ایلام بیدار09:47 - 1396/10/11
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی مطرح کرد؛

توسعه را به قیمت له شدن فقرا نمی‌خواهیم/ رفع فقر و ایجاد اشتغال ۲ هدف عمده دولت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: رفع فقر و ایجاد اشتغال ۲ هدف عمده دولت دوازدهم در بودجه سال ۹۷ است.

به گزارشايلام بيدار،به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علی ربیعی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما افزود: امسال دو هدف عمده در سیاستگذاری خود در نظر گرفتیم که تا پایان دولت دوازدهم باید اجرایی شود که در گام نخست از بودجه سال 1397 آغاز شد.

وی افزود: با توجه به اینکه این دو مسئله رفع فقر و ایجاد اشتغال با وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرتبط است بودجه بیشتری برای این وزارتخانه در نظر گرفته شده است.
ربیعی با تاکید بر اینکه برنامه ما به ایجاد اشتغال منتهی خواهد شد افزود: برنامه بسیار منظم در حوزه مبارزه با فقر و ایجاد اشتغال داریم.

وی با بیان اینکه هرگز توسعه را به قیمت له شدن فقرا نمی‌خواهیم، اضافه کرد: برنامه ما اشتغال فراگیر ضد فقر است و هدف ما رشد و توسعه به هرقیمت و بدون توجه به رفع فقر نیست.

ربیعی با اشاره به اینکه در سال های 94 و 95 رقم جمعیت فعال کشورمان به طور بی سابقه به میزان 900 هزار نفر افزایش یافت، گفت: هر میزان شغل ایجاد کنیم تعدادی بیکار ثابت می مانند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال 355 هزار دفترچه اولی تامین اجتماعی داشتیم، افزود: در گذشته دو شغل رسمی و یک شغل غیر رسمی داشتیم اما به علت رکود طولانی ، اکنون به ازای هر شغل رسمی یک شغل غیر رسمی داریم به این ترتیب ما می توانیم بگوئیم حدود 700 هزار شغل ایجاد کردیم و تا پایان امسال به عدد قابل توجهی خواهیم رسید.
ربیعی با اشاره به اینکه معمولا مسائل اقتصادی و اجتماعی با تاخیر زمانی به دوره بعد منتقل می شود، ادامه داد: از سال 1376 به مدت 8 سال خط رشد دیده می شود و بعد از آن 2 تا 3 سال ادامه دارد سپس خط رشد کمتر شد.
وی اضافه کرد: در 50 سال اخیر از نظر مصرف بر روی آب و خاک فشار آوردیم و تبعات آن به دولت یازدهم منتقل شد از جمله خشک شدن دریاچه هایی که به مدت 40 سال سیاست های غلط بر آن اعمال شد. 
ربیعی گفت: بیش از 60 سال به صندوق های بازنشستگی بی اعتنایی شد و در این دولت به آن توجه کردیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با برنامه ریزی هایی که انجام دادیم چشم انداز روشنی برای رفع فقر و ایجاد اشتغال خواهیم داشت.

علی ربیعی افزود: ­متولدین دهه 60 به سن 25 تا 34 سال رسیده اند که سن ورود به بازار کار است و در 10 سال اخیر بیش از 40 درصد جمعیت کشور را افراد 15 تا 34 سال تشکیل داده اند و متقاضی کار هستند اما کیک اقتصاد کوچک شده است.
وی با بیان اینکه انفجار جمعیتی در دهه 60 فرصت شغلی را برای آنان کمتر کرده است، ادامه داد: باید برای دهه شصتی ها و دهه هفتادی ها و نیمه های دهه هشتادی چاره اندیشی کنیم.
ربیعی گفت: از یک طرف عرضه نیروی کار افزایش یافت و از طرف دیگر تمایل مردم برای کار بیشتر شد و دانش آموختگان هم به شغل های خاص خود نیاز دارند.
وی افزود: زمانی 20 درصد نیروهای کار ما تحصیل کرده و 80 درصد زیر دیپلم بودند اما در 10 سال اخیر این سهم افزایش یافت و در سال 1385 ، 20 درصد افراد بیکار، دانش آموخته بودند و در سال 1395 این رقم به 40 درصد رسید و این به معنی آن است که با شغل های سنتی روبرو نیستیم و این مسئله قابل توجه است.
ربیعی با اشاره به اینکه شغلی که ایجاد می کنیم باید منجر به رشد و بهره وری شود، اضافه کرد: برای حق بیمه کارگر 100 میلیارد تومان دریافت کردیم و امیدواریم تا پایان سال قسط های بعدی را هم دریافت کنیم.
وی با بیان اینکه مسیری که طی کردیم درست بود اما کافی نبود،افزود: 45 کارشناس بین المللی از کشورهایی که شبیه کشور ما بودند به ایران آمدند و با همفکری آنها و کارشناسان داخلی این برنامه ها را استخراج کردیم.
ربیعی افزود: با تدابیر آقای روحانی ثبات اقتصادی ایجاد و روابط اقتصادی ما با جهان تسهیل شد.
وی با بیان اینکه حدود سه میلیون و 100 هزار بیکار در کشورمان داریم، گفت: باید هر سال هم برای ورودی های جدید به بازار کار شغل ایجاد کنیم و هم از تعداد بیکاران فعلی بکاهیم و این مشکل است.
ربیعی افزود: از تابستان پارسال تا تابستان امسال بیش از 700 هزار شغل ایجاد کردیم اما این تعداد کافی نیست به همین علت تمرکز اصلی ما بر روی ایجاد اشتغال است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با برنامه ریزی هایی که انجام دادیم چشم انداز روشنی خواهیم داشت.
ربیعی با اشاره به اینکه نوسازی بافت فرسوده از جمله برنامه های دولت است افزود: صنعت ساختمان به طور مستقیم 40 شغل و به طور غیرمستقیم بیش از 200 شغل را به حرکت در می آورد.
وی اضافه کرد: با نوسازی بافت فرسوده علاوه بر بهبود معماری شهر و مقاوم سازی ساختمان ها، مسکن بیشتری برای طبقات پایین جامعه فراهم می شود.
ربیعی با اشاره به اینکه برنامه هایی برای بهبود حمل و نقل شهری و بین شهری داریم افزود: این برنامه ها می تواند بیش از 30 هزار شغل ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه برنامه جامع فقرزدایی داریم گفت: جامعه ما به علت کوچک شدن کیک اقتصاد نیاز به برنامه ریزی و کار بیشتری برای رفع فقر دارد.
ربیعی با بیان اینکه دهک های میانی آسیب پذیرند و ممکن است به دهک های پایین تر سقوط کنند، افزود: حداکثر درآمد دهک ششم در بهترین حالت، دو میلیون و 400 هزار تومان است و مراقب افراد دهک های پایین هستیم و همه سیاست ما این است که بر روی دهک های اول، دوم و سوم تمرکز کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زیرساخت های خوبی را ایجاد کردیم اما از آن برای ایجاد شغل به درستی استفاده نکردیم.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه ای که شاه اعلام کرده بود طب ملی جزو آرزوهای انقلاب سفید بود، ما طرح تحول سلامت را اجرا کردیم و 11 تا 12 میلیون حاشیه نشین شهری دارای دفترچه بیمه سلامت شدند.
ربیعی گفت: اکنون کودکی نیست که تمایل به مدرسه رفتن داشته باشد اما نتواند به مدرسه برود.
وی افزود: قدرت خرید سال 1392 نسبت به سال 1389 برای کارگران 40 درصد کاهش یافت، از سال 93 تا کنون 27 درصد آن را جبران کردیم.
ربیعی با اشاره به اینکه قدرت خرید بازنشستگان در طول 8 سال، 67 درصد کاهش یافت، گفت: ما نمی توانیم به یک باره 67 درصد به حقوق آنان اضافه کنیم اما باید در راستای جبران این موضوع، جهت گیری و تلاش کنیم.
وی افزود: خانوار 5 نفری مستمری بگیر ما اکنون حدود 640 هزار تومان دریافت می کند که باید افزایش یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: حدود 800 هزار نفر را هم شناسایی کردیم که مستحق دریافت مستمری هستند.

ربیعی با بیان اینکه از کشاورزان 15 هزار میلیارد تومان گندم خریدیم گفت: بی آبی نتیجه سیاست های غلط دهه ها بود و اکنون زندگی کشاورز با مشکلات روبرو است.

وی با اشاره به اینکه در سال 1392 تورم مواد غذایی 56 درصد بود، افزود: 11 درصد قدرت خرید کارگران در سال های 91 و 92 از بین رفت.
ربیعی ادامه داد: با سیاست هایی که اتخاذ کردیم، تورم را کنترل کردیم اما آثار تورم 40 درصدی که در گذشته بود قدرت خرید مردم را کاهش داد و دهک ها را جا به جا کرد.
وی با بیان اینکه رکود مزمن، نبود اتصال به بازارهای جهانی و تحریم ظالمانه موجب این مشکلات شد، گفت: باید سیاست های مناسبی را اتخاذ کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کارگرانی داریم که چند ماه حقوق دریافت نکردند، افزود: 16 هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از بیکار شدن شاغلان و تثبیت شغل در نظر گرفتیم.
ربیعی با اشاره به اینکه سه سال پیش، از رکود خارج شدیم، گفت: ثبات و آرامش ایجاد شده و فضای عقلانی شکل گرفته است و نباید ناامیدی را در جامعه ایجاد کرد.
وی افزود: تصویرهای نامناسبی در جامعه از وضعیت اقتصادی کشور ایجاد شد و عده ای سوء استفاده کردند.
ربیعی گفت: سازمان صدا و سیما باید بیش از این با دولت همکاری می کرد و دولت هم در بیان مطالب شاید به خوبی عمل نکرد.
وی با اشاره به اینکه در همه جای جهان اعتراضاتی وجود دارد، افزود: باید میان اعتراض و ناآرامی و تخریب تفکیک قائل شویم. 
ربیعی تاکید کرد: اعتراض حق مردم است و در سال های مختلف این اعتراضات وجود داشته است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: نظام ما گوش شنوا دارد و مدارا می کند اما قطعاً میان آنچه که به حق بیان می شود و آن بخش که می خواهد موج منفی ایجاد کند، تفاوت وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای همسایه ما با تمدن ایرانی مشکل دارند، گفت: امریکا هم دنبال دموکراسی در جهان نیست بلکه به فکر منافع خود است.
ربیعی با بیان اینکه باید شرایطی را فراهم کنیم تا صداها بیشتر شنیده شود، افزود: ما انقلاب کردیم که مردم حرف به حق خود را بزنند و اعتراضات خود را بیان کنند اما باید عاقلانه، قانونمند و در آرامش باشد. 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: می توانیم در فضای انتقاد توأم با آرامش رشد کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بازنشسته ها با اشاره به اینکه سعی کردیم صندوق ها را پایدار کنیم، افزود: سن بازنشستگی در ایران تغییر یافت و نسبت جمعیت حقوق بگیر حق بیمه پرداخت کن بر هم خورد.
ربیعی افزود: باید سعی کنیم مشاغل غیررسمی را رسمی کنیم، تا بتوانیم حق بیمه دریافت کنیم تا به پایداری صندوق ها کمک شود.
وی ادامه داد: صندوق ها باید قدرت داشته باشند تا مستمری ها را بهبود ببخشند و وابستگی خود را به دولت کاهش دهند.
ربیعی با بیان اینکه سالمندی ما نباید با فقر، بیماری و معلولیت توأم شود، افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به موضوع سالمندی و سند جامع مربوط به آن پرداخته اند.
وی گفت: اگر بتوانیم از محل هدفمندی بودجه سال آینده منابع بیشتری را بدست بیاوریم در جهت ترمیم صندوق های بازنشستگی استفاده خواهیم کرد و وضع مستمری بگیران را بهبود می بخشیم.
ربیعی افزود: مزد کارگری باید از تورم پیشی بگیرد و در این جهت تلاش خواهیم کرد.
وی درباره بهبود کیفیت خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی گفت: بیمارستان های جدیدی را در نقاط مختلف کشور و تهران در دست ساخت داریم و در این باره برنامه ریزی کرده ایم.
ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود درباره سوددهی و بهبود وضعیت شرکت های شستا هم گفت: شستا روش غلطی بود که به صندوق ها تحمیل شد و در ازای بدهی ها، شرکت ها را به صندوق ها داده اند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: 80 درصد سود ما از طریق سرمایه گذاری های ماست که با عقلانیت انجام شد.
ربیعی گفت: سعی می کنیم از بنگاهداری خارج شویم و 150 بنگاه را به مزایده خواهیم گذاشت و در جاهایی سرمایه گذاری می کنیم که سودده باشد. 
وی افزود: در صندوق کشوری در زمانی که مسئولیت وزارت را پذیرفتم 800 میلیارد تومان سود داشت و اکنون این رقم به دو هزار و پانصد میلیارد تومان رسید بدون اینکه یک ریال سرمایه افزایش یافته باشد.
ربیعی تأکید کرد: صندوق ها نباید بنگاهداری کنند و نباید رقیب بخش خصوصی شوند.
وی گفت: تأمین اجتماعی به مفهوم سازمان مبارزه با فقر و جلوگیری از ریسک اجتماعی است و باید سهم دولت را کاهش و سهم شرکای اجتماعی را افزایش دهیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: باید نظام تأمین اجتماعی را گسترده و برای بیمه بیکاری و مشکلات چاره اندیشی کنیم.
ربیعی با بیان اینکه نظام تأمین اجتماعی جامع؛ رمز جلوگیری از فقیر شدن جامعه است، گفت: دولت آینده آثار این اقدامات را خواهد چشید.
وی افزود: تعاونی ها را در روستاها گسترش دادیم و بهبود بخشیدیم.

انتهای پیام/الف