ایلام بیدار08:21 - 1396/06/14
یادداشت؛

شهردار مهران اصولگرا یا اصلاح طلب؟

هر روز حضور یک نفر از طیف مختلف اصلاح طلب و اصولگرا برای تصدی شهردار در شورا شنیده می شود کماکان حرف و حدیث ها در خصوص انتخاب فرد اصلح برای شهرداری با علامت سوال مواجه بوده است.

حسن عسگري :: شهردار مهران چه کسی می شود؟ سوالی که این روزها در صدر خبرهای شهری قرار گرفته و برای همگان مهم است که بدانند چه کسی سکاندار مدیریت بر این سازمان نیمه دولتی می شود.

تصمیمی که بر پایه اجماع تصمیمات 5 عضو جدید شورای شهر مهران حاصل می شود. نمایندگان پارلمانی شهر که از مدتها قبل مذاکرات خصوصی خود را برای این امر شروع کرده و پایه و اساس بسیاری از حرف و حدیث ها بوده اند.

حرف و حدیث هایی که در وجهه بد خود سمت به این سو دارند که نکند بازی های پشت پرده نگذارد فرد اصلحی برای شهرداری شهر مرزی مهران انتخاب شود.

اما آنچه در فرای تمام بحث ها باعث نگرانی مردم شده تصمیماتی است که گویا با توجه به شرایط پیش رو احتمال می رود شهردار آینده مهران را فردی دانست که تصمیمات یک شبه و آنی آن را رقم می زند.

تصمیماتی که طبق شنیده ها بر پایه حضور شبانه برخی افراد اصلاح طلب و رایزنی با شورا برای تصدی شهردار انجام می شود.

براساس آنچه شنیده می شود بگ نظری از طیف اصلاح طلب و نصیری پور از طیف اصولگرا ریاست به عنوان گزینه هایی به طور جدی کاندیدا شده‌اند.

در واقع آنچه شهردار جدید مهران باید به آن اهتمام کامل داشته باشد شناخت درست شهر و معضلات نهادینه شده در آن و مقابله همه جانبه با گره هایی است که طعم زندگی شهروندی را تلخ کرده است.

اما آنچه باید بدان تاکید داشت آن است که شهردار اصلح کسی می تواند باشد که تمام محورهای برنامه ای او در راستای تحقق معنای حقوق شهروندی به معنای تام باشد.

با توجه به فرا رسیدن محرم و اربعین حسینی معیارهای لازم برای شهردار شدن که حداقل باید سابقه کار و زندگی در شهر ، سابقه مدیریتی یا مدیریت شهری  از جمله محورهایی است که شهردار مهران باید دارا باشد.

ویژگی های خصوصی فردی از جمله محورهایی است که برای شهروندان مهم بوده و در همین راستا جذابیت ،ساده زیستی ،پاسخگویی و مسئولیت پذیری،خلاقیت و نوآوری و دیانت باید مورد توجه قرار گیرد.

اعتقاد عملی به شایسته سالاری در انتخاب زیر مجموعه ، عدالت خواهی و اقبال عمومی از دیگر ویژگی هایی است که میتوانذ یک شهردار داشته باشد.

تقریبا هر زمان که موضوع انتخاب شهردار جدید پیش می آید، آنچه که مورد توجه محافل مختلف قرار می گیرد، اصلاح طلب و اصولگرا بودن است.

 رسانه ها نیز البته به این موضوع دامن می زنند و حالا شرایط به گونه ای شده که مواضع سیاسی افراد ، به مولفه اصلی و تاثیرگذاری برای انتخاب مدیریت شهری مهران تبدیل شده است.

 این رویه حالا نگرانی های زیادی را به وجود آورده که انتخاب یک شهردار اصلح که قدرت ترسیم یک چشم‌انداز زیبا شهری در راستای دستیابی به توسعه پایدار را داشته باشد تقریبا فراموش و به اولویت بعدی تبدیل شود.

اتفاقا اگر مطالب رسانه های مختلف که وابسته به جریان ها و احزاب سیاسی هستند و یا مطالب عنوان شده از سوی مسئولان  را از نظر بگذاریم ، به خوبی به این واقعیت آشکار است که بحث گرایش سیاسی شهردار آینده بیش از هر چیز دیگری مورد توجه قرار گرفته و به آن پرداخته شده است. 

وابستگان هر جناح سیاسی اعم از اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال گرا بیم آن را دارند که مبادا گزینه جریان رقیب بر کرسی مدیریت مهران تکیه کند.

 نکته بارز هم این است که جناح های مختلف نیز گزینه های خود را اصلح می دانند. انتخاب فرد وابسته به گرایش سیاسی و فکری خاص به نظر می رسد که به یک معضلی تبدیل شده که صرفا دغدغه های درون طیفی در آن تعیین کننده است. این مسئله حالا توجه افکار عمومی را هم به خود جلب کرده است.

در حقیقت اذهان عمومی نگران هستند که در جریان رایزنی و تصمیم گیری های پشت پرده  اعضای شورای شهر ، هدف اصلی که همان انتخاب یک مدیر شهری با فهم مدیریتی بالا، آگاه به نقاط قوت و ضعف شهر مرزی مهران و توسعه شهر، گم شود.

 در شرایط فعلی و در حالی که اعضای شورای شهر این روزها زیر فشار زیادی از سوی فعالان سیاسی و حتی برخی از مدیران ارشد قرار دارند، این انتظار وجود دارد که اعضا از اختلافات سیاسی پرهیز کنند ،هرچند برخی در تلاشند اعضای شورای شهر را تحت فشار قرار دهند تا از این طریق به اهداف مورد نظر خود دست یابند، اما اعضای شورا باید ثابت کنند که به با وجود فشار خارج از شورا  با اقتدار و فارغ از تعلقات سیاسی و گرایش های فکری برنامه‌ریزی های لازم برای انتخاب شهردار را انجام می دهند و در نهایت گزینه ای مطلوب را انتخاب خواهند کرد.

چرا که در میان افراد وابسته به گرایش های سیاسی، متخصصان و مدیران کارآمدی وجود دارد که نباید تحت تاثیر این نگاه فعلی برای انتخاب شهردار مغفول واقع شوند.

انتهای پیام/الف