ایلام بیدار13:45 - 1395/05/24
روایتی از سفر به یک شهرستان تازه تأسیس ایلام؛

بارقه رونق و آبادانی در دیار سیروان/ اینجا کار برای "توسعه" زیاد است

سفر یک روزه جمعی از اهالی مطبوعات در یک روز گرم از ماه های تابستان برای تشریح دستاوردهای سه ساله دولت تدبیر و امید برگزار شد.

گروه رسانه ایلام بیدار::تصمیم گرفته شد تا در یک روز گرم از ماه های تابستان به همراه جمعی از اصحاب رسانه و مطبوعات ایلام به شهرستان سیروان برای بررسی دستاوردهای سه ساله دولت تدبیر و امید سفر کنیم.

زمان حرکت برای اهالی رسانه و مطبوعات ساعت 16 اطلاع رسانی شده بود و در این ساعت همکاران خبرنگار خود را به محل روابط عمومی استانداری ایلام برای حرکت به سمت شهرستان سیروان رسانده بودند.
بعد از آماده شدن همکاران، همگی برای سوار شدن بر خودروی موردنظر آماده شدند،خودرویی که در ابتدا و در ظاهر اگرچه به زعم دوستان نمی توانست ما را در این سفر پر پیچ و خم همراهی کند اما این تیزپای به ظاهر ساده حسابی از خجالت مسیر درآمد.
گرمای زیاد هوا تا جایی بود که حتی روشن شدن سیستم خنک کننده خودرو برای جلوگیری از عرق ریختن خبرنگاران کافی نبوده و همکاران برای خنک شدن خود مجبور به پایین آوردن شیشه خودرو شدند؛ آری خبرنگار همیشه برای اطلاع رسانی حاضر به تحمل سخت ترین شرایط است تا هر انچه که مخاطبین به آن نیاز دارند برایش تهیه کند.
در ادامه مسیر به شهرستان سیروان از کارخانه سیمان ایلام که عبور کردیم مسائل و مشکلات این واحد تولیدی که اخیرا در برخی سایت ها و شبکه های اجتماعی مطرح شده بود مورد بررسی تعدادی از خبرنگاران قرار گرفت و این سفر مطبوعاتی به شهرستان سیروان می توانست مهر پایانی به همه موضوعات مطرح شده کارخانه سیمان در نشست با فرماندار این شهرستان باشد.
در دوراهی ایلام به لومار در تقاطع کارخانه سیمان منتظر حضور یکی دیگر از خبرنگاران شدیم، رضا آزادی، خبرنگار اهل شهرستان چرداول و بخش زردلان نیز خود را برای پوشش این دستاوردها رسانده بود.
مسیر جاده ایلام به سیروان تا محدوده کارخانه سیمان چهار بانده می باشد اما از کارخانه سیمان تا مرکز شهرستان سیروان جاده کم عرض شده و در طول سال شاهد تصادفات زیادی در این محدوده می شویم.
مسیری باریک و تنگ که استرس و ترس را در هر راننده و مسافری که در این مسیر باشد را فرا می گیرد، آنچه ذهن ما را به خود مشغول کرد این بود که به هر حال اهالی خبرنگاران ایلام به خاطر پوشش دستاوردهای دولت در سیروان راهی این شهرستان شدند و هر از چند گاهی شاید در سیروان حضور داشته باشیم اما برای مردم این شهرستان که هر روز در این مسیر تردد می کنند بدون شک این استرس بیش از ما خواهد بود.
مسیر دسترسی به این شهرستان به گونه ای است که در طی سال های گذشته شمار قابل توجهی از قربانیان جاده ای استان ایلام مربوط به این جاده بوده که در اصطلاح رسانه ای ها به جاده مرگ معروف است.
در ادامه این مسیر تابلوی شهرک صنعتی را مشاهده کردیم تابلویی که در آن فقط یک سیلو بود و همین سوژه خبرنگاران شد و در همین حال یکی از خبرنگاران اعلام کرد که این شرایط باز خوب است! چرا که در منطقه هلیلان تنها یک تابلو وجود دارد نه بیشتر.اما آنچه ذهن خبرنگاران را به خود جلب کرد وجود زمین های مستعد کشاورزی در این مسیر بود که با مدیریت های صحیح به خوبی حجم عظیمی از زمین های این شهرستان به کشت محصولات کشاورزی اختصاص یافته بود.
تعدادی از خبرنگاران حاضر در این سفر رسانه ای که اصالتا از اهالی این شهرستان بودند نیز به بیان قابلیت های خاص هر روستا می پرداختند که توانسته اند با توسعه کشاورزی زندگی خود را رونق ببخشند.
مسیر را که طی می کردیم روستاییانی را دیدیم که با جان دل برای آبادانی استان و کشور از هیچ تلاشی دریغ نمی کردند و دولت نیز با استفاده از اجرای برخی پروژه های کشاورزی زمینه بیشتر این مهم را برای مردمان این روستاها فراهم کرده است.

وارد شهر لومار که شدیم ،میدان اصلی شهر با انارهای زیبا تزئین شده است و این نشان می داد که این شهرستان از قابلیت های کشاورزی و تولیدات ویژه ای برخوردار است.


اولین برنامه اهالی مطبوعات ایلام در این سفر رسانه ای حضور در فرمانداری شهرستان سیروان بود تا در اولین اقدام دستاوردهای سه ساله دولت تدبیر و امید توسط نماینده عالی دولت در این شهرستان برای خبرنگاران تشریح شود.
هنگام پیاده شدن همکاران مطبوعاتی از محل فرمانداری سیروان، ساختمان مربوطه سوژه خبرنگاران شده بود اینکه با وجود شکیل بودن ساختمان اما محتویات داخل آن با نمای ساختمان سازگاری نداشت و مشخص شد که هنوز کارهای عمرانی این ساختمان به پایان نرسیده و حتی داخل این ساختمان نیز آسفالت کامل نشده است.

تشریح دستاوردهای سه ساله دولت در شهرستان سیروان
در همین میان "مراد یگانه"، فرماندار سیروان در محل فرمانداری حاضر شد و با آغوشی باز و لبخندی ملیح به خبرنگاران خوش امد گفت و انان را به محل برپایی نشست خبری دعوت کرد.
سعید بگ نظری، از همکاران مطوبعاتی که در روابط عمومی استانداری ایلام مشغول فعالیت است در ابتدای نشست خبری فرماندار سیروان توضیحات لازم را در خصوص این نشست برای خبرنگاران تشریح کرد.

بعد از آن، فرماندار سیروان به نقش ویژه اهالی مطبوعات و رسانه در جامعه پرداخت و از آنان خواست تا همواره در انجام امورات حرفه خبرنگاری رسالت خود را به درستی انجام دهند.
وی ضمن استقبال از نقدهای سازنده و منصفانه، وجود آن را بستر اصلی رشد جامعه و توسعه در همه ابعاد دانست و گفت: مدیران و مسئولان موظف به پاسخگویی هستند و مطوبعات نیز باید حس مطالبه گری خود را ادامه دهند.
یگانه، دولت تدبیر و امید را از جمله بااخلاق ترین، کراآمدترین و پاک دست ترین دولت ها عنوان کرد که در این مدت سه سال توانسته به دستاوردهای ارزشمندی چه در حوزه دیپلماسی خارجی، چه برجام و به ثمرنساندن آن و چه وضعیت اقتصادی دست پیدا کند.
فرماندار سیروان با بیان اینکه برخی ها در قضیه برجام بی انصافی می کنند گفت: برجام بعنوان یک بستر لازم برای توسعه و رشد کشور لازم است.

نماینده عالی دولت در شهرستان سیروان با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید از تورم رهایی پیدا کرده ایم افزود: تورم از 7/6 منفی به رشد دو درصدی رسیده که تا 10 درصد مثبت در این دولت رشد یافته است.
وی در ادامه این نشست به تشریح جزئیات خدمات دولت در شهرستان سیروان اشاره و گفت: دولت در این مدت توانسته در بخش های مختلف از جمله راه، کشاورزی، منابع طبیعی، امور عشایری، صنعت ارتباطات، آموزش، برق، گازرسانی، فرهنگ و هنر، ورزش، آب روستایی و شهری، عمران شهری و روستایی و نیز بهداشت و درمان به دستاودرهای خوبی برسد.
یگانه، یکی از مهمترین پروژه های شهرستان سیروان را احداث ایستگاه پمپاژ بزرگ دشت سیروان عنوان کرد که طی آن سه هزار از اراضی دشت این شهرستان را مشروب می سازد که با پیشرفت فیزیکی 30 درصد همره است.
فرماندار سیروان خاطرنشان کرد: علاوه بر این پروژه های کشاورزی دیگری نیز در دست اقدام است که به توسعه شهرستان کمک شایانی می کند که از جمله ان می توان به احداث ایستگاه پمپاژ باغات لومار به طول 70 کیلومتر با اشتغالزایی 100 نفر و نیز احداث مرکز خرید محصولات کشاورزی و 30 کانال کشاورزی اشاره کرد.
نماینده عالی دولت در سیروان به بخش راهسازی در این شهرستان پرداخت و از آسفالت 7 کیلومتری جاده قاضی خان به بدره و تکمیل پل بزرگ آن به طول 120 متر خبر داد و گفت: در این میان 5 کیلومتر از مسیر باقی مانده که به پیمانکار واگذار شده است.

وی احداث راه چرمین به هلسم، تعریض راه اصلی لومار به ایلام با تعریض 60 دهنه پل و آسفالت 10 کیلومتر از ان، تکمیل واریانت سفیدخانی، آسفالت راه روستاهای نثار سیروان و مسیر سرابکلان به حسن گاورداری را از جمله پروژه های اجرا شده و در دست اقدام دولت در سیروان نوان کرد.
یگانه به بخش صنعت سیروان اشاره و گفت: در این حوزه احداث شهرک صنعتی در زمینی به مساحت 10 هکتار و احداث و راه اندازی واحد تولید وایت برد در شهرک مذکور و احداث کشتارگاه مرغ و طیور با پیشرفت 40 درصدی و اشتغالزایی 70 نفر انجام گرفته است.
فرماندار سیروان در ادامه به استقرار ادارات در سطح شهرستان اشاره و گفت: تقریباً همه ادارات در این شهرستان مستقر شده اند و اداره سازمان تبلیغات اسلامی نیز امسال در سیروان مستقر خواهد شد.
وی با اشاره به عدم استقرار مدیران در شهرستان بیان کرد: هر چند 3 تا 4 نفر از مدیران این شهرستان بایستی عوض شوند ولی بسیار از افراد تمایلی برای حضور در شهرستان ندارند لذا کسانی که هم بعنوان مدیر در سیروان حضور پیدا می کنند مجبورند تردد کنند.
نماینده عالی دولت در شهرستان سیروان با بیان اینکه در بخش فرهنگ و هنر اقدامات مناسبی در شهرستان انجام شده است، اظهار کرد: برگزاری مناسبت های فرهنگی و مذهبی، راه اندازی شبکه های دیجیتال در لومار، ساخت 11 مسجد در روستاهای شهرستان، واگذاری 1700 متر زمین به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، واگذاری اعتبار برای بازسازی امامزاده عباس(ع) و ... از جمله اقدامات صورت گرفته در بخش فرهنگ و هنر در این مدت سه سال گذشته است.
وی با اشاره به خدمات دولت در این شهرستان بیان کرد: خوشبختانه در سه سال گذشته اقدامات زیربنایی خوبی در سطح شهرستان سیروان انجام شده است.

یگانه از اختصاص 480 میلیارد ریال اعتبار در سه سال گذشته برای توسعه و عمران این شهرستان خبر داد و گفت: این میزان اعتبار برای شهرستان تازه تاسیس سیروان نشان از توجه و اهمیت دولت است.
فرماندار سیروان در ادامه اظهار کرد: هفت طرح عمرانی و خدماتی نیز با 80 میلیارد ریال اعتبار هفته دولت امسال در سیروان به بهره برداری می رسد.
نماینده عالی دولت در سیروان از کلنگ زنی احداث پست فوق توزیع 6320 کیلو وات سیروان در هفته دولت خبر داد و افزود: دولت توجه ویژه ای به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور دارد.
وی یکی از خدمات خوب دولت را افزایش چشمگیر اعتبارات دهیاری ها عنوان و خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته 6 دهیاری جدید تاسیس شده و امسال نیز هفت دهیاری دیگر در دست تاسیس است.
این مسئول بیان کرد: در این مدت 8 دستگاه حمل زباله نیز به دهیارهای سطح شهرستان واگذار شده که این اقدام کمک شایانی به خدمات ارائه شده دهیاری ها به روستاییان کرده است.
مهمترین سوال نشست خبری
بعد از پایان سخنان فرماندار سیروان خبرنگاران سوالات خود را در حوزه های مختلف مطرح کردند که سعی شد در بالا به صورت اجمالی نیز به آنها اشاره شود اما یکی از سوالات مهم در این نشست موضوع کارخانه سیمان ایلام بود که در ابتدای گزارش نیز به آن اشاره شد که وضعیت تولیدی اتی چگونه خواهد بود که فرماندار سیروان در جواب اظهار کرد: کارخانه سیمان ایلام بدون مشکل به کار خود ادامه می دهد و در فاز دو این کارخانه تعمیرات لازم در حال اجرا است که تا ظرف سه الی چهار روز اینده راه خواهد افتاد.
وی در رابطه با مشکل افزایش قیمت و توقف کردن صادرات این محصول به بازار عراق نیز گفت: از بهمن ماه سال گذشته روند صادرات متوقف شده و با افت شدیدی رو به رو است و در این راستا جلساتی دایر شده تا بازارهای جدیدی برای این محصول در نظر گرفته شود تا این مشکل رفع شود البته امیدواریم با نابودی داعش از نو بازار صادرات از سر گرفته شود.
یگانه تأکید کرد: در این کارخانه هیچ نیرویی اخراج نشده بلکه با وجود اینکه میزان فعالیت کم است اما تمامی اضافه کارها نیز پرداخت شده است.
لحظات خوش پایان سفر
بعد از پایان نشست خبری خبرنگاران برای بازدید از چندین طرح همراه فرماندار سیروان و بخشدار مرکزی آماده شدیم اولین بازدید پروژه انجام گرفته "مرکز اوژانس لومار" بود که با امکانات خوبی برای استفاده مردم اماده شده است.

بازدید بعدی خبرنگاران از پروژه بلوار امام (ره) شهر لومار بود که یک طرف آن نیمه آسفالت شده و طرف دیگر ان نیز در دست اقدام است که در این پروژه شهردار لومار نیز به تیم رسانه ای ملحق شد.

پروژه دیگر ایستگاه های پمپاژ بودند که در حین مسیر بسیاری از زمین های کشاورزی این منطقه با اجرایی شدن این پروژه ها سیراب شده و کشاورزان در حال کار کردن در آن مزارع بودند.

در ادامه این مسیر زیبا و در حین برگشت به سمت فرمانداری به پیرزنی برخوردیم که در کنار باغ خود اقدام به فروش هلو می کرد، همه مشتاق شدیم تا هم نفسی تازه کنیم هم لحظاتی را در کنار این کشاورز موفق سیروانی بگذارنیم.

میوه های موجود در سبد این کشاورز آنچنان رنگ و لعاب داشت که چشمان هر رهگذری را به خود جلب می کرد، همین باعث شد تا خبرنگاران دست به جیب شوند و برای خرید این میوه برای خانواده های خود اقدام کنند.

برخورد خوب و مناسب این کشاورز نشان داد که سیروانی ها تا چه حد مهمان نواز هستند و حتی به زور مجبور به دریافت مبالغ می کرد و می گفت شما برای اولین بار است که به این باغ آمده اید و باید رایگان این میوه را با خود ببرید.

فرماندار سیروان هم وارد میدان شد و برای خبرنگاران هلو خریداری کرد تا لحظاتی خوش را در کنار یکدیگر بگذرانیم، به محل فرمانداری که رسیدیم همکاران به همراه مسئولان نماز مغرب و عشا را اقامه کردیم؛ این سفر رسانه ای با ضیافت شام به پایان رسید.

این سفر رسانه ای به پایان رسید اما مظلومیت های شهرستان تازه تأسیس سیروان به پایان نرسید و پایان این سفر یاد شده در گروه توجه جدی مسئولان کشور و ارشد استانی به این شهرستان است چرا که با وجود اقدامات خوب انجام گرفته در این مدت اما هنوز که هنوز این شهرستان برای دیده شدن در افق توسعه عزم جدی انان را می طلبد.



انتهای پیام/س