ایلام بیدار06:59 - 1396/06/23
به بهانه بازگشت ماه مهر؛

لباس فرم؛ باج مدارس از دانش آموزان ایوانی

تغییر فرم هرساله لباس مدارس باعث گلایه مند شدن اولیا دانش آموزان ایوانی شده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازجویزر، فصل تابستان هم در سومین ماه خود قرار دارد و هر روزی که می گذرد به زمان بازگشایی مدارس نزدیکتر و تب و تاب خانواده برای خرید لباس فرم مدارس، لوازم التحریر، کفش و... افزایش می یابد.

تعیین لباس فرم برای مدارس با الگوی مشخص برای هر مدرسه، اتفاق جدیدی نیست و طی سال های گذشته در نظام آموزشی وجود داشته است اما دلایل مختلفی سبب شده که قبل از آغاز سال تحصیلی جدید، هر سال خانواده های زیادی مجبور به تهیه مجدد این لباسها برای دانش آموزان خود شوند.

یکی از دلایلی که باعث شده است که اولیا دانش آموزان از این امر گلایه مند باشند تغییرات هرساله لباس فرم دانش آموزان است هرچند هماهنگ بودن لباس دانش‌آموزان تاحدی چاره ای برای حذف فاصله طبقاتی محسوب می شود اما تغییر هر ساله این لباس های فرم برای خانواده هایی که توان مالی بالایی ندارند مشکل ساز خواهد بود علاوه بر این مساله تغییر هر ساله فرم مدارس یک نوع اسراف است چرا که امکان استفاده از لباس فرم مدارس برای مصارف دیگر چندان مناسب نبوده است و قطعا بدون استفاده خواهد ماند و در کنار هزینه هایی بالای نوشت افزار و سایر هزینه های مربوط به مدرسه این تغییر دائمی بار مالی به خانواده ها تحمیل می کند.

یاسمی یکی از اولیا دانش آموزان شهر ایوان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد : یکدست شدن و همرنگی لباس مدارس ذاتاً بد نیست و مشکل ندارد ولی اینکه باید هرسال منتظر یک نوع تغییر ولو ریز در این لباس ها باشیم ایجاد مشکل می کند.

وی گفت :این تغییرات باعث شده تا دانش اموزانی که لباس آنها قابلیت استفاده برای یک سال تحصیلی دیگر را داشته نتوانند از آن استفاده کنند و بعنوان دورریز شده و این به نوعی ترویج اسراف در ذهن دانش آموزان می شود.

یاسمی گفت:این همه تغییر هرساله در لباس فرم مدارس خانواده ها را به دردسر می اندازدچرا خانواده هایی هستند که دارای چند فرزند دانش آموز می باشند و این تغییرات برای آنان هزینه بردار است.

وی تصریح کرد: عدم کیفیت مناسب دوخت، نامرغوب بودن جنس لباس، هزینه بالای دوخت و نامناسب بودن رنگ و طرح های انتخابی توسط مدارس از عمده مشکلات لباس فرم یکدست در مدارس می باشد.

"علیرضا پناهی"؛ مدیر آموزش و پرورش شهرستان ایوان؛ در گفتگو با خبرنگار ما اظهارکرد:لباس فرم مدارس در راستای یکسان سازی دانش آمئزان و یکدست بودن آن در مدارس صورت گرفته است که این مسئله آموزش و پرورش در تغییر رنگ لباس مدارس دخالت  ندارد.

وی گفت:در این مسئله اختیار را به مدیر مدارس و اعضا انجمن اولیا دانش آموزان داده ایم که با همفکری و هم اندیشی در راستای تغییر رنگ لباس تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد : چندین کارگاه خیاطی در سطح شهرستان کار تهیه لباس فرم مدارس را برعهده دارند که این کارگاه ها با قیمت مصوب و زیر نظر بازرسین فعالیت می کند .

درایان این نکته را می توان متذکر شد که مدیران مدارس در راستای کمک به اولیا دانش آموزانی که توان مالی مناسبی ندارند از تغییر رنگ غیر ضروری لباس فرم مدارس خودداری نمایند چرا که علاوه برکمک به خانواده های ضعیف از اسراف نیز پرهیز می شود.

 

انتهای پیام/س