ایلام بیدار07:19 - 1396/07/27
گزارش؛

لزوم تسهیل شرایط سفر اربعین برای زائران

ساماندهی گذرنامه و ویزا به منظور کنترل و ایجاد امنیت بیشتر در این سو و آن سوی مرزها ضروری است؛ اما این ساماندهی ها هرگز نباید شرایطی را برای مردم رقم بزند که قید سفر را بزنند.

به گزارشايلام بيداربه نقل ازایلام پویا، هر سال جمعیتی چندین میلیونی پای در راه می گذارند تا شاید کمی در غم بزرگ اهل حرم و بازماندگان حادثه کربلا سهیم باشند؛ تا شاید کمی رنج و اندوه سهمگین واقعه کربلا را دریابند. سفری چند روزه، با پای پیاده و تهی از آذوقه در میان دو شهر نجف و کربلا.

سالیان سال است که شیعیان عراقی رسم قدیم خود را با شور و علاقه به جای می آورند و رنج راه را به جان می خرند تا به زیارت امام حسین برسند.
مردم کشورمان اعم از شیعه و سنی، نیز مدتی است به این رسم علاقه مند شده اند و هر اربعین خود را مهیای سفری سوگوارانه می کنند.
شور و اشتیاق وصف نشدنی مردم و همچنین رضایت رهبر معظم انقلاب از حماسه عظیم اربعین، از همان سال گذشته اذهان عمومی را برای سفرهای سال بعد با رفاه و آسایش بیشتر سوق داد.تا جایی که بحث ساماندهی زائران در ایام اربعین به منظور سفر ساده تر به کربلا مطرح شد و با توجه به حضور داعش و گروه های تکفیری در برخی از مناطق عراق حفظ نظم و ایجاد امنیت به مهمترین دغدغه های مسیولین لشکری و کشوری تبدیل شد.
امام حسین(ع) متعلق به همه بشریت، آزادگان و جهان اسلام است و حرکت عظیم مردم مسلمان از کشورهای مختلف از جمله مردم ایران، به مناسبت اربعین به سمت کربلا نمایش قدرت و آبرو برای جهان اسلام است بنابراین باید همه کمک کنیم اربعین با عزت و در طراز مهم ترین رویداد جهان اسلام، هماهنگ، منضبط، آبرومند و با امنیت کامل برگزار شود و مردم استان ایلام با تمام توان و ظرفیت افتخار خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی را دارند.
با توجه به تاکید رهبری و خواسته بسیاری از مردم برای سفر ارزان به کربلا و همچنین افزایش جمعیت زائرین، نسبت به سال گذشته ، ساماندهی گذرنامه و حتی ویزا به منظور کنترل و ایجاد امنیت بیشتر در این سو و آن سوی مرزها ضروری است؛ اما مسئله مهمتر از آن که مطرح شده این است که این ساماندهی ها هرگز نباید شرایطی را برای مردم رقم بزند که قید سفر را با وجود همه علاقه ای که دارند بزنند و به جای افزایش جمعیت عاشقان حسینی در کربلا این جمعیت کاهش یابد.
قیمت ویزای اربعین حسینی  برمبنای 40 دلار است که به‌همراه بیمه حدود 190 هزار تومان می‌شود و البته نوسانات قیمت ارز را نیز باید در این زمینه در نظر گرفت.
پس از اعلام آنکه بیمه زائران اربعین اجباری است و هزینه خدمات درمانی (هلال احمر) نیز به هزینه دریافتی اضافه شده،  افزایش دو برابری قیمت بلیط اتوبوس نیز از دیگر دغدغه های زائرین است.
در سالهای اخیر در بحث ساماندهی قیمت ها و کرایه ها نواقصی وجود داشت که همه مردم انتظار دارند با توجه به تجربه چند سال گذشته این نا هماهنگی ها برطرف شده و نرخ واحدی تعیین و نظارت بر کرایه ها نیز وجود داشته باشد.که البته افزایش قیمت بلیط تا مرز مهران واکنش هایی را از سوی مردم و رسانه ها در پی داشته است.
افزایش قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین و افزایش هزینه زوار باعث کم شدن انگیزه زائرین و کاری ضد فرهنگی محسوب می شود؛ چراکه این تنها فرصتی است که غنی و فقر، زن و مرد، خردسال و پیر، هم پای و همراه در این مسیر قدم بر میدارند و به دنبال بدرقه عشق تا سر منزل یار سفر میکنند.
بحث ساماندهی فقط به ویزا و گذرنامه و جلوگیری از هجوم عاشقان حسینی به سمت مرزها مربوط نمی شود، چرا که از شواهد و قرائن پیداست که برنامه ریزی مسئولین تنها به منظور ثبت نام از مردم، آن هم به صورت کاملا نامنظم و غیر منسجم صورت گرفته است.آن هم با اختصاص سامانه "سماح" برای ثبت نام زائران که مشکلات و نواقص خاص خودش را دارد.
امید است که در فرصت باقی مانده مسئولین نسبت به رفع مشکلات و فراهم کردن زمینه های حضور با شکوه عاشقان حسینی اهتمام لازم را حل مشکلات پیش رو  داشته باشند.

 
انتهای پیام/س