ایلام بیدار08:21 - 1396/05/09
به مناسبت روز تجلیل از امام زادگان و بقاع متبرکه؛

آشنایی با سه امامزاده شاخص استان ایلام

همه ساله ویژه برنامه های خاصی به منظور سالروز گرامیداشت تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه استان برگزار می شود.

گروه دین و مذهب ایلام بیدار::همه ساله ویژه برنامه های خاصی به منظور سالروز گرامیداشت تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه استان برگزار می شود که اهمیت این موضوع را در جامعه نشان می دهد؛ در همین راستا مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات از مراسم تکریم و تجلیل از سه امامزاده برتر استان ایلام خبر داد.

قرار است ظرف روزهای آینده از این سه امامزاده بعنوان امامزاده های شاخص استان ایلام یاد شود؛ در همین راستا به منظور اشنایی بیشتر با این سه امامزاده به گوشه ای از زندگی این امامزادگان می پردازیم.

بارگاه امامزاده سید حسن (ع) در 87 كيلومتري شهرستان ايلام و 3 كيلومتري جاده مهران – دهلران واقع است .

این مکان با شروع جنگ زیر آتش سنگین دشمن قرار گرفت و در حالی که دائم هدف تهاجم بود، میعادگاه و پناهگاه رزمندگان بود. چندی بعد، نیروهای عراقی امام زاده سید حسن را اشغال کردند که بنای آن آسیب کلی دید و تنها قسمتی از گنبد آن باقی ماند.

 

این زیارتگاه، با اجرای عملیات والفجر 3 آزاد شد. در سال 1367 با یورش مجدد نیروهای مهاجم، امام زاده و روستای آن دوباره اشغال شد که با همت نیروهای اعزامی مردمی و عشایری، متجاوزان با تحمل تلفات و خسارات بسیار، از صحنه گریختند.

بقعه  امام زاده سید حسن(ع) بعد از پایان جنگ به صورت اساسی بازسازی شد و اینک حرم و زائرسرای آن، میعادگاه مردم و بازدیدکنندگان و یادآور شهیدان و خاطرات روزهای جنگ است البته آثار به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در اطراف امامزاده خود نشانگر بسیاری از حکایات این منطقه است.

طبق اسناد موجود سید حسن ، فرزند امام موسی کاظم (ع) است.بنای قدیمی امامزاده در دوره قاجار و بنای فعلی سال ۱۳۷۰ ساخته شده .پوشش بیرونی گنبد ، مناره ها و ایوان ها با کاشیکاری های زیبا و با نقوش گیاهی و اسلیمی و کلمات مقدس تزئین شده.کتیبه ای ازآیات قرآن دور تا دور قسمت بالایی بنا رو تزئین کرده . این مکان در طول جنگ تحمیلی خسارت زیادی دید ولی با پایان جنگ بازسازی کامل شد و الان میعادگاه خانواده های شهدا و رزمندگان این منطقه است.

امامزاده علی صالح (ع)

امامزاده علی صالح از معاصرین حضرت امام موسی کاظم (ع) بوده که همزمان با طغیان خلفای عباسی به ایران هجرت کرده و در زمان امام رضا (ع) در محل صالح آباد به شهادت رسیده.

در زمان هلاکوخان بنای کوچکی روی قبر او ساختند ولی در زمان قاجار مرمت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور کلی تجدید بنا شده. در مجاورت بقعه ، مزار شهدای جنگ تحمیلی هم دیده میشه و به اهمیت زیارتی اون افزوده .
امام زاده علی صالح، از مشهورترین امام زاده های استان ایلام و غرب کشوره، مرقد مطهر ایشان، در بیست و پنج کیلومتری شهر ایلام به سمت مهران، بر روی تپه ای قرار داره، علی صالح، مسمی به «علی الخیر»، کنیه او ابوالحسن و لقب او الصالح فرزند «عبیدالله الاعرج الاول» فرزند «الحسین الاصغر» فرزند امام علی بن الحسین بن علی ابی طالب (ع) می باشد.

آیت الله العظمی مرعشی نجفی، امامزاده علی صالح (ع) را از اصحاب خاص امام صادق(ع) دانسته اند و همچنین کتب معتبر او را از یاران امام موسی بن جعفر (ع) و امام رضا (ع) ذکر کرده اند، که نشان می دهد امامزاده علی صالح (ع) دارای عمر طولانی بوده و محضر سه تن از ائمه هدی (ع) را درک نموده اند.

در برخی منابع آمده است که امامزاده علی صالح (ع) پس از زیارت امام رضا(ع) توسط دشمنان در ایلام به شهادت می رسد و در منطقه ˈهیجدان دشتˈ معروف به صالح آباد امروزی مدفون می شود که شخصی به همراه دختر کر و لال خود از کنار مقبره ایشان می گذرد و شب همانجا اتراق می کند که صبح وقتی از خواب بیدار می شود دختر خود را شفا یافته و در کمال سلامت می بیند، تصمیم می گیرد که به خدمت امامزاده در آید و همانجا مستقر می شود. 
امامزاده علی صالح (ع) دارای کرامات و معجزات بسیار زیادی است و در بین مردم استان از جایگاه بسیار والایی برخوردار است. 

امامزاده پیرمحمد(ع)

در 24 ‏ کیلومتری جنوب غربی شهر ارکواز ملکشاهی روستایی به نام گنبد وجود دارد که مرکز دهستان چمزی است این روستا در بین دو رودخانه قرار گرفته است. رودخانه گاوی که از کبیر کوه سرچشمه می ‏گیرد و رودخانه تنگ رضا که از منطقه پاریاب نشأت می‏ گیرد.

این روستا افتخار در برداشتن مقبره‏ ای را دارد که به پیرمحمد یا پیرمامه مشهور است.

سیدمحمد عابد با کنیه ی ابو ابراهیم، شخصی متدین، بزرگوار و به دلیل کثرت زهد، عبادت، شب زنده داری و کم خوابیدنش معروف به عابد شد.

بنابه قول معتمدین، غلامرضاخان امیر جنگ والی لرستان و پشتکوه در سال 1304 ه.ش ساختمان قدیمی آن‏را برای اولین‏ بار احداث کرده است. مصالح آن بنا، از سنگ و گچ بوده است، از شواهد و قرائن به‏ دست می‏ آید که معماری آن دارای گنبد دوپوش و دو مناره بوده است و نمای بیرونی گنبد و مناره‏ هایش باکاشی‏ های اصفهانی تزیین شده بود. این بنا در سال 1362 (ه.ش) به‏ صورت کلی تخریب و از بین رفته است. بنای فعلی بقعه در سال 1364 ه.ش احداث شده است.
این بنا همانند دیگر بناهای نوساز استان، از یک چهارطاقی تشکیل شده است، که گنبدی دوپوش بر روی آن قرار گرفته و شبستانی با هشت گنبد کوچک ‏تر، اطراف آن‏را احاطه کرده است. بنای فعلی دارای سه در ورودی در اضلاع شرقی و غربی و شمالی است. در ورودی اصلی در داخل ایوانی در ضلع شمالی بنا قرار دارد، در دو طرف ایوان دو مناره بلند وجود دارد. کتیبه‏ هایی از آیات قرآن کریم تا دور قسمت فوقانی بدنه بنا را دربرگرفته است. ایوان و گردنه استوانه‏ای گنبد کاشی کاری شده و کاشی‏ کاری سایر قسمت‏های بنا، از جمله گنبد و مناره ‏ها در دست اقدام است. قبر درست در زیر گنبد دوپوش و در وسط چارطاقی قرار گرفته و بر روی آن، ضریح جدیدی نصب گردیده است.

بنابر اظهار معتمدین منطقه، سیدمحمد عابد در فاصله سال های 232 تا 247 که سادات علوی مورد بی‏ مهری و غضب متوکل قرار گرفته بودند، به این منطقه مهاجرت نموده و مدتی در اینجا تحت‏ حمایت دو برادر به نام‏ های مطهر و قلندر، که در محل ساکن بودند زندگی کرده و سپس از دنیا رفته است. در شجره‏ نامه موجود در زیارتگاه چنین آمده است:

مقام مدفون آن‏ جناب والاگهر در میان دو رودخانه در یکی از قراء ماسبذان و موضع- موضعی- از مواضع جبال‏ الحلوان واقع است. جانب قبله کوه یشم و جانب قطب کوه سرخ که موسوم است به بلیجان و دره مورد و طرف شمال کوه زمیه و مله گیج طرف مله قیانه و جبل زنب الحمار پایین بیاید به دار اکله الی کان کبود در پایین طرف قبله رمله که موسزم است به صحرای محسن آب و طرف بالا که الحال مشهور است به کوره کوه و سابقاً طائفه ساده میری و بنی کتانه و الحال طایفه‏ های ملکشاهی وگرزالدین و بعضی طوایف دیگر از قبیل محلی که زبان و غیره که ملحق است به آنها مرید جناب امام‏زاده والامقام سید محمد علیه‏ السلام و ذریه‏ های او که در آستانه مبارکه مقیم و متوطن هستند. هرگاه احدی تصرف در ملک یا املاک یا در آبی و دیمی و فرقات از املاک امامزاده و الامقام سید محمد علیه‏ السلام نموده باشد غضب کرده باید سادات صحیح‏ النسب المقیمین در آستانه او رد نماید، که املاک مرقومه وقف ذکور است. و الا در یوم جزاء مواخذه و مخطی خواهد بود. و مانند سخت و خون خنزیر بر ایشان حرام و بازخواست آن در روز قیامت در مجمع خاص و عام و محضر سیدالأنام علیه و علی اولاده الصلوه والسلام خواهد بود.

به‏ گفته هیأت امنای بقعه پیرمحمد سیدمحمد عابد فرزند امام موسی کاظم(ع) است. مردم ملکشاهی اعتقاد زیادی به این زیارتگاه دارند، تا جایی که به او لقب پیر حاضر داده‏ اند، یعنی کسی که برای اجابت درخواست حاجت مندان همیشه حاضر است. و زائرین از تمام نقاط استان به زیارت آن مکان مقدس می‏ روند

بنای جدید این بقعه بین سال های 1362 و1364 با مساحت 440 مترمربع ساخته شده است. اکثر زائران این بقعه از نقاط استان ایلام و اکثر استان های کشور از جمله کرمانشاه، لرستان، خوزستان، قم، تهران، اراک و شیراز بوده و همچنین به علت اینکه این امام زاده، پدر بزرگوار امام زاده ابراهیم مجاب می باشد که قبر ایشان در عراق مدفون است، لذا مردم عراق برای زیارت امام زاده به روستای گنبد پیرمحمد مشرف می شوند.

 

انتهای پیام/س