ایلام بیدار12:28 - 1397/01/15
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

تورم سال 97 قطعاً تک رقمی نیست/ تورم به 15 درصد می‌رسد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قطعاً نرخ تورم در سال 97، تک رقمی نخواهد بود.

به گزارشايلام بيدار،معصومه آقاپور علیشاهی در خصوص نرخ تورم در سال 97 اظهار داشت: در مقاله‌ای آمده بود که اقتصاددانان کشور قریب به اتفاق نرخ تورم برای سال جدید را 12 تا 15 درصد پیش‌بینی کردند.

وی ادامه داد: اما برای پیش بینی نرخ تورم در سال جدید باید در خصوص قیمت دلار، شرایط اقتصادی ایران و سهم آن در جهان بحث کنیم.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نرخ تورم ایران به عوامل متعددی بستگی دارد، یادآور شد: تورم در کشور به مسائلی چون جایگاه اقتصاد ایران در جهان بستگی دارد و دو موضوع اساسی نقش به‌سزایی در میزان تورم اقتصاد ایران دارد.

آقاپور با بیان اینکه تورم روانی نیز در ایران نقش‌آفرینی می‌کند، توضیح داد: تورم روانی که با افزایش قیمت دلار و سایر هزینه‌ها از جمله افزایش حقوق کارگران، تکنولوژی‌های تک اتفاق می‌افتد، تأثیر بیشتری از تورم واقعی دارد و شاهد هستیم که این نرخ بیش از تورم واقعی روند صعودی را طی می‌کند.

این نماینده مجلس مطرح کرد: تا امنیت کسب و کار و سرمایه‌گذاری تقویت نشود و زنجیرها از پای تولیدکننده داخلی باز و با بازار جهانی تعامل برقرار نشود، پیش‌بینی تورم پیش‌بینی بی‌مورد است، بنابراین اول این موارد را باید بر طرف کنیم تا بتوانیم در باره نرخ تورم و کنترل آن کار کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرچقدر این عوامل بیشتر باشند، قاعدتاً نرخ تورم بالاتر خواهد بود، گفت: قطعاً نرخ تورم در سال 97 تک رقمی نخواهد بود، چراکه تأثیر افزایش نرخ دلار در بهمن و اسفند سال گذشته، از اردیبهشت در شاخه تولید خود را نشان خواهد داد.

انتهای پیام/الف