ایلام بیدار08:15 - 1399/04/19
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

اوقاتی که در تابستان به "فراغت" نمی رسد

والدین ایلامی از هزینه بالای اماکن ورزشی و مراکز تربیتی برای اوقات فراغت فرزندان خود گله مندند.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::فصل، فصل اوقات فراغت دانش اموزان است و بعد از یک سال تحصیلی با همه مسائل و مشکلات دانش اموزان برای بیرون آمدن از فشارهای زمان مدرسه به خصوص در هنگام امتحانات پایان ترم خود را برای استفاده خوب از فصل تابستان آماده می کنند.

 حدود 4 ماه، دانش‌آموزان در منازل بسر می‌برند که پر کردن اوقات فراغت آنان به دغدغه مهمی برای خانواده‌ها تبدیل شده است  تا با استفاده از یک برنامه ریزی صحیح و به جا و البته با استفاده از امکانات بتوانند برای فرزندان خود اوقات فراغت مناسبی ترتیب دهند.

در واقع اوقات فراغت فرصت طلايي است كه مي توان زمينه مناسبي براي رشدوبالندگي افراد را فراهم آورد به شرط آنكه قدرش را بدانيم و با بي توجهي از كنارش نگذريم.

در جوامع اولیه‌ بین کارواوقات فراغت مرز مشخصی وجود نداشت؛ اوقات فراغت نزدیک‌ترین پیوند را با زندگی معنوی و فرهنگی افراد دارد و و ارتباط آن با حیات معنوی و فرهنگی جامعه نیز تنگاتنگ است چون فرد می‌تواند در اوقات فراغت همان چیزی را که می‌پسندد انجام دهد، شخصیت نهایی خود را بازیابد و آن را ابراز کند، بنابراین قابلیت های فرد غالباً در عرصه اوقات فراغت جلوه گر می‌شود.

اوقات فراغت از چنان اهمیتی برخوردار است که از آن به مثابه آیینه فرهنگ جامعه یاد می‌کنند.در نتیجه چگونگی گذران اوقات فراغت افراد یک جامعه به میزان زیادی معرف خصوصیات فرهنگی آن جامعه است.

اما در همین رابطه والدین برخی دانش اموزان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار از هزینه بالای اماکن ورزشی و مراکز تربیتی گله مندند چرا که با این وجود دیگر توان مالی برای اینکه اوقات فراغت فرزندان خود را به بهترین شکل ممکن بگذارنند ممکن نیست.

دانش آموزان تا مقطع تحصیلی جدید به حال خود واگذار می شوند

خانم میرزایی، یکی از والدین ایلامی در این باره می گوید:  توجه به مسائل دانش اموزان در دوران بعد از تحصیل و به خصوص در فصل تابستان به دغدغه اي هميشگي تبدیل شده به طوری که به ملکه ذهن والدین مبدل شده است.

وی معتقد است هیچگونه برنامه خاص و منسجمی برای اوقات فراغت دانش اموزان در این فصل از سال با توجه به اینکه از مسائل مربوط به آموزش در مدارس در این زمان دور هستند، وجود ندارد.

خانم میرزایی با بیان اینکه باید مسئولان امر تا فرصت باقی است نسبت به ارائه برنامه منسجم و مدون اقدام کنند، گفت:غني سازي اوقات فراغت نوجوانان و جوانان مسئله مهمي است و نبايد آن را به برنامه هاي محدودي خلاصه كرد.

وی عنوان کرد: نباید دانش آموزان تا رسیدن به مقطع تحصیلی دیگر به حال خود رها شوند که این علاوه بر والدین هوشیاری مسئولان را نیز می رساند.

هزینه های هنگفت برای پذیرش اوقات فراغت دانش آموزان

"محمد ابراهیمی"، از دیگر والدین ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار در این رابطه گفت: با توجه به اینکه آینده این کشور در دست نوجوانان خواهد بود لذا برنامه ریزی صحیح برای دست یابی این قشر از جامعه به اوقات فراغت امری بدیهی است.

وی ضمن ابراز گلایه از مراکز اوقات فراغت دانش اموزان و نوجوانان اظهار کرد: متأسفانه شرایط برای پذیرش فرزندان در این مراکز و اماکن سخت است و با هزینه های مالی هنگفت رو به رو است که خانواده ها را یارای پرداخت نیست.

ابراهیمی تصریح کرد: در این گونه از مواقع خانواده ها مجبور می شوند که فرزندان خود را به حالت آزاد در خانه و یا بیرون از خانه اوقات فراغت انان را بگذارنند که البته با توجه به حساسیت های پیش رو در جامعه و آسیب های اجتماعی این امر بسیار خطرناک نیز به شمار می رود.

وی تأکید کرد: تا برنامه خاصی از سوی مسئولان به صورت صحیح ارائه نشود این مسائل و مشکلات وجود خواهد داشت و باعث می شود تا مشکلات یکی پس از دیگری در جامعه خودی به خود نشان دهد.

خطر افزایش انحرافات اجتماعی

یکی دیگر از والدین ایلامی در این خصوص به خبرنگار ایلام بیدار گفت: اگر چه نقش اصلی در اوقات فراغت دانش آموزان بر عهده والدین است لذا نباید از برنامه ریزی های و وجود امکانات مناسب با قیمت مناسب نیز غافل شد.

خانم همتی در این باره می گوید: متدسفانه اوقات فراغت در استان ایلام به شناسایی استعدادها کمکی نمی کند در صورتی که باید این گونه باشد اما به دلیل مسائل و مشکلاتی این مهم محقق نمی شود.

وی تأکید کرد: هر گونه بی توجهی به اوقات فراغت دانش اموزان و نوجوانان افزایش انحرافات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت که جبران آن بسیار سخت خواهد بود.

با توجه به این توضیحات والدین بایستی برنامه ریزی خاصی برای اوقات فراغت دانش اموزان در نظر گرفته شود تا انان را در مقابل آسیب های جامعه مصون نگه داشت.

 

انتهای پیام/س