ایلام بیدار07:06 - 1395/09/06
ایلام بیدار از کاستی های مرز مهران در اربعین گزارش می دهد؛(1)

افزایش گیت های پایانه مرزی مهران نیازمندتوجه مسئولان

یکی از موضوعاتی که باید در دستور کار ویژه برای اربعین سال آینده قرار گیرد موضوع زیرساخت های گیتی است که باید در دستور کار ویژه قرار گیرد.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::اربعین با آن همه حس و حالش بار دیگر به پایان رسید، حماسه ای که امسال زائران و عاشقان حرم حسینی رقم زدند نسبت به سال های گذشته بسی بیشتر و بیشتر بود.

اربعین 95 حماسه ای ماندگار را در تقویم این سال ورق زد و این حضور میلیونی بار دیگر بر سر زبان ها افتاد تا همچنان اربعین در هر سال بعنوان یک فرهنگ یاد شود.

اری! فرهنگ اربعین چند سالی است در میان ایرانیان سفره بزرگی پهن کرده که از پیر و جوان و نوجوان و مسن بر سر آن حضور دارند.

اگر چه هر سال بر تعداد زائرانی که در این حماسه عظیم شرکت می کنند افزوده می شود اما هنوز هست مواردی که باید به آن توجه های ویژه ای شود.

آنچه در این سال ها مسلم بوده و همگان بر آن واقف هستند این است که مرز مهران برای چندمین بار متوالی بعنوان انتخاب اول زائران برای تردد به عتبات عالیات به خصوص در حماسه عظیم اربعین بوده است.

مرزی که کمترین مسافت ممکن برای سفر به کربلا را دارد و از بیشترین مزیت ها برای زائران برخوردار است، یکی از ویژگی های برجسته این مرز امن بودن آن است که در سطح کشور در این موضوع از شهره خوبی برخوردار است.

مرز مهران امسال نیز ثابت کرد مرز اول زائران برای تردد به عتبات عالیات است مرزی که روزگاری محل پرورش شهدا بوده امروز به محل گذر زائران حرم حسینی تبدیل شده است.

اما با آن همه اجحافی که در این ایام در حق مرز مهران چه از سوی رسانه ملی و چه از سوی مسئولان کشوری به خصوص ستاد مرکزی اربعین شد مرز مهران باز در یک آزمون سخت موفق بیرون آمد و علیرغم هیاهوی های سیاسی و شخصی بار دیگر در حماسه اربعین خوش درخشید.

از آنجا که مرز مهران گذرگاه اول زائران برای ورود به عتبات عالیات است لذا می طلبد زیرساخت ها در این مرز توسعه یابد و این موضوع امری بسیار اجتناب ناپذیر است.

مرز مهران بعنوان یک مرز بین المللی نیازمند نگاه ویژه دولتمردان است، امروزه نقش و جایگاه مرز در توسعه بر هیچ کسی پوشیده نیست.

اگر چه مرز مهران در این آزمون سربلند بیرون آمد اما کمبودهای فراوانی را متوجه مسئولان کرد که با توجه به حجم ورودی که به این مرز در ایام اربعین روانه می شود در واقع بیش از آن مقداری است که بتوان آن را محاسبه کرد.

یکی از موضوعاتی که باید در دستور کار ویژه برای اربعین سال آینده قرار گیرد موضوع زیرساخت های گیتی است که باید در دستور کار ویژه قرار گیرد.

همانطور که در بیان اطلاع رسانی های ایام اربعین به یاد داریم در برخی روزها در ایام اربعین تعداد قریب به 150 هزار نفر در طول یک روز از پایانه مرزی مهران تردد داشتند که این مقدار نسبت به تعداد گیت هایی که در این مرز احداث شده همخوانی لازم را ندارد و بایستی تعداد گیت ها در پایانه مرزی مهران افزایش یابد.

نکته دیگری که باید به ان توجه داشت این است که مسئولان وزارت خارجه باید با رایزنی با مسئولان عراقی خواستار همکاری آنان در افزایش گیت های عراق نیز بشوند تا به صورت برابر این افزایش گیت ها انجام پذیرد.

در واقع از این طریق میزان زائری که در طول ساعت از گیت های ایران عبور و به گیت های عراق برسند برابری می کند که با این روش و مدل و رایزنی می توان به نتیجه معقولی در تردد راحت و بدون وقفه زائران نقش ایفا کرد.

هم اکنون تعداد گیت های پایانه مرزی بنا بر اعلام اخبار قبلی 96 گیت است که با ظرفیتی روزانه 150 هزار نفر برابری نمی کند و باید بیش از این مقدار به فکر ایجاد گیت های جدید بود.

 

انتهای پیام/س