ایلام بیدار12:01 - 1396/06/12

«ادابازی» 140میلیونی/ چند می‌گیری ‌ادابازی‌ کنی؟

یکی دیگر از حواشی، نوع حضور رامبد در این مسابقه است. به‌طوری‌که گاهی به‌سادگی می‌توان طرفداری او از یک تیم را متوجه شد. برای مثال در مسابقه تیم غفوریان و رادش، در زمانی که تیم غفوریان بازنده بود، با یک امتیاز داوری، امکان ادامه مسابقه به تیم غفوریان اعطا شد. اصرار رامبدجوان بر تداوم حضور غفوریان در این مسابقه، کاملاً محسوس بود.

به گزارشايلام بيدار،برنامه «خندوانه» برای دومین‌بار در فصل جاری، مسابقه «ادابازی» را برگزار می‌کند که تا به امروز مرحله نخست آن به پایان رسیده است.

در آخرین شب از مرحله نخست مسابقه ادابازی خندوانه، آقایان محمدشیری، رضابنفشه‌خواه (بنفشه‌های شیری) و نیماشعبان‌زاده و رضا زیکساری (دیو و دلبر) با هم رقابت کردند.

آلترناتیوهای جناب‌خان
پس از دعوای ریالی مالک عروسک جناب‌خان و آقای رامبدجوان که نهایتاً به خداحافظی این شخصیت از خندوانه منجرشد، دست رامبد برای برنامه‌سازی خالی ماند. جناب‌خان، با هنرمندی آقای محمدبحرانی، به چنان شهرت و محبوبیتی دست یافته بود که به مرور، بسیاری از مخاطبان و کارشناسان دلیل اصلی موفقیت خندوانه را حضور این عروسک عنوان می‌کردند.

پس از رفتن عروسک بانمک از برنامه موفق شبکه نسیم، بسیاری از کارشناسان، فصل جدید خندوانه را شکست‌خورده پیش‌بینی کردند. شروع فصل جدید خندوانه و تغییراتی چون نوع استودیو و سوییچ بد تصاویر هم باعث تقویت این گمانه‌زنی شداما در مقابل، رامبدجوان که خود را طراح و دلیل اصلی موفقیت خنداونه می‌دانست، از روند صعودی این برنامه خبر داد.

سازندگان خندوانه برای ادامه سیرصعودی فصل‌های قبلی برنامه دست به کار شدند و تمام سعی خود را انجام دادند تا تدابیری بیندیشند که نبود جناب‌خان حس نشود. نخستین و ساده‌ترین راه، افزایش حضور کمدین‌ها برای اجرای استندآپ کمدی بود. هنرمندانی که درقبال دریافت دستمزد، به اجرای استندآپ مبادرت می‌کردند و از میان آنها، آقای مهران غفوریان، یکی از رکوردداران به حساب می‌آید. استندآپ‌هایی که در ابتدا بسیار موفق بودند ولی به مرور و با تمام شدن ایده کمدین‌ها، دچار ضعف محتوایی شدند و صرفاً شخصیت بانمک هنرمندانی مثل غفوریان باعث خنده مردم می‌شد، نه محتوای اجراهای آن‌ها.

مخاطبان سخت‌گیر خندوانه که به حضور عروسکی چون جناب‌خان عادت کرده بودند، همچنان خلاء این شخصیت را حس می‌کردند. همین موضوع باعث شد تا سازندگان خندوانه به فکر حضور عروسک‌های جدید دراین برنامه بیفتند؛ اما این بار نه یک عروسک، بلکه چهار شخصیت عروسکی با صداپیشگی هنرمندان موفقی چون آقایان هادی کاظمی، محمدرضا علیمردانی، هومن حاجی‌عبداللهی و مجید آقا کریمی. این اقدام دوام زیادی نیاورد و پس از چند برنامه، این عروسک‌ها از خندوانه خداحافظی کردند تا پرونده عروسکی برنامه شبانه شبکه نسیم بسته شود.

اقدام سوم، برگزاری مسابقه خنداننده‌شو بود که این‌بار و برخلاف فصول قبلی این برنامه، بین جوانان گمنام متقاضی انجام شد و توانست تا حدود زیادی به موفقیت برسد. هرچند این مسابقه حواشی خاص خودرا داشت اما به هرحال برای خندوانه در حال افول، نقطه امیدی بود.

اما اتفاق دیگری که آن را هم باید تبعات خداحافظی جناب‌خان دانست، برگزاری مسابقه پانتومیم یا همان ادابازی بود. دور نخست این مسابقه چند ماه پیش برگزار شد و اخیراً هم این مسابقه و با شرکت‌کنندگان جدید برای دومین بار کار خود را آغاز کرد.

حاشیه‌ها
برای دومین‌بار در فصل جاری خندوانه، مسابقه ادابازی در حال برگزاری است. نخستین نکته در این‌باره نفرات و تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقه‌اند.

با توجه به عدم اعلام عمومی درفراخوان ثبت‌نام، که به‌دلیل دایره متقاضیان منطقی هم نیست، این‌طور به نظر می‌رسد که انتخاب نهایی شرکت‌کنندگان بیشتر براساس روابط و آن هم با نظر نهایی رامبدجوان صورت می‌پذیرد.

باتوجه به فرمت مسابقه، 16 تیم برای حضور در ادابازی لازم است که طبق پیگیری‌های خبرنگار «صبح‌نو» ظاهراً در دقیقه90 برخی از شرکت‌کنندگان که شامل پیشکسوتان و جوانان بوده‌اند، از حضور در مسابقه انصراف داده‌اند.

ظاهراً پیشکسوتان نگران حفظ شأن خودشان بوده‌اند و جوان‌ترها هم سطح خود را بالاتر از این برنامه می‌دانسته‌اند. همین امر باعث شده تا سازندگان خندوانه، از همکاران خود برای جایگزین کردن نفرات انصرافی استفاده کنند و به این ترتیب آقایان امین اصلانی، نیماشعبان‌زاده، رضا زیکساری و دانیال غفارزاده به مسابقه اضافه شدند.

یکی دیگر از حواشی، نوع حضور رامبد در این مسابقه است. به‌طوری‌که گاهی به‌سادگی می‌توان طرفداری او از یک تیم را متوجه شد. برای مثال در مسابقه تیم غفوریان و رادش، در زمانی که تیم غفوریان بازنده بود، با یک امتیاز داوری، امکان ادامه مسابقه به تیم غفوریان اعطا شد. اصرار رامبدجوان بر تداوم حضور غفوریان در این مسابقه، کاملاً محسوس بود.

چند می‌گیری ‌ادابازی‌ کنی؟
یکی دیگر از موارد جالب توجه در مسابقه ادابازی، دریافت دستمزد یا جوایز این آیتم است. طبق پیگیری خبرنگار «صبح‌نو» هر یک از شرکت‌کنندگان، در ازای حضور در برنامه و شرکت در مسابقه، چکی را به‌عنوان دستمزد دریافت می‌کنند. چکی که ممکن است باتوجه به شهرت فرد، مبلغ متفاوتی داشته باشد.

اما مبلغ حضور در این مسابقه، صرفاً یک ورودیه است و کار به همین جا ختم نمی‌شود. هریک از تیم‌های برتر هدایای نقدی از برنامه دریافت می‌کنند که احتمالاً از سوی اسپانسر برنامه تأمین می‌شود. به ترتیب نفرات اول 40میلیون تومان، نفرات دوم 20میلیون تومان و نفرات سوم 10میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

مبلغی که اگر براساس هر شخص محاسبه شده باشد، جمعاً 140میلیون تومان خواهد بود. هرچند طبیعتاً شأن شرکت‌کنندگان در این مسابقه بالاتر از مسائل مالی است ولی به هرحال همین مبلغ هم می‌تواند یکی از دلایل شور و هیجان آنها در طول مسابقه باشد.

با پایان مرحله نخست مسابقه ادابازی، گروه‌های (نصرالله‌رادش، حامد آهنگی)، (امیدنعمتی، مهیارطهماسبی)، (احسان کرمی، آرین کرمی)، (محمد معتضدی، بهزاد قدیانلو)، (امیرکربلایی‌زاده، حسین رفیعی)، (بهرام عظیمی، جمال رحمتی)، (ارژنگ امیرفضلی، محمدنادری) و (نیماشعبان‌زاده، رضا زیکساری) به مرحله دوم صعود کردند.
باید دید در ادامه و در مرحله بعدی، کدام یک از این هشت تیم، موفق خواهند شد تا به جایزه اصلی دست پیدا کنند. در مقطعی که به نظر می‌رسد رامبدجوان هم خسته است و هم اشباع و این موضوع به‌طور محسوسی بر اجرایش هم تأثیر گذاشته است.

 به‌طوری که اخیراً آقای اکبرعبدی با انتقاد از اجرای رامبد گفته است: «کار رامبد در خندوانه سهل‌الوصول است و این اواخر خودش هم شده بود تماشاچی و می‌نشست و یک عده از تهران و شهرستان می‌آمدند برایش اجرا می‌کردند. اندازه رامبد این نیست.»
 
انتهای پیام/الف