ایلام بیدار10:00 - 1399/11/25
گزارشی از معضلات واحدهای پالایشگاه و پتروشیمی؛

خطر فاجعه زیست محیطی در غرب کشور؛ از ورود بی رویه پساب های خطرناک تا انقراض درختان بلوط + تصاویر

خطرات ناشی از دود صنعت پتروشیمی و پالایشگاه در غرب کشور باعث نابودی درختان بلوط و ورود بی رویه پساب های خطرناک شده است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار:: امروزه جلوه های زیبایی در غرب کشور بر کسی پوشیده نیست، به خصوص در استان ایلام که لقب عروس زاگرس را در بین استان های زاگرس نشین دارد به طوری که جذابیت های این استان نه تنها در فصل بهار بلکه در تمامی فصل های سال ایلام را بعنوان استانی چهار فصل می شناسند.

اما در این میان هستند عواملی که این طبیعت زیبا و بکر دست نخورده را تحت تأثیر قرار دهند و به تدریج باعث ایجاد مشکلاتی هم برای طبیعت و هم برای مردم شود.

هر ساله در زیباترین روزهای ابتدای سال که دشت ها و مناطق دیدنی ایلام مملو از گل های زیبا و درختان سرسبز و بعضا درختانی که تازه نیز شکوفه کرده بودند مردم ایلام شاهد دود ناشی از پالایشگاه گاز ایلام بودند.

دودی که در یکی دو سال اخیر شدت بیشتری به خود گرفته به طوری که مسیر دود چندین روستا و شهر را درگیر خود می کند و این خود باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

از طرفی پالایشگاه گاز در منطقه تفریحی تجریان در بخش چوار در 25 کیلومتری شهر ایلام قرار دارد که در میانه جنگل واقع شده است، همین باعث می شود دود ناشی از این پالایشگاه در معرض درختان بلوط نیز قرار گیرد.

با توجه به وضعیت موجود درختان بلوط ایلام و خشکیدگی آنها دود ناشی از پالایشگاه نیز می تواند مضراتی را برای درختان به وجود اورد به خصوص در فصل سرما که میزان برودت هوا بالا است.

علاوه بر این در ایام نوروز و بهار که مردم به دامن طبیعت می روند در مسیرهای منتهی به دود پالایشگاه نیز طبیعت را تحت تأثیر خود قرار می دهد و این خود نیز مشکلات دیگری را برای طبیعت دوستان و طبیعت گردی به وجود اورده است.

سهم مردم از پالایشگاه نابودی کامل تفرجگاه تجریان

یکی از اهالی شهرستان چوار در این باره به خبرنگار ایلام بیدار گفت: مناطق غربی کشور به خصوص ایلام از جذابیت ها و مناطق گردشگری زیبایی برخوردار است.

وی اظهار کرد: گردشگران زیادی هر ساله از اقصی نقاط مختلف کشور در ایام مختلف سال به خصوص ایام نوروز خود را به ایلام می رسانند تا از این زیبایی های لذا ببرند.

به گفته وی دود ناشی از صنعت پتروشیمی و پالایشگاه باعث نابودی درختان بلوط و بنه تجریان و کوههای سیاه کوه شده است.
یوسفی افزود: نابودی اکسیژن هوای شهر چوار و پیدایش انواع امراض قلبی و ریوی برای چوار از دیگر معضلات دست و پا گیری است که باید مورد بررسی ویژه قرار بگیرد.

دود پالایشگاه ایلام,عروس زاگرس,اقتصاد,دولت یازدهم,استان ایلام,ایلام بیدار

مضرات دود پالایشگاه به حداقل رسیده است

"علی ابدالی"، مدیر کل حفاظت زیست استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار در این خصوص گفت: در چند سال گذشته تصفیه خانه پالایشگاه گاز ایلام با مشکل مواجه شده بود که با تلاش های صورت گرفته این مشکل در حال حاضر رفع شده است.

وی اظهار کرد: پالایشگاه گاز از وجود دو مشکل برخوردار بوده که برای محیط زیست آسیب زا هستند مورد اول گوگرد است که خوشبختانه با راه اندازی واحد گوگردسازی این مشکل برطرف شده و مواد سوختی به مواد اولیه تبدیل می شوند.

این مسئول افزود: مشکل دیگر بحث پسماندها بوده که برای محیط زیست آسیب زا است و برای این منظور با تلاش محیط زیست و پالایشگاه فاضلاب پسماندها راه اندازی شده تا وارد محیط زیست روان نمی شود.

مدیر کل حفاظت زیست استان ایلام ادامه داد: درآینده ای نزدیک این پسماند تصویه مورد استفاده پالایشگاه در بحث فضای سبز قرار می گیرد.

ابدالی بیان کرد: دود پالایشگاه در اثر سوختن گاز اتان به وجود می آید که خوراک پتروشیمی ایلام محسوب می شود و متأسفانه پتروشیمی هنوز به مرحله راه اندازی مصرف این گاز نرسیده در نتیجه پالایشگاه مجبور به سوزاندن گاز اتان می شود.

وی در پاسخ به این سوال که ایا ممکن است با توجه به دود حاصل از پالایشگاه باران اسیدی رخ دهد نیز گفت: عامل ایجاد باران اسیدی گوگرد است و با توجه به راه اندازی واحد گوگردسازی این مشکل به حداقل خود رسیده است.

با توجه به وضعیت فعلی دود ناشی از اتان در پالایشگاه گاز ایلام پتروشیمی ایلام بایستی تدابیری بیاندیشد تا با راه اندازی مرحله مورد نظر بتواند از این گاز ضمن مصرف، از سوختن آن جلوگیری بعمل آورد تا مضرات ناشی از آن به اتمام برسد.

همچنین با توجه به کارکردهای گاز اتان بایستی هر چه زودتر واحد مورد نظر در پتروشیمی ایلام راه اندازی گردد تا از سوختن ماده ای که دود طبیعت ایلام را تحت تأثیر خود قرار داده محصولات پتروشیمی تولید شود تا از منظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشد.

تلاش برای ایجاد صنعت سبز

"روح الله نوریان"، مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام نیز به اقدامات موثر این شرکت برای کاهش آلودگی زیست محیطی اشاره کرد و یادآور شد : استفاده از پوشش های هگزاگونال بر روی سطح حوضچه ورودی تصفیه خانه پساب صنعتی به منظور کاهش تبخیر از سطح و جلوگیری از انتشار آلاینده های محیطی، نصب دستگاه زباله سوز صنعتی با کوره دوار برای حذف لجن های روغنی، بروز رسانی و نگهداری ایستگاه های پایش برخط پساب خروجی و آلاینده هوای محیطی، بخشی دیگر از اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی های هوا بوده است.

مدیرعامل شرکت  پالایش گاز ایلام با بیان اینکه این پالایشگاه در راستای اهداف زیست محیطی چندین پروژه پژوهشی با کمک دانشگاه ها و شرکت های متخصص و دانش بنیان در این زمینه انجام داده است، گفت: انجام مطالعات مدیریت و تفکیک پسماندهای شرکت، شناسایی پتانسیل های پروژه مکانیسم توسعه پاک (CDM، مدل سازی توزیع آلاینده های گازی هوا در محدوده پالایشگاه ، شناسایی و ارزیابی اثرات زیست محیطی با روش LCA ،مطالعات غنی سازی پوشش جنگلی محوطه های پیرامونی پالایشگاه، ممیزی مصرف آب با هدف مدیریت آب مصرفی و کاهش میزان پساب بوده است.

انتهای پیام/س