ایلام بیدار23:15 - 1397/12/20
ظرفیت های طبیعی برای ایجاد اشتغال مغفول مانده اند؛

گردشگری؛ صنعتی فراموش شده در سیروان

شهرستان سیروان با داشتن آثار تاریخی و جاذبه های بکر و طبیعی یکی از شهرستان های گردشگری در استان ایلام است که هنوز دولتها برنامه خاصی برای استفاده از این ظرفیت های منحصر بفرد نداشته اند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیروان نوین، صنعت گردشگری و نیز جذب گردشگر و توریسم امروزه از بزرگترین و متنوع ترین صنعت های دنیا به حساب می آید، بنابراین رشد آمار این صنعت رابطه مستقیمی با توسعه شاخصه های اختصاصی آن دارد و بدون سیاست گذاری و تدوین اهداف و برنامه های علمی و جامع نمی توانیم شاهد رشد گردشگری بود.

از یک سو انگیزه و مقصود گردشگر و یا مسافری که به شهری سفر می کند را می توان در طبیعت، آب و هوا، فرهنگ و هنر،آثار تاریخی، جاذبه های روستایی، مکان های مذهبی و همچنین جاذبه های اقتصادی جستجو کرد و از سویی نیز مردم آن شهر نیز سهم بسزایی در رشد اقتصادی آن منطقه با توسعه گردشگری و شناساندن جاذبه های یک شهر داشته باشند.

سیروان یکی از شهرستان های گردشگری در ایلام است

شهرستان سیروان با دارا بودن طبیعت چهار فصل، تنوع آب و هوایی، آثار تاریخی فراوان، مکان های مذهبی، جاذبه های طبیعی، فرهنگ، هنر، صنایعی دستی، روستاهای بکر و بسیاری موارد دیگر که تک تک آنها در صورت شناساندن می تواند برای هر گردشگری وسوسه انگیز باشد؛ یکی از شهرستان های گردشگری در استان ایلام و حتی غرب کشور است که هنوز دولتها برنامه خاصی برای استفاده از این ظرفیت های منحصر بفرد نداشته اند.

سیروان هنوز توسعه گردشگری را باور ندارد

زيرساخت‌هايی مانند راه، آب، برق و دارا بودن فرهنگ حضور گردشگر از شرايطی است كه می‌تواند در توسعه بخش گردشگری موثر باشد.

هنوز بسياری از راه‌های دسترسی به مناطق گردشگری شهرستان مناسب نيست و رسيدگی و توجه به اين بخش می‌تواند گردشگری شهرستان را متحول کند.

در سال‌هايی كه توسعه گردشگری با سرعت هر چه تمام‌تر در سایر شهرستانها و استان های کشور صورت مي‌گيرد، پذيرايی از گردشگران با امكانات و خدمات 20سال گذشته در شان این شهرستان نيست.

از طرفی شهرستان سیروانﻋﻠﯽ ﺭﻏﻢ ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻫﺎ ﻭ ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﻫﺎﯼ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﯼ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪﺍﺯ ﭼﺸﻢ ﻣﺴﺌﻮﻻﻥ ﻣﯿﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﯼ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻭ ﻣﻈﻠﻮﻡ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﺣﺘﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﮐﻦ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﯾﮏ ﺗﺎﺑﻠﻮ ﮐﻮﭼﮏ ﮐﻪ ﮔﻮﯾﺎﯼ ﻫﻮﯾﺖﺍﻣﺎﮐﻦ ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ ﻭ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﯼ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ .

عدم توجه به حضور سرمايه گذاران در بخش‌های توريستی و گردشگری بايد روزهای آخر خود را در شهرستان طی كند و باورهای دست و پاگير در اين زمينه بايد جای خود را به آگاهی و شعور توسعه توريستی دهد.

اندك بودن امکانلات در سیروان با وجود حضور گردشگران در اين بخش يك نقص برای شهرستان به شمار می‌رود چرا که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها و عدم حمایت دستگاه‌های اجرایی ، ورود گردشگران تاکنون تاثیری در اقتصاد سیروان نداشته است و کمبود امکانات در آینده نزدیک سبب فرار گردشگران از این منطقه می‌شود.

در بخش دستگاه‌های اجرايی، شهرداری هنوز بلوغ لازم در اين بخش را نيافته و در پی استفاده و درآمدزايی از امكانات و مواهب موجود در مناطق خود را ندارد.

وجود هر مسافر و گردشگر بايد برای متوليان شهرستانی و استانی يك غنيمت و فرصت درآمدزايی تلقی شده و راه‌های جذب اين درآمد در شهرستان بايد نهادينه شده و به صورت خلاقانه و ابتكاری به كار گرفته شود.

ضرورت احداث زیر ساخت ها در سیروان برای جذب گردشگر

بی گمان شهرستان سیروان دارای گنجینه ای از مناطق تاریخی و بکر طبیعی است که می توان از ظرفیت خاص جاذبه های گردشگری آنان برای جذب توریسم در صورت حمایت مسئولان شهرستانی و استانی استفاده کرد و به دنبال آن شاهد رونق این صنعت در منطقه بود.

هر چند بایستی بر این نکته تاکید کرد که بدون زیر ساختاهای توسعه گردشگری در روستاها و مناطق با پتانسیل جذب گرشگر نمی توان شاهد رونق این صنعت بود که نیاز است برای فراهم کردن این بخش از ملزومات توسعه گردشگری در شهرستان سیروان همه مسئولان برای هموار کردن راه تلاش مضاعف را از خود نشان دهند.

تأمین اقامتگاه، ایجاد زیر ساخت ها، احداث سرویس های بهداشتی و مکان های برای استراحت از مواردی هستند که می توان  با ایجاد آنان در مناطقی که ظرفیت گردشگری دارند  شاهد توسعه این صنعت قرن بیست و یکمی در شهرستان سیروان بود.

بر کسی پوشیده نیست که رونق گردشگری در سیروان باعث ایجاد ده ها فرصت شغلی و به دنبال آن رفع بی کاری می شود و همچنین می‌تواند از حداقل ظرفیت های مناطق گردشگری برای مردم منطقه در آمدزایی ایجاد کند.

حال با توجه به وجود ده ها مکان گردشگری در این شهرستان می توان با فعال کردن صنعت جذب گردشگر در سیروان، علاوه بر آنکه برای شهرستان ایجاد درامد زایی کرد می توان  تاریخ و فرهنگ این شهرستان را نیز به مردم اقصی نقاط کشور شناساند.

در کشور ایران سالانه هزینه‌های بسیار صرف جاذبه‌های گردشگری مصنوعی می‌شود و شهرستان سیروان با دارا بودن جاذبه‌های بکر و طبیعی  دارای موقعیت جغرافیایی مناسبی است و می‌توان  با توسعه زیرساخت‌ها و توجه ویژه به قابلیت‌ها، این منطقه را به قطب گردشگری توریستی در غرب کشور تبدیل کرد.

 

انتهای پیام/س