ایلام بیدار07:24 - 1396/04/24
وقتی باغدار نمونه سیروانی برای 30 نفر شغل ایجاد می کند؛

طعم شیرین میوه با اقتصاد مقاومتی

محمودصادقی باغدار و کشاورز نمونه سیروانی است که با پشتکار خود توانسته است برای 30نفر ایجاد اشتغال نماید.

به گزارشايلام بيدار به نقل از سیروان نوین، تنوع اقلیمی، وجود منابع و ذخایر غنی، امکان ایجاد اشتغال مولد کم هزینه و زودبازده و وجود مزیت نسبی در تولید و صدور محصولات، از جمله قابلیت‌های بخش کشاورزی است.

مهم‌ترین معضل فعلی کشور در بخش اشتغال و بازار کار، فارغ التحصیلانی هستند که پس از فراغت از تحصیل و آماده شدن برای ورود به عرصه کار و تولید، تفکر پشت میز نشینی را دارند و امروز نگاه جامعه به مقوله اشتغال این است که تنها پشت میز نشینی را شغل می‌دانند، این در حالی است که کارشناسان تأکید دارند که برای تغییر این دیدگاه باید تفکر کارآفرینی میان جوانان همه اقشار جامعه گسترش یابد

محمود صادقی کشاورز و باغدار نمونه سیر وانی یکی از کارآفرینانی است که در حال حاظر با استعداد و پشتکار بی مثال خود توانسته باتلاش و جدیت برای خود و عده ای دیگر اشتغالزایی کند.

صادقی که ساکن کارزان از توابع شهرستان سیروان و دارای 60  سال سن است، درباره فعالیت خود می گوید: اصالتا اهل سیروان بخش کارزان می باشم و مدتی  به ایلام مهاجرت کردیم اما بنده تصمیم گرفتم مهاجرت معکوس داشته باشم و به محل تولد خود باز گردم و به کار و فعالیت کشاورزی و باغداری بپردازم؛ و در حال حاضر دارای باغات سیب، توت،  گردو، انگور و ... می باشم و علاوه بر باغداری و کشاورزی، صیفی جات و زنبور داری مشغول هستم و در کنار اشتغال خود و خانواده ام برای نزدیک به 30نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شغل نمایم.

وی در خصوص نحوه فعالیت خود گفت: در زمینی به مساحت حدود 4 هکتار به فعالیت باغداری مشغول هستم و از سیستم آبیاری قطره ای استفاده می کنم که این سیستم85درصد مصرف آب را کاهش خواهد داد و در کنار آن  به کشت محصولاتی مانند خیار، گوجه محلی، هندوانه، بادمجان و سبزی جات مشغول هستم.

این کارآفرین سیروانی در خصوص مزارع تولید خیار و گوجه گفت: امسال وقت و هزینه خود را بر روی کشت خیار و گوجه متمرکز کردم و به صورت جدی تر این کار را شروع کردم و اکنون در مرحله فروش این محصولات هستم.

وی در خصوص فروش این محصولات خود اضافه کرد: پیش بینی می شود مبلغ  70میلیون تومان از محل فروش خیار و مبلغ 50میلیون تومان هم از فروش گوجه محلی امسال کسب نمایم که این رقم از بازارهای فروش به شهرستان های استان و استان های همجوار به دست می آید.

صادقی در خصوص سایر فعالیت های خود گفت: زنبور داری می کنم و تعداد 50 کندو زنبور عسل دارم  و به دامداری و فعالیت کشاورزی هم مبادرت دارم.

این کارآفرین سیروانی از درآمد حاصل از کار و فعالیت کشاورزی خود رضایت داشته و در این باره اظهار کرد: فرزندانم همه تحصیلات عالی دارند و با توجه به بحران بیکاری که در کشور وجود دارد، فرزندانم در کنار خودم به فعالیت مشغول هستند و از این طریق علاوه بر خود و فرزندانم، برای خانواده های دیگر شغل ایجاد کرده ام.

وی به جوانان و کسانی که جویای کار هستند توصیه کرد: روستا محلی برای فعالیت های مانند باغداری، کشاورزی، دامپروری و زنبورداری و سایر شغل هاست؛ که بایستی از این ظرفیت روستا استفاده کرد و به آنها پراخت و بنده با الگو گیری از شعار اقتصاد مقاومتی، علاقه به کارهای کشاورزی و داشتن توانایی و استعداد باعث شده در این کار موفق باشم، و به جوانان هم توصیه می کنم با محور قرار دادن اقتصاد مقاومتی، به خودشان اعتماد کنند و به فکر خود اشتغالی باشند و برای خود و اطرافیان شغل ایجاد کنند و منتظر استخدام و پشت میز نشینی یا مهاجرت به شهرها نباشند.

انتهای پیام/ی