ایلام بیدار08:32 - 1399/05/19
گزارش؛

صنعتی شدن تصمیمی سرنوشت ساز برای توسعه ملکشاهی/ چرخ صنعت در ملکشاهی نمی چرخد

با وجود گذشت سال‌ها از تصویب شهرک صنعتی شهرستان ملکشاهی، این طرح همچنان در حد تابلو باقی مانده و خبری از استقرار واحدهای صنعتی در آن نیست.

به گزارشايلام بيدار، شهرستان ملکشاهی یکی از مناطق کم برخوردار است که ازلحاظ توسعه صنعتی فاصله زیادی با دیگر استان‌های کشور دارد، دراین بین یکی از مهمترین دلایل عدم توسعه صنعتی نبود سرمایه گذاری و زیرساخت‌های مناسب است.

در سال های گذشته مصوبات صنعتی مناسبی از جمله شهرک صنعتی تصویب شد که متأسفانه بیشتر آن‌ها اجرایی نشده و در حد حرف و تابلو باقی‌مانده، یکی از مهمترین طرح‌های استان ایلام بحث استقرار شهرک صنعتی در شهرستان ملکشاهی بوده است.

شهرستان ملکشاهی در فاصله 35 کیلومتری شهر ایلام یکی از شهرستان‌های تازه تأسیس استان است که در سال 1387به شهرستان ارتقا پیداکرده ولی مصوبه ایجاد شهرک صنعتی در این منطقه مربوط به سالها پیش است که در حد تابلو و زمین خالی رهاشده است.

این شهرستان دارای مشکلات عمیق بیکاری، مهاجرت، عدم سرمایه‌گذاری، نبود طرح‌های اشتغال‌زایی و...است و این در حالی بوده که مقدمات لازم هم جهت استقرار شهرک صنعتی این شهرستان هنوز انجام‌ نشده که حداقل بخشی از این مشکلات حل شود.

شهرستان 22 هزارنفری ملکشاهی هم اکنون به دلیل مشکلات عمیق بیکاری به یکی از مناطق مهاجر فرست کشور تبدیل شده است.

صنعتی شدن تصمیمی سرنوشت ساز برای توسعه ملکشاهی

وجود صنعت در شهرستان ملکشاهی منافع وسیعی را برای اجتماعات مطالعه را در بر داشته به طوری که سبب افزایش یکپارچگی خانوارها، افزایش در آمد، سرانه توزیع متعادل درآمد می گردد که بر این اساس باید اذغان داشت که امروزتنها نجات جوانان بیکار در شهرستان ملکشاهی صنعت است چون صنعت به عنوان اصلی ترین ابزار در توسعه وبه خصوص توسعه عقب ماندگی ومهاجرت شهرستان نقش محوری را به خود اختصاص داده است.

صنعتی شدن به عنوان یک تصمیم سر نوشت ساز برای توسعه اقتصادی شهرستان ملکشاهی ضرورتی است که هیچ کسی نمی تواند آن را انکار نماید.

امروزه واضح است که صنعتی شدن ملکشاهی به عنوان عاملی است که اثرات آن در همه بخش ها به ویژه در بخش اقتصادی در شهرستان احساس شده است  که بر این اساس که در طول چند سال از احداث یک تابلو به عنوان ناحیه صنعتی در شهرستان ملکشاهی می گذرد اما این موضوع باید مورد توجه برنامه ریزان ومسئولان زیرربط قرار گیرد که درصورت توجه به ناحیه صنعتی شهرستان ملکشاهی و راه اندازی این ناحیه الزاماً همراه با گسترش زیر ساختی مانند،راه های ارتباطی ،شبکه انتقال آب ،مخابرات، و موسسات خدماتی حمل نقل ومانند آن همراه است.

از فواید راه اندازی ناحیه صنعتی در شهرستان ملکشاهی ضمن ایجاد مهارت های جدید وایجاد هماهنگی موجب شکستن موانع سنتی رشد اقتصادی وهمچنین تنها راه حل مشکل فقر بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی جدید را می توان نام برد.

شهرکهای صنعتی به دلیل نقش بسیار ارزنده و مهمی که در راستای ایجاد اشتغال، تعادل اقتصادی، استفاده از توانمندیها و پتانسیل‌های استانها و بهبود وضع صادرات در یک کشور دارند از اهمیت بسیاری برخوردارند.

واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی از حضور و فعالیت در آنها تأثیر پذیرفته و از ابعاد مختلفی می توان با بهره گیری از توانمندیهای موجود در شهرک های صنعتی برای بهبود واحدهای صنعتی تلاش کرد.

شهرک صنعتی ملکشاهی در حد یک تابلو باقی مانده است

شهرک صنعتی ملکشاهی قصه بی توجهی این روزهای مسئولان است در حالی که می توان از ظرفیت این شهرک برای ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت جوانان مستعد این شهرستان استفاده کرد.

باوجود قول و وعده‌های بسیار زیادی که از سوی مسئولان استانی و شهرستانی برای حل مشکلات شهرک صنعتی ملکشاهی داده‌شد، تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

دراین‌ بین مردم شهرستان نیز هرروز با حسرت به یک تابلو خشک وخالی تماشا می کنند.

شهرستان ملکشاهی با مشکلات زیرساختی مهمی برای اجرای طرح‌های صنعتی نظیر شهرک صنعتی مواجه است، با توجه به مشکلات بیکاری و مهاجرت در منطقه می‌توان با ایجاد زیرساخت‌ها و مشوق‌های لازم جت سرمایه‌گذاری در این منطقه هم شهرک صنعتی را فعال کرد و هم جوانان زیادی را مشغول به کارکرد.

از تمامی مسئولین کشوری،استانی ،نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مسئولین شهرستان ملکشاهی انتظار می رود راه اندازی این ناحیه صنعتی بعنوان مطالبه مردم ملکشاهی را پیگیری نمایند و این موانع را برطرف کنند. زیر ساخت های ناحیه صنعتی همچون زمین ،تاسیسات، آب، برق حصار کشی، همواره نمودن زمین و... را برطرف کنند تا سرمایه گذاران بومی وغیر بومی بتواند در این ناحیه سرمایه گذاری کنند.

انتهای پیام/ک