ایلام بیدار07:45 - 1396/06/22
جوکار:

برخی در داخل می گویند اگر آمریکا هم از برجام خارج شود ما آن را ادامه خواهیم داد

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متن برجام و مسائل مرتبط با آن طوری تنظیم شده که قابل تفسیر است و می‌توان انواع بهانه‌جویی‌ها را از آن‌ داشت.

به گزارشايلام بيدار،"محمد صالح جوکار"، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  در خصوص اظهارات آمانو مبنی بر اینکه پروتکل الحاقی تفاوتی بین سایت‌های نظامی و غیر نظامی قائل نیست، اظهار داشت: متن برجام و مسائل مرتبط با آن طوری تنظیم شده که قابل تفسیر است و می‌توان انواع بهانه‌جویی‌ها را از آن‌ داشت.

وی با بیان اینکه آمانو پس از بازدید از سایت پارچین به شفافیت کشور ما در مسائل نظامی اعتراف کرد افزود: نهادهای بین المللی معمولا تحت سلطه قدرت‌های بزرگ هستند و صحبت‌های اخیر آمانو تحت تاثیر دیدار او با نیکی هیلی نماینده ترامپ است و این صحبت‌ها نشان داد که نهادهای بین المللی طرفدار قدرت‌های بزرگ و دست‌نشانده آن‌ها هستند.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: صحبت‌های آمانو منطقی نیست و آژانس حتی از مراکز هسته‌ای کشورهایی که این پروتکل را پذیرفتند هم بازرسی نمی‌کند چه برسد به بازدید از مراکز نظامی آن کشورها؛ این موضوع به هیچ وجه کارشناسی نیست و جمهوری اسلامی هم بارها اعلام کرده که هیچ شخصی حق نظارت از مراکز نظامی ما را ندارد.

جوکار ادامه داد: آمریکایی‌ها در پس پرده این فشارها تلاش می‌کنند تا به اطلاعات نظامی کشور ما دسترسی پیدا کنند که این اطلاعات برای هر کشوری حائز اهمیت است و به هیچ وجه این اجازه به آمریکا داده نخواهد شد چرا که آمریکایی‌ها قبلا این کار را با عراق کرده‌اند و پس از بدست آوردن اطلاعات نظامی به عراق حمله کردند و آن بلاها را بر سر عراق آوردند.

وی در پایان گفت: برخی از داخل پالس‌هایی مثل اینکه اگر آمریکا هم از برجام خارج شود ما آن را ادامه خواهیم داد به آمریکا می‌دهند که همین موضوع طرف مقابل را ترغیب می‌کند تا فشارهایش را علیه ایران افزایش دهد؛ مسئولان ما باید به طور جدی مواضع خود را در این زمینه اعلام کنند و اجازه ندهند که آمریکایی‌ها مطالباتشان را از کشور ما افزایش دهند.

 

انتهای پیام/الف