ایلام بیدار10:12 - 1397/01/26
گزارش؛

بارش باران و تکرار مشکلات در ایلام/ آبگرفتگی معابر شهری و قطعی آب

مردم شهر ایلام و به گونه ای کل استان هر از چند گاهی همراه بارندگی ها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند که شاید در کمتر جایی شاهد بروز آن باشیم.

گروه اجتماعی  ايلام بيدار::استان ایلام از استان های کمتر برخودار از لحاظ بارندگی در سطح کشور بوده و هرساله با این معضل  دست و پنجه نرم می کند.

هر چند در روزهای اخیر شاهد بارندگی های خوبی در سطح استان بوده ایم و آمار سازمان هواشناسی نشان از سیر نزولی بارندگی های هرسال نسبت به سال گذشته و میانگین بلند مدت را در بیشتر مناطق استان را بوده، به گونه ای که در شهرستان دهلران نسبت به سال گذشته 28 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت تا 38 درصد شاهد کاهش بارندگی ها هستیم.

هر چند کاهش بارندگی خود به نوعی مشکلاتی را برای مردم بویژه کشاورزان در استان به بار آورده است اما گاها افزایش بارندگی نیز به گونه ای تعجب آور مشکلاتی برای مردم بوجود می آورد.

مردم شهر ایلام و به گونه ای کل استان هر از چند گاهی همراه بارندگی ها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند که شاید در کمتر جایی شاهد بروز این وقایع باشیم.

هر ساله در زمان بارندگی شاهد بروز مشکلاتی در سطح شهر هستیم که مهمترین مشکلات را می‌توان آبگرفتگی معابر و قطعی آب عنوان کرد که این مشکلات از سالی به سال دیگر منتقل می‌شود.

 

 

در صورتی که سیر بارندگی ها روند عادی خود را داشته باشد شرایط مطلوب است اما به محض شدت گرفتن میزان بارش ها شاهد جوش و خروش و جولان آب در سطح پیاده رو و همچنین معابر هستیم که خود به معظلی در رفت  و آمد برای مردم تبدیل می شود.

در برخی از خیابان های شهر ایلام نیز بگونه ای شاهد جوشش آب از جداول و دریچه های فاضلاب شهری هستیم که گاها سیلاب های کوچکی را بهمراه دارند که این مشکلات نیز نشان از ظرفیت پایین جداول و خط لوله انتقال فاضلاب شهری دارد که جای بسی تعجب است.

 

 

قطعی آب در بیشتر مناطق ایلام نیز از معضلاتی دیگر است که با بارش رحمت الهی مردم ایلام را به فکر دهه های گذشته و ذخیره کردن آب وا میدارد.

داستان تکراری شکستگی لوله های انتقال آب در ایلام که اخیرا نیز شاهد شکستگی در مسیر انتقال آب و قطعی آب چندین ساعته مردم ایلام بر اثر آن بودیم.

این مشکلات اما مختص شهر ایلام نیست و در بیشتر مناطق استان نیز مردم با مشکلات در صورت شدت بارش روبرو خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری جویزر، آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها معضلی است که پس از هر بارندگی نه چندان شدید شاهد نارضایتی و اعتراض شهروندان ایوانی در هر  گوشه و کنار هستیم اما نکته مهم این است که این نارضایتی و اعتراض به وضع شهر را کسی پاسخگو نیست.

وقتی باران شروع به باریدن می کند، دیگر منتظر اطلاع رسانی یا هماهنگ شدن سازمانها نمی ماند و زباله ها و آشغال های درون جوی ها چنان سریع دور هم جمع می شوند تا در یک چشم برهم زدن تمام آبها را به معابر و خیابان ها جاری کنند. البته مشکل باران و جوی و زباله و عدم وجود لجن کش نیست. مشکل در عدم برنامه ریزی مناسب و اتخاذ تدابیر لازم برای شهر است.

 

 

اما چیزی که در این بین می توان به آن پرداخت این است  با وجود اینکه بیشتر خیابانهای شهر ایوان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند اما درخیابان اصلی که محل تردد شهروندان ایوانی است شاهد آن هستیم که  با هر بارندگی  معابر دچار سیلابی شدن می شوند.

اسماعیلی از شهروندان ایوانی گفت : طی سالهای گذشته شاهد باران های شدیدتر از الان بودیم اما با توجه به اینکه آبراها و جداول از کیفیت مناسبی برخوردار بودند  بارشها فقط در آن مسیرها  هدایت می شدند و شاهد تجمع آب در مسیرها و خیابانها به این شکل نبودیم.

وی ادامه داد:شهرداری  باید به هشدارهایی که سازمان هواشناسی به صورت اطلاعیه منتشر می کند توجه داشته باشد و چند روز قبل با لایروبی و تنظیف آبراها  از تجمع زباله ها در مسیر خودداری کند چرا که یکی از دلایل این آبگرفتگی ها در کنار بارش شدید باران همین مسدود شدن  مسیر آبراها است.

امید است مسئولان استان با فراهم کردن زمینه و امکانات برای دفع آبهای سطحی، هماهنگی بیشتر دستگاه های خدمات رسان در صورت وقوع بحران و بارندگی، جدی گرفتن هشدار های هواشناسی از سوی برخی دستگاههای ذیربط و توجه بیشتر به رفاه مردم و رعایت حقوق شهروندان، علاوه بر جلب رضایت عموم مردم، درصدد رفع این معضلات برای جلوگیری از وقوع مشکلات مردم برآیند.

 

انتهای پیام/الف