ایلام بیدار08:56 - 1396/09/22

امیدی که با برنامه "فوق‌العاده"اش مخاطب را ناامید می‌کند

رسانه ملی دانای کل بودنش را از دست داده اما مجری شبکه امید این موضوع را فراموش کرده است و با چنین لفظی مخاطب خود را صدا می زند «دقت کنید بینندگان عزیز!»

به گزارشايلام بيدار،  با تعدد شبکه‌های تلویزیون و تنوع موضوعی آن نیاز به تأمین برنامه در شبکه‌ها بیشتر مورد دغدغه مدیران قرار گرفته است، اما بد نیست گاهی در زمانهای کم مخاطب تلویزیون نگاهی به این برنامه‌های تأمینی در شبکه‌های مختلف داشته‌باشیم. خیلی اتفاقی به شبکه امید زدیم با برنامه‌ای تحت عنوان «فوق‌العاده» مواجه شدیم که برای مخاطب نوجوان تهیه و عرضه می‌شود.

سال هاست رسانه ملی  دانای کل بودنش را از دست داده اما مجری شبکه امید این موضوع را فراموش کرده است  و با چنین لفظی مخاطب خود را صدا می زند «دقت کنید بینندگان عزیز!!!!» این در صورتی است که نه خبری از اتفاق هیجان انگیزی است و نه اطلاعات شگفت انگیزی را  به مخاطب نوجوان خود منتقل می کند.

هر روز ساعت 16 تا 17 برنامه «فوق العاده »از آنتن شبکه امید پخش می شود که این برنامه به مانند تمامی برنامه زنده با یک مهمان ،پیامک و گزارش خود را سرگرم می کند نه مخاطب را . انگار برنامه سازانش نه دغدغه انتن دارند نه دغدغه مخاطب
برنامه.

برنامه با سلام و علیک و  طرح موضوع شروع می شود و بعد از آن مجری شروع به خواندن اخبار روز می‌کند ؛ بماند که اگر در برنامه تبلیغ مدیر شبکه را نکنند انگار این برنامه، برنامه نمی شود و باید یک نقل قول از دکتر مهدی سالم می‌آورند.

تقریبا 15 دقیقه اول برنامه با مونولوگها مجری سپری می‌شود یادم هست در رسانه همیشه می‌گفتند سوال مضاعف نپرسید مخاطب بزرگسال به کنار اما مخاطب نوجوان چه طور باید این همه طرح سوال مجری را هضم کند و دقیقه بفهمد موضوع برنامه چیست؟ بعد از طرح سوال یک جمله مجری جلب توجه کرد! «با همین گوشی پیام های شما را می خوانم».

آیا مجری قرار است گوشی آیفون پلاس خود را به رخ مخاطب نوجوان بکشد یا می خواهد ترویج یک سبک خاص زندگی را روی آنتن انجام دهد که خیلی راحت گوشی موبایل خود را برمی‌دارد و پیامهای مخاطبانش را می‌خواند.

آیا برنامه سازان این برنامه فراموش کرده اند سبک زندگی، طبقه اجتماعی مردم ایران یکسان نیست و این تجملگرایی است و ترغیب نوجوانان به خریدهای گران و لاکچری.

و اما گزارشهایی که از دبیرستانهای مختلف گرفته می‌شود اگر در برنامه نبود شما در هیچ کجای برنامه مخاطب نوجوان را نمی‌دیدید.

موضوعات تکراری جدا از جامعه نوجوان  و معظلات آنها این برنامه تبدیل به یک برنامه پر صحبت کرده است که حرف تازه‌ای برای نوجوان ندارد.

اما جالبتر توضیحاتی است که برنامه برای معرفی خود بیان می‌کند: «ویژه‌برنامه فوق‌العاده که به مناسبت هفتۀ نوجوان و روز نوجوان مهمان‌خانه‌های شما بود؛ حالا به کار خود از شنبه تا پنج‌شنبه ادامه می‌دهد. این برنامۀ جذاب و دیدنی، به مطالب خاص نوجوانان با حضور برجستۀ خودشان می‌پردازد. موضوعات این برنامه از لابه‌لای اتفاقات و اخبار روز انتخاب می‌شود. برنامۀ فوق‌العاده، در یک فضای گفتگو محور به همراه کارشناسان برجستۀ حوزۀ نوجوان به‌صورت زندۀ- ترکیبی روی آنتن شبکه می‌رود.»

بد نیست رسانه ملی نظارتی بر این برنامه‌ها در زمانهای کم مخاطب خود داشته باشد تا به هر قیمتی، هر برنامه‌ای تولید نشود چرا که مخاطبان متعهد و دائمی تلویزیون در آن زمانهای خاص درباره ادامه تعهدشان با تلویزیون تصمیم‌گیری می‌کنند.

انتهای پیام/ی