ایلام بیدار08:54 - 1396/09/22

کارنامه دولت‌ها در امور قرآنی درخشان نیست

مدیر اجرایی دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور موسسات قرآن و عترت با اشاره به اینکه کارنامه دولت‌ها در امور قرآنی چندان درخشان نیست، گفت: در سازمان دارالقرآن ۵۰۰ میلیون تومان برای حمایت از برنامه‌های آموزشی مؤسسات قرآنی پیش‌بینی شده بود که تاکنون نیمی از آن تحقق یافته است.

به گزارشايلام بيدار، حسین بهبودی مدیر اجرایی دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت با اشاره به بودجه مؤسسات قرآنی، اظهار داشت: هر سال بودجه‌های مؤسسات قرآنی در ردیف بودجه سازمان دارالقرآن و معاونت قرآن و عترت ارشاد قرار می‌گیرد و امسال هم این امر به همین شکل رخ داد و بودجه‌ای برای هیأت رسیدگی در نظر گرفته نشده بود.

بودجه شورای توسعه به هیأت رسیدگی به امور مؤسسات حتی هزینه‌های جاری دبیرخانه را نتوانست تأمین کند

وی با بیان اینکه هیأت رسیدگی به مؤسسات قرآن و عترت در سال گذشته هم به کمیسیون تبلیغ و ترویج و شورای توسعه نیاز خود را اعلام کرد، افزود: متأسفانه به دلیل عدم تخصیص بودجه قرآنی، هیأت رسیدگی به امور مؤسسات هم بودجه‌ چندانی از شورای توسعه دریافت نکرد و تنها در طول این مدت، شورای توسعه 25 میلیون تومان به هیأت اختصاص داد که این بودجه محدود حتی هزینه‌های جاری دبیرخانه را نتوانست تأمین کند بر همین اساس بخش اعظمی از هزینه‌ها از سوی سازمان دارالقرآن تأمین می‌شد.

بهبودی با اشاره به لزوم حمایت‌های دولتی از مؤسسات قرآنی و فعالیت‌های قرآنی مردم‌نهاد، خاطر نشان کرد: درست است که بخش مردمی باید روی پای خود بایستد اما نه اینکه نظام و دولت آن‌ها را رها کنند. فرهنگ مقوله یارانه‌پذیر است و نمی‌توان نظام آموزشی و فرهنگی را درآمدزا تلقی کرد.

کارنامه دولت‌ها در امور قرآنی درخشان نیست/ دنیا برای صدور فرهنگ خود هزینه بسیاری می‌کند

وی با بیان اینکه سایر کشورهای دنیا برای نهادینه کردن فرهنگ خود و حتی صدور آن به سایر نقاط جهان هزینه می‌کنند، گفت: ما برای فرهنگ خود که بر گرفته از اسلام و قرآن است، هیچ‌گونه حمایتی نمی‌کنیم. این نوع نگاه‌ها در راستای نگاه مقام معظم رهبری به امور فرهنگی نیست چرا که اگر به دنبال مقابله با شبیخون فرهنگی و تهاجم دنیای غرب هستیم باید هزینه کنیم.

مدیر اجرایی دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور موسسات قرآن و عترت با اشاره به اینکه متأسفانه‌ بودجه‌ها در عرصه فرهنگی به خوبی هزینه نمی‌شود، خاطر نشان کرد: کارنامه بسیاری از دولت‌ها در امور قرآنی درخشان نیست و ما هر سال شاهد کاهش توجه دولت به برنامه‌های قرآنی و فرهنگی هستیم.

اختصاص نیمی از بودجه مؤسسات قرآنی در سال جاری

بهبودی در ادامه به بودجه سازمان دارالقرآن برای مؤسسات قرآنی اشاره کرد و گفت: حدود 500 میلیون تومان برای حمایت از برنامه‌های آموزشی مؤسسات قرآنی پیش بینی شده بود که در 6 ماهه اول امسال نیمی از این بودجه یعنی 250 میلیون تومان تخصیص یافت و ما نیز این بودجه را بر اساس برنامه‌های مؤسسات به آن‌ها اعطا کردیم.

وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت مالی بودجه‌های متمرکز دارالقرآن برای مؤسسات به برنامه‌های آموزشی تعلق می‌گیرد، افزود: حمایت از مؤسسات در نیمه دوم سال در هاله‌ای از ابهام است چرا که با کمبود اعتبارات مواجه هستیم اما امیدواریم بتوانیم از مؤسسات قرآنی حمایت‌های لازم را داشته باشیم تا آن‌ها نیز به خوبی بتوانند به اجرای برنامه‌های خود بپردازند.

انتهای پیام/ی