ایلام بیدار08:21 - 1396/09/08

اسکان اضطراری؛ پازل گمشده بحران درایلام

زلزله این روزهای غرب کشور وضعیت اسکان اضطراری در استان ایلام را بیش از پیش نمایان کرده است.

گروه اجتماعی ايلام بيدار:: چند روزی است که زلزله تاسفبار کرمانشاه و درگذشت تنی چند ار هموطنان کرد زبان در صدر اخبار رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی قرار گرفته است.

زلزله ای که با قدرت 7.3 ریشتری و بی سابقه خود موجی از ویرانی ها  را بر جای گذاشت و زخمی عمیق بر تن شهرنشینان و بویژه روستائیان کرمانشاه شده و مردم ایران را نیزدر سوگ از دست دادن هموطنان خود فرو برد.

با این زلزله اما آنچه بیش از پیش به چشم آمد حضور چشم گیر مردم ایران اسلامی پای کار و ابراز همدردی و کمک به زلزله زدگان بود که بازهم مثل همیشه هرکس با هرچه داشت به یاری داغدیدگان این حادثه شتافت.

اما در این وادی نیز دولتمردان به دور از انصاف با سیاسی بازیهای خود به دنبال کاسبی از این اتفاق بوده و با نادیده گرفتن آلام و درد مردم این دیار با چهره هایی بشاش به دنبال مچگیری سیاسی و پوچ خود بودند که این حرکتشات پتکی دیگر بود بر سر مردم رنج دیده این دیار بود.

حضور رئیس جمهور با آن شرایط امنیتی، سخنان معاونان و وزرای دولت در راستای اهداف سیاسی و به دور از درک درد مردم با پاشیدن نمک بی تدبیری بر زخم مردم بار دیگر بذر ناامیدی را در دل مردم کاشته و بی تدبیری خود را به همگان نشان دادند تا جایی که داد هم حزبی هایشان هم در آمد.

مردم بی خانمان در شوک اتفاق پیش آمده بودند و کمترین اتفاق در حالت کنونی همدردی و فراهم کردن امکانات اولیه اسکان و تغذیه بود نه سیاسی بازی دولتمردان که نشان داده اند در مواقع بحران کمر همت به انتقادات نابجا و بی پایه می بندند تا حمایت از مردم مصیبت زده و با حضور خندان خود در مکان حادثه نه تنها تسکین بر درد مردم نیستند بلکه نمکی می شوند بر زخم هایشان.

در این وادی و همزمان با زمین لرزه بزرگ در استان کرمانشاه اما شاهد چندین زمین لرزه در اقصی نقاط استان ایلام هم بودیم که هر از چند گاهی با قدرت های چند ریشتری ترس را در دل مردم جاری می کرد.

اسکان اضطراری ضرورتی بی بدیل در ایلام

اولین زمین لرزه و شاید بزرگترین آن در شهر ایلام همزمان با زلزله در کرمانشاه به وقوع پیوست که باعث ایجاد تشنج در شهر ایلام شده و مردم را هراسان کرد.

این زمین لرزه که در ساعت 21:53 دقیقه و با قدرت 4.6 ریشتری خود علاوه بر اینکه خسارات مالی بر زیر ساخت ها و منازل مسکونی ایلام وارد کرد باعث مجروحیت بالغ بر 80 نفر شد.

اما نکته مهمی که همزمان با وقوع اینچنین حوادثی در استان ایلام به چشم می آید سردرگمی مردم و نبود مکانی امن و مشخص برای اسکان در مواقع اضطرار و بحران برای پناه بردن مردم است.

اسکان اضطراری که از ملزومات هر شهری است با ایجاد آن می توان علاوه بر آرامش و آسودگی خیال مردم برای استقرار در مکانی امن، کاهش خسارات جانی را در پی داشته باشد.

مکانی که مسئولان استانداری ایلام در جلسه اصحاب رسانه با معاون سازمان مدیریت بحران کشور که در محل هتل زاگرس ایلام برگزار شد قول مساعد برای ساماندهی و ایجاد اسکان اضطراری داده و اتفاقا با واکنشی حق به جانب نسبت به اصحاب رسانه از پیگیری های مجدانه خود برای ایجاد آسکان خبردادند.

با بررسی موارد ذکر شده و ایجاد مشکلاتی در زلزله اخیر وجود مکانی تعریف شده برای اسکان اضطراری که در آن تمام امورات در نظر گرفته شده باشد بیش از پیش برای ایلام احساس می شود.

امید است مسئولان جهت جلوگیری از عواقب بعد ی این حوادث و ضرورت کنترل بحران ها به این موضوع اهمیت ویژه ای برای آن قائل شوند.

انتهای پیام/الف