ایلام بیدار11:02 - 1396/07/05
نقدی بر استعفای دو معاون استاندار؛

آتش سیاست بر "اقتصاد" و "عمران" ایلام

معاونین استاندار یا در اعتراض به نماندن استاندار فعلی دست به این اقدام زده اند و یا در نگاه دوم جای مسئولیتی را در مدیریت ارشد استان در دوره جدید برای خود ندیده اند؛ که در هر دو صورت باخت است.

یادداشت سردبیر –مرتضی سبزی:: تابستان با آن همه گرمای طاقت فرسا و سخت در روزهایی که مردم استان ایلام سخت‌ترین شرایط هوایی را تجربه می‌کردند سپری شد و فصل پاییز و خنک شدن هوا سر رسیده است.

آنچه در این فصل به وضوح برای همه قابل مشاهده است، تغییرات جدی آب و هوایی و فصلی است که تحت تأثیر زیادی قرار می گیرد در همین راستا بعد از انتخاب اعضای هیئت دولت و رأی اعتماد از مجلس، زلزله های تغییرات به استانداری های سراسر کشور کشیده شد و در این راستا در هفته های گذشته استانداران زیادی در این خصوص معرفی شدند.

دامنه این تغییرات، اکثر مناطق و استان های کشور را در برگرفت تا جایی که در روزهای گذشته و در جلسه هیأت دولت تعداد پنج تن دیگر از استانداران کشور رأی اعتماد را از هیئت دولت به دست آوردند.

استان ایلام نیز بیست و یکمین استاندار خود را شناخت و "قاسم سلیمانی دشتکی"، استاندار سابقه چهارمحال و بختیاری سکان هدایت ساختمان استانداری ایلام را برعهده گرفت.

در طی یک ماه گذشته فضای استان ایلام تحت تاثیر تغییرات مدیریت ارشد استان قرار گرفته بود؛ به گونه ای که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و محافل گوناگون و حتی شب نشینی های خانوادگی، صحبت های اصلی حول محور تغییرات مدیریتی بود؛ اینکه با شروع دولت دوازدهم چه کسی استاندار ایلام می شود؟

هواداران استاندار فعلی ایلام تلاش زیادی را در جهت ارتقاء و به کرسی نشاندن و به تعبیری، تحمیل وی به دولت دوازدهم کرده و در همین جهت در این مدت از هیچ تلاشی دریغ نکردند و حتی لابی های زیادی در این خصوص انجام گرفت.

این شرایط تا آنجا پیش رفت که در هفته ها و روزهای اخیر و قبل از انتخاب استاندار جدید ایلام، فشارها به دولت از سوی هواداران استاندار ایلام دو چندان شد.
تفسیرهای گوناگون از انتخاب استاندار جدید ایلام تا آنجا پیش رفت که استان ایلام تحت تأثیر این تفسیرها قرار گرفت و همین باعث شد تا استاندار ایلام بیانیه ای در این خصوص ارائه کند. مروارید در این بیانیه تاکید کرد هرگونه تصمیم درخصوص انتخاب استاندار جدید را به انتخاب دولت گذاشته و تابع این امر خواهد بود.
برخی از تحلیلگران سیاسی در استان، این پیام استاندار فعلی را به منزله رفتن وی از استانداری ایلام و برخی دیگر نیز بر خلاف این عقیده، پیام مروارید را در جهت ماندن خود تلقی کردند در حالیکه این بیانیه استاندار ایلام نه تنها نتوانست به تفسیرهای گوناگون پاسخ کاملی دهد، بلکه شرایط را برای وخیم تر کردن اوضاع مهیا کرد.
هر روز که می‌گذشت خبرهای جدیدی از انتخاب استاندار برای ایلام شنیده می شد، اما یا تکذیب می‌شود یا تأیید نمی شد و یا توسط برخی جریانات مورد مصادره قرار می‌گرفت.
برخی تحلیل ها در این راستا با واقعیت رو به رو می‌شد و برخی تکذیب می شد؛ همین باعث شد تا تحلیل هایی که با واقعیت نزدیک تر باشد، در صدر اخبار رسانه‌های استان قرار گیرد و با واکنش های بسیار متفاوتی از سوی مسئولان روبرو شود.
اما بعد از ادامه این شرایط و در چند روز مانده به انتخاب استاندار جدید، خبر غیرمنتظره استعفای یکی از معاونین استانداری ایلام مطرح شد؛ خبری که همه را غافلگیر و از پیچیدگی شرایط و اوضاع حکایت داشت.
معاون استانداری ایلام در گفتگویی علل شخصی را عامل استعفای خود عنوان کرد؛ این در حالی بود که چند روز بعد از این ماجرا و در حین انتشار خبر استاندار جدید ایلام یکی دیگر از معاونین استانداری ایلام از این سمت استعفا داد؛ در واقع استعفای دوم بعد از انتخاب استاندار جدید ایلام نشان داد که این استعفاها بدون ارتباط با استانداری جدید و تغییرات جدی در مدیریت ارشد استان نبوده است.
به راستی چه شد که دو معاون استانداری ایلام در یکی دو روز مانده به انتخاب استاندار جدید، شمشیرها را از رو بسته و اقدام به این تصمیم گرفته اند؟!

همانطور که همه می دانیم کمتر از ۶۰ روز تا اربعین حسینی و حماسه بزرگ راهپیمایان باقی مانده است؛ استان ایلام به عنوان یکی از گلوگاه‌های مرزی مهم و حساس کشور در راهپیمایی و حماسه بزرگ اربعین نقش مهمی را بر عهده دارد.

اکثریت زائران اربعین حسینی مرز مهران را برای تردد خود انتخاب می کنند و آقایانی که امروزه و در فاصله چند روز مانده تا انتخاب استاندار ایلام استعفا داده اند بهتر از هر کسی می‌دانند که این حماسه تا چه اندازه برای استان ایلام مهم است به طوریکه نام استان ایلام را جهانی کرده است.

موضوع را بیشتر باز کنیم اگه این روزها اخبار استان را مطالعه کرده باشید، درخواهید یافت که ترافیک سنگینی در محور ایلام به مهران رخ داده بود؛ گرچه این اتفاق به خاطر یک تصادف صورت گرفته اما فراموش نکنیم که محور ایلام - مهران با توجه به شرایط موجود یکی از خطرناک ترین محورهای ارتباطی کشور محسوب می شود که بایستی همانگونه که در سفر معاون وزیر راه به ایلام تاکید شد بایستی تا اربعین امسال این جاده تا آنجا که امکان دارد تصحیح شود.
حال با این شرایط و در حوزه عمران و اقتصاد و رایزنی برای اعتبارات توسعه ای، دو معاون استاندار ایلام با علم به این موضوع شرایط را به کلی فراموش کرده و در واپسین روزهای متصل به بزرگترین مأموریت بزرگ استان ایلام، شانه خالی کرده و سوالات زیادی را در اذهان عمومی برجای گذاشته اند.

به راستی علت زمان استعفای دو معاون استانداری در آستانه انتخاب استاندار جدید چه بوده به طوری که یکی قبل از انتخاب استاندار و دیگری بعد از انتخاب استاندار استعفا داده است؟!
مگر نه اینکه حوزه اقتصاد و عمران استان باید به دور از سیاست باشد تا خدایی نکرده صدمات بیشتری به حوزه توسعه استان وارد نشود؟ پس چرا اینگونه شتاب زده و احساسی عمل می کنند؛ در نگاه اول موضوعی که به ذهن خطور می کند این است که معاونین استاندار یا در اعتراض به نماندن استاندار فعلی دست به این اقدام زده اند و یا در نگاه دوم جای مسئولیتی را در مدیریت ارشد استان در دوره جدید برای خود ندیده اند؛ که در هر دو صورت باخت است.
کسانی که در روزگاری دغدغه توسعه و پیشرفت استان داشتند و در بحبوحه انتخابات بیانیه ها بر علیه رقبای خود صادر و محکوم می کردند، امروزه چوب بزرگی در لای اقتصاد و عمران استان گذاشته اند.
شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که کسانی که در مسئولیت های اقتصادی - عمرانی استانداری مشغول به کار هستند، سررشته ای از سیاست ندارند، اما امروز شاهد این هستیم که برخی ها گوی سیاست و سیاست بازی را از سمت های سیاسی استانداری و به خصوص از معاونت سیاسی امنیتی استانداری ایلام ربوده اند.

مشخص نیست کسانی که در حوزه اقتصاد و عمران استانداری ایلام مشغول به کار هستند آیا واقعاً توسعه استان را دغدغه خود می دانند یا فقط در اعتراض به کنار زدن استاندار فعلی دست به این اقدام عجولانه زده اند؛ آنچه مبرهن است اینکه مردم گول بازی های ساده را نمی خورند و این خیالی بسیار باطل است که تعبیر نخواهد شد.

 

انتهای پیام/س