ایلام بیدار17:40 - 1396/02/29
دردسر های انتخابات الکترونیک در ایلام؛

صندوق هایی که روی اعصاب هستند

پنجمین دوره انتخابات شوای اسلامی شهر ایلام بصورت الکترونیکی در حال انجام بوده که مشکلاتی را برای رأی دهندگان بوجود آورده است.

گروه اجتماعی ايلام بيدار:: پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر ایلام همزمان با نقاطی دیگر از استان بصورت الکترونیکی و از طریق صندوق های مخصوص این شکل از اخذ رأی انجام می گیرد.

این نوع از رأی گیری علاوه بر نکات مثبتی اعم از تجمیع سریع شمارش آراء بصورت الکترونیکی دارای نکات منفی و مشکلات عدیده ای بوده تا جایی که باعث دلخوری عده ای از همشهریان ایلامی شده است.

در بازید حضوری خبرنگار ایلام بیدار از روند رأی گیری الکترونیکی در صندوق های اخذ رأی این مشکلات به عینه مشاهده و در ذیل به تعدادی از آنها پرداخته می شوذ.

شاید مهمترین و بزرگترین مشکل پیش رو در این صندوق ها عدم آشنایی افراد سن بالا و بعضاً حتی جوانان بوده که کار با این دستگاه ررا برای آنها با مشکل جدی مواجه می شاخت تا جایی که یکی از اعضایی اجرایی صندوق اخذ رأی علیرغم هرگونه دخالت در امر انتخابات ، روند رأی گیری الکترونیکی را برای مراجعه کنندگان از صفر تا صد انجام میداد و این خود شائبه دخالت هیئت های اجرایی را بیشتر می کرد.

یکی دیگر از موضوعاتی که در استفاده از این دستگاه ها مورد غفلت مسئولان اجرایی قرار گرفته عدم پوشش حفاظتی صندوق ها و به قول معروف همان محرمانه بودن نوشتن اسامی توسط افراد می باشد.

علیرغم تأکیدات فراوان مبنی بر محرمانه بودن رأی افراد اما متأسفانه مشاهده می شد علاوه بر حضور هیئت های اجرایی بالای سر مراجعه کنندگان که شاید برای کمک بوده نبود مکانی با شرایط مناسب که افراد بتوانند به راحتی و بدون دغدغه و با رعایت اصل محرمانگی این آرای خود را بنویسند از مشکلات گزارش شده می باشد.

موضوع دیگری که باید به آن پرداخته شود عدم توجه به ایجاد مشکل برای صندوق های الکترونیکی بوده، اگر مشکلی اعم از شکستگی، خارج شدن از مدار، قطعی برق و سایر مشکلات احیاناً پیش بیاید په پیش بینی برای ادامه روند انتخابات بدون ایجاد وقفه می شود.

یکی دیگر از مشکلات این شکل از رأی گیری خارج بودن تعدادی از دستگاه ها بوده که باید حتما مجدداً توسط کاربر از طریق کارتی ویژه دوباره تعریف شده و وارد مدار شود.

این مشکل در یکی از صندوق ها به عینه مشاهده شده بطوریکه از 4 صندوق تخصیصی به این شعبه دو صندوق خارج از مدار رأی گیری بود و تنها از دو صندوق دیگر استفاده میشد و این خود شکل باعث ایجاد ترافیکی سنگین در محل شعبه شده بود.

این موضوعات تنها بخشی از مشکلات پیش روی انتخابات الکترونیکی بوده که متأسفانه بعضاً باعث رنجش خاطر همشرهیان نیز شده بود.

می طلبد مسئولان امر قبل از شروع کار وضعیت زیرساخت را برای این امر پیش بینی کرده تا با چنین مشکلات و ترافیکی در شعب اخذ رأی نباشیم.

این شکل از انتخابات در حالی در شورای شهر انجام می گیرد که قبل از این شورای نگهبان بعنوان ناظر بر سایر انتخابات ها غیر از این انتخابات عدم موافقت خود را با برگزاری اینچنینی اعلام کرده بود.

انتهای پیام/ی