ایلام بیدار07:24 - 1396/06/09
گزارش؛

سوختن استعداد در آتش کمبود امکانات ورزشی در سیروان

سیروان علیرغم استعدادهای بالقوه ای از لحاظ امکانات ورزشی محروم بوده و نبود برنامه ریزی برای ورزش ها از پایه از آینده تاریک ورزش شهرستان خبر می دهد که جای بسی تامل دارد.

به گزارشايلام بيدار به نقل از سیروان نوین، امروزه ورزش و تفریحات سالم در بیشتر کشورهای جهان به مثابه یک صنعت مهم و عامل اثرگذار در رشد اقتصادی و پویایی جوامع مورد توجه بوده و در کنار آن یکی از مهمترین شاخصه های اقتصادی و سرمایه پایه سلامت نیز به شمار می‌رود. توسعه و گسترش ورزش در همه رشته ها، نقش مهمی در ارتقاء شور و نشاط و بالا بردن امید به زندگی دارد و تاثیر این مهم در سال های بعد نیز قابل مشاهده و قابل درک می باشد.

اگر به نام کشور های غمگین جهان و یا کشور های ناموفق در زمینه سلامت ، جرم و جنایت و مشکلات اجتماعی  نگاه کنیم می بینیم که در امر ورزش و توسعه آن ، این کشور ها در پایین ترین جایگاه قرار دارند و به طور قطع اگر بی توجهی به امر ورزش اصلی ترین زمینه ساز مشکلات آن ها نباشد . قطعا یکی از آن ها است .

 اما اگر بخواهیم تنها به عوامل موفقیت یک ورزش در مسابقات جهانی نگاه کنیم . متوجه یک مشکل بزرگ به نام بی توجهی به ورزش پایه می شویم.

شهرستان سیروان علاوه بر بی مهری و بی توجهی مسئولین در زمینه ورزش با مشکلات فراوان دیگر از جمله کمبود و نبود نیروی متخصص ورزشی برای ورزش شهرستان و نبود برنامه منسجم برای آینده ورزش شهرستان رنج می برد و نتیجه آن این شده است که با گذشت چند سال از شهرستان شدن ورزش در این شهرستان در حال درجا زدن است.

این شهرستان از لحاظ امکانات ورزشی محروم می باشد ولی دارای استعدادهای بالقوه ای است ،اما نبود برنامه ریزی برای ورزش ها از پایه و همچنین نبود حمایت کننده دلسوز از آینده تاریک ورزش شهرستان خبر می دهد که جای بسی تامل دارد.

 به اعتقاد کارشناسان، ایام تحصیل در مدارس، به‌ویژه دوره ابتدایی دوران شکوفایی استعدادهای مختلف تحصیلی، هنری و ورزشی است و درحالی‌که در این دوره باید مربیان استعدادها را شناسایی و دسته‌بندی کنند متأسفانه طبق اظهار کارشناسان و اولیا دانش آموزان ورزش مدارس سیروان مورد بی مهری واقع شده و هیچگونه تلاشی برای کشف استعداها صورت نمی گیرد.

به ورزش های پایه در سیروان توجهی نمی شود

یک کارشناس ورزشی در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین گفت: اهمیت ورزش پایه بر کسی پوشیده نیست و همه از این امر کاملا آگاهی دارند که اگر به ورزش پایه توجه شود، استعدادهای ورزش شهرستان شکوفا خواهد شد.

وی افزود: مدارس از داشتن حداقل امکانات ورزشی محروم هستند و مکان مناسبی برای ورزش دانش‌آموزان در مدارس وجود ندارد و همین امر دانش آموز را نا آشنا با ورزش بار می آورد.

این کارشناس ورزشی ظهار کرد: مربیان ورزشی و بخصوص دبیران ورزش می بایست به طور مثبت تمایل دانش آموزان را به ورزش زیاد کنند و آگاهی داشته باشند که هر فعالیت بدنی، برای فردی متفاوت از دیگران است و با توجه به مشخصات سن، موقعیت فیزیکی، مراحل پیشرفت و میزان علاقه دانش آموزان، مناسب‌ترین فعالیت بدنی را بایستی به آنها توصیه کنند.

وی افزود: طبیعی است که برخی کودکان ناتوان تر نسبت به هم سن و سالان خود هستند وبه همین جهت کمتر به ورزش علاقه دارند اما این نباید بهانه ای برای نادیده انگاشتن استعدادهای آنان باشد، و با تهیه فهرستی از فعالیتها، به کشف استعداد دانش آموزان پی ببرند.

یکی از والدین دانش آموزان هم در این باره گفت:  و در این زمینه هیچ اقدامی برای کشف استعدادهای فرزندانمان انجام نمی شود.

وی افزود: هر از چندگاهی یک مسابقه فرمالیته به مناسبت مخصوصی برگزار می شود و آن هم فقط بین چند نفر دانش اموز از هر مدرسه و این گلایه فرزندان ما را در پی داشته است.

این پدر ورزش دوست از وضع موجود گلایه کرد و بیان داشت: شاید بتوان گفت هیچ اقدامی از سوی اداره آموزش پرورش در ساعات غیر درسی برای دانش آموزان صورت نمی گیرد و تنها به درس ورزش اکتفا شده است که این امر برای شناسایی استعدادهای ورزشی فرزندانمان در رشته های مختلف کافی نیست و نیازمند توجه بیشتر است.

وی اضافه کرد: ورزش های تیمی که جایگاهی در مدارس شهرستان ندارد و اصلا تیمی وجود ندارد که بعنوان تیم مدارس شهرستان از آن نام برد بلکه فقط در حد برگزاری یک مسابقه در زمان سال تحصیلی است که آن هم فقط یکی یا دوروز است.

این شهروند اظهار داشت: ورزش شهرستان با این اوصاف آینده خوبی ندارد چون از پایه روی آن کاری صورت نمی گیرد و مسئولین می بایست قبل از شروع سال تحصیلی به فکر یک راه حل اساسی برای آن باشند.

برنامه ای بر ای کشف و پرورش استعداد های ورزشی در شهرستان وجود ندارد

یکی دیگر از جوانان اهل ورزش در این خصوص اظهار داشت: بعضی اوقات شاهد موفقیت برخی ورزشکاران استان در میادین ورزشی هستیم و ناخودآگاه به این موفقیت افتخار می کنیم و این نشان از عرق ما و علاقه ما به ورزش و موفقیت هم استانی هایمان دارد.

وی افزود: استعدادهای شهرستان بی نهایت است و برخی مدال آوران تیم ملی در سالهای دور از همین شهرستان شروع کرده اند و هم اکنون در جایگاه سطح اول ورزش کشور حضور دارند و برخی از والدین هم، هم اکنون فرزندان خود را به شهرستان های دیگر برای کسب موفقیت ورزشی روانه می کنند و این نشان از بی توجهی به ورزش پایه است.

این ورزشکار اظهار داشت: بعضی اوقات آنهم به صورت محدود شاهد موفقیت یک ورزشکار از سیروان هستیم که آنهم اگر بوده به لطف خدا و تلاش و استعداد خود او بوده است ولی در کل هیچ برنامه ریزی منسجمی بر ای کشف، پرورش و حمایت استعداد های ورزشی صورت نمی گیرد و ورزش مدارس در وضعیت مناسبی نیست و متاسفانه ورزش سیروان از همان پایه سست و ضعیف می باشد.

به طور حتم می توان گفت مسئولان ورزش شهرستان با کمی توجه بیشتر به امر ورزش در مدارس و پتانسیلی که در آن وجود دارد می توانند در اندک مدتی کم و کاستی های موجود را از میان ببرند.

بی توجهی به ورزش مدارس در حالی است که دانش‌آموزان، به‌ویژه برخی دانش‌آموزان با ژنتیک و پتانسیل بالای ورزشی، نیازمند توجه و قرار گرفتن در محیط های ورزشی هستند در حالی که بی توجهی به آن می تواند در آینده خود آنان و ورزش شهرستان تاثیر داشته باشد.
از سوی دیگر بازی‌های کامپیوتری در بین دانش‌آموزان جایگزین ورزش شده است. اگر برای حل این مشکل اقدامی نشود، نسلی رنجور وارد عرصه‌های مختلف اجتماعی خواهند شد.
 
انتهای پیام/الف