ایمان را در زندگی به جهانیان نشان داد

یک استاد دانشگاه گفت: درآمیختن روح حماسه، روح سلحشوری، جهاد و ایمان، ویژگی ممتازی بود که ما در وجود مقدس آقا اباعبدالله (ع) می ­بینیم. اینکه روز تولد ایشان را به درستی روز پاسدار گذاشتند، ناظر بر جنبه پاسداری از دین خدا است.

به گزارشايلام بيدار، حجت الاسلام والمسلمین محسن جنتی منش استاد دانشگاه و کارشناس مرکز ملی پاسخگویی با بیان اینکه امام حسین(ع) از دو جنبه دارای فضیلت­ ها و ویژگی ­های ممتازی بودند که امام حسین(ع) را امام حسین(ع) کرد، ابراز داشت: یکی ویژگی­ های خانوادگی، نسبی و بستگی و وابستگی­ اش به خاندان رسالت، به وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص)، وجود مقدس فاطمه ­زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) است که اینها فضلیت کمی نیست.

وی افزود: اینکه کسی این سعادت و شایستگی را داشته باشد که خداوند وجودش را و نطفه و نسلش را در وجود این بزرگواران قرار بدهد، خودش یک حکمت والایی است و این را می ­رساند که این سعادت و این شایستگی را امام حسین(ع) داشته است که از نسل این بزرگواران باشد.

حجت الاسلام جنتی منش ببا تأکید بر اینکه فضایل بی شماری از پیامبر اکرم(ص) درباره امام حسین(ع) و همچنین امام حسن(ع) داریم که آن ها را حتی در سنین کودکی «سیدا شباب اهل جنت» خطاب کردند، اظهار داشت: رسول خاتم(ص) درباره آن ها فرمودند: اینها کسانی هستند که شایستگی رهبری جامعه اسلامی را حتی از سن کودکی دارند.

وی ادامه داد: این ها یکسری ویژگی ­ها و امتیازات خانوادگی و مذهبی این بزرگوران بوده است، در کنار اینها امام حسین(ع) یکسری ویژگی­ های اکتسابی و شخصیتی که خودشان بدون نگاه به شخصیت خانوادگی و وابستگی به رسالت و خاندان امامت در نظر داشتند، آن هم جنبه عرفان و معرفت بالای آقا اباعبدالله(ع) نسبت به خدای متعال است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امام حسین(ع) تحت تربیت خاندان رسالت و تربیت کسانی مانند امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) به درجه ­ای از شناخت و ایمان والای الهی می ­رسند که کسی نمی­ تواند هم­پای آن ها در جامعه اسلامی غیر از معصومین باشد، وقتی به دعای عرفه امام حسین(ع) نگاه می کنید، اوج عرفان، اوج معنویت، اوج شناخت الهی، اوجِ عشق و محبت الهی را در این دعا می ­بینید.

وی گفت: ما در عالم اسلام غیر از ائمه معصوم کسی را نداریم که اینقدر در درجه والای ایمان و معرفت نسب به ذات حق باری ­تعالی باشد، اینها نشان می ­دهد امام حسین از نظر شخصیت ایمانی، روحی و معنوی هم امتیازات بسیار والایی داشته و در کنار اینها درآمیختن ایمان، معنویت، شناخت الهی، شناخت دین و راه حق همراه با روح حماسی و جهادگونه ­ای که امام حسین(ع) داشته موثر بوده است.

حجت الاسلام جنتی منش بیان داشت: شاید افراد بسیاری باشند که ادعاهایی درباره شناخت خدا، معرفت الهی، عشق الهی و اینگونه مسائل داشته باشند، اما وقتی این شناخت و این معرفت می ­خواهد به مرحله عمل برسد و خودش را بیرون می ­خواهد نشان بدهد، گاهی اوقات پای افراد می ­لنگد یا افراد نمی ­توانند به آن چیزی که اعتقاد دارند، در صحنه زندگی­شان پیاده کنند.

وی افزود: اما امام حسین(ع) بالاترین نمود و نماد ایمان را در زندگی به جهانیان نشان داد، این مسأله بیانگر این مطلب است که وقتی پای ایمان و اعتقاد در میان باشد، هر چیزی که دارد به وسط میدان می آورد و از آن می گذرد، از آبرو، اعتبار، خانواده، مسائل مادی، زندگی و تمامی چیزهایی که یک انسان به آن وابستگی دار، همه اینها را در کفه اخلاص می ­آورد و تقدیم حضرت می کند.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی خاطرنشان کرد: درآمیختن روح حماسه، روح سلحشوری، جهاد و ایمان یک ویژگی ممتازی بود که ما در وجود مقدس آقا اباعبدالله(ع) می ­بینیم، اینکه روز تولد ایشان را به درستی روز پاسدار گذاشتند، ناظر بر آن جنبه پاسداری از دین خدا است، جنبه اینکه انسان همیشه موظف است خودش را پاسدار، نگهدارنده و محافظ دین خدا، راه حق و راه درست بداند، به خاطر همین بوده است.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) این ویژگی ­ها را داشت و نشان دادند می ­شود معنویت و ایمان را با زندگی امروز و زندگی دنیایی درآمیخت و جایی این دو را با هم جمع کرد، اما جایی که قرار شود یکی از این ها انتخاب شود، یکی از این ها فدای دیگری می شود و طبیعی است که دنیای انسان باید فدای دینش شود، نه اینکه مانند بسیاری از انسان ها دین­شان را فدای دنیای خودشان می ­کنند، اما امام حسین(ع) این الگو را به بشریت نشان دادند.

حجت الاسلام جنتی منش اظهار داشت: به خاطر همین تمامی انسان ­ها چه آنهایی که معتقد به اسلام باشند و چه آنهایی که نباشند امام حسین(ع) را مظهر آزادگی می ­دانند، مظهر عدم وابستگی به تمام این تعلقات می­ دانند و روح انسان آزادگی را دوست دارد، آزادگی و عدم تقیّد به مسائل دست و پا گیر و وابستگی را دوست دارد، به نظرم این ویژگی ممتاز امام حسین(ع) سبب می شود که تمام عالم حتی ادیان و مکاتب دیگر ناخودآگاه عاشق او ­شوند، بنابراین  این روحیه و منش امام حسین(ع) است که در جهان امام حسین(ع) را امام حسین(ع) کرده است.

انتهای پیام/س