ایلام بیدار08:11 - 1396/06/20
گزارش؛

زنگ خطر افزایش خودکشی در آبدانان

جاماندگی ایلام از قافله توسعه یکی از مهمترین عوامل افزایش خودکشی و به تعبیر دیگر خودسوزی شهروندان است

به گزارشايلام بيدار به نقل از آبدانان خبر، خودکشی در کنار بیماری‌های قلبی و عروقی و تصادفات، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر مرگ و میر در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه است.

از منظر جامعه شناسان و رفتار شناسان اجتماعی هنگامی رخ می دهد که فرد از دایره نظارت اجتماعی خارج شود. این نظارت به معنای تحت نظر بودن نیست بلکه احساسی است که فرد در جریان اجتماعی شدن به دست می آورد و آن حس مهم بودن وتحت توجه بودن از طرف جامعه است.
نرخ خودکشی در جهان به اِزای هر صد هزار نفر جمعیت شانزده نفر است، اما این رقم در ایران 6نفر در هر صد هزار نفر جمعیت است که بر این اساس کشور ایران در رتبه18جهان قرار دارد

در بسیاری از کشورها که وضعیت اقتصادی نامناسب می شود موج اخراج از کار اگر توام با بیمه های بیکاری قابل توجه نباشد فرد را به این فکر می اندازد که از دایره تقسیم کار اجتماعی خارج شده و دیگر برای جامعه مهم نیست. این انگیزه ها احتمال انجام خودکشی را افزایش می دهد. همچنین  ناتوانی از تامین معاش خانواده می تواند موجب این کار شود.

جاماندگی ایلام از قافله توسعه نیز ریشه‌های مختلف تاریخی دارد اما آنچه برای این شهر به عنوان یک نیاز اورژانسی قابل توجه است، مساله افزایش خودکشی و به تعبیر دیگر خودسوزی شهروندان است.
بالاترین میزان خودکشی در شهرستان‌های دره‌شهر و ایوان و پایین‌ترین میزان هم در دهلران و مهران دیده شده است و در دره‌شهر بیشترین میزان در دهستان «زرین‌دشت» به چشم می‌خورد. البته سرعت افزایش اقدام به خودکشی در آبدانان و شیروان و چرداول از شهرستان‌های دره‌شهر و ایوان بیشتر بود و بی‌تردید در آینده، رتبه‌بندی وضعیت خودکشی در استان به هم می‌خورد. 

میانگین سن اقدام به خودکشی در استان 25 سال است که البته در شهرستان های ایلام، ایوان و آبدانان جوان تر از این میانگین است، میانگین تحصیلات اقدام کنندگان هم افزایش یافته تا جایی که حتی دارندگان مدارک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی پزشکی هم سهم عمده ای از اقدام ها را به خود اختصاص می‌دهند.

براساس نتایج حاصل شده روشهای اقدام به خودکشی در شهرستان آبدانان بیشتر استفاده از قرص ها و مواد دارویی است و بیشتر افرادی که خودکشی موفق وکامل دارند از روش خودسوزی برای خاتمه دادن به زندگی خود استفاده می کنند.

 رابطه مثبت و معنی داری بین میزان خودکشی و نرخ بیکاری در مناطق مختلف کشور وجود دارد. این امر استان ایلام به مراتب حادتر است. استان ایلام از نظرگاه جغرافیایی منزوی است و تقریبا در برنامه های توسعه ی ملی یک نقطه ی کور به حساب می اید و نظر لطفی نسبت به مرزنشینان و مهجورین از مرکز، در نظام متمرکز ایران وجود نداشته و ندارد. گواه این مدعا، تمرکز 90 درصدی صنایع و کارخانه در چند استان اصفهان، مرکزی، تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و قزوین است. این در حالی است که 50 درصد مساحت ایران و 40 درصد جمعیت ایران در استان های مرزی است. در بین استان های مرزی، استان ایلام با اینکه از پتانسیل های بسیار بزرگی در صنعت نفت و گاز دارا می باشد، منابع صنعت گردشگری (بخصوص گردشگری اکوتوریسم و گردشگری مذهبی) در این استان چشمگیر است، کمترین سرمایه گذاری ایی دراین رابطه اعمال نشده است. در واقع در اسناد بالادستی عزمی به منظور حل و فصل معضل بیکاری و توسعه ی  استان ایلام به چشم نمی آید، به صورتی که این استان هنوز از عدم وجود یک طرح جامع گردشگری یا تصمیم به منظور فعال سازی پتانسیل های صنعتی رنج می برد.

نداشتن فضای سبز شهرستان ها، پارک ها نسبت به جمعیت ،نبود نهادهای متولی فرهنگ سازی و مسلط بر ابزارهای فرهنگ سازی در زمینه گذران اوقات فراغت و تفریح ،محصور بودن شهرستان آبدانان  در بین دو کوه و.. انتظارات بیش از حد خانواده ها و... از عامل های نا امیدی و خودکشی به حساب می آئید.
 
ظاهرا باید از مسوولین خواهش کرد، که پیش از هر چیز، و به عنوان گام اول، مساله را مورد ارزیابی دقیق و علمی قرار دهند تا با رفع مشکلات جوانان و خانواده ها این آسیب اجتماعی که بنیان بسیاری از خانواده ها را متزلزل کرده است به پایین ترین مرز خود برسد

انتهای پیام/ الف