ایلام بیدار10:00 - 1394/11/14
پاسخ شهروندان ایلامی به نتایج برجام بر زندگی آنها؛

وضعیت معیشتی تغییری نکرده است/ پول های آزاد شده حیف و میل نشود

افزایش قیمت ها در پسابرجام نشان از ضعف مدیریتی دولت دارد و این مشکلات دیگر ارتباطی با تحریم ها ندارد.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::بعد از آنکه مجموعه دولت یازدهم بر سر کار امد و کم کاری ها را به تحریم ها بسط داد درصدد این برآمد تا از هر طریقی به توافق برجام دست یابد.

دولت در حالی دسترسی به این توافق راه تنها راه نجات اقتصادی قلمداد می کند که تاکنون نتایج این توافق برای مردم ملموس نبوده و در این مدت دو سال و اندی که دولت سرگرم این توافق بوده مدت زمان زیادی هدر رفته و در داخل کشور کار مهمی صورت نگرفته است.

از طرف دیگر دولت بر این باور است که نتایج برجام به زودی خود را نشان نخواهد داد و نیازمند زمان است اما در این جا دو سوال مطرح است اول اینکه آیا دولت قرار است تا بروز نتایج برجام در این وسط دست به دست بنشیند و تنها نظاره گر اتفاق خاصی بیافتد؟ اگر نه پس برنامه دولت تا زمان بروز دادن نتایج برجام چیست؟

پول های بلوکه شده ایران که حرف و حدیث های فراوانی هنوز دارد آیا در صورت بلوکه شدن راستای توسعه و منافع ملت و به خصوص در راستای اقتصاد کشور هزینه خواهد شد یا اینکه قرار است این پول ها به صورت کالا جایگزین شوند.

همین باعث شده تا در زمان نه چندان زیادی پس از برجام و در سفر رئیس جمهور به فرانسه بحث خرید هواپیما از این کشور مطرح و قراردادهایی با این محور صورت گیرد.

اینکه رئیس جمهور فرانسه پس از سفر روحانی به این کشور اعلام می کند که بنا داریم برای جوانان ایران اشتغال ایجاد کنیم نشان می دهد که تمام ذهن رئیس دولت یازدهم و مجموعه دولت بر اتکای خارجی و همان اقتصاد عاریتی است.

از طرف دیگر اگر کشورهای پیشرفته به جایی رسیده اند بر این علت بوده که سیاست های بومی خود را اعمال کرده اند و دست به دامن سایر کشورها نشده اند؛ این اقتصاد عاریتی و وابستگی به خارج کشور را محتاج می کند به طوری که در صورت قطع ارتباط با این گونه کشورها شرایط اقتصادی کشور تحت تأثیر قرار می گیرد.

همین باعث شده تا مردم ایلام هنوز نتایج برجام را نبینند و از این موضوع ابراز ناراحتی کنند که اعتماد کردن به کشورهای غربی راه علاج اقتصاد نیست بلکه باید به تکیه و توان داخلی و اصل "اقتصاد مقاومتی" روی اورد.

برجام تأثیری بر وضعیت معیشتی مردم ایجاد نمی کند

یکی از بازاریان شهر ایلام در گفتگو با خبرنگار ما درباره آثار برجام گفت: برجام اگر چه قدرت های غربی را به زانو دراورد و حقانیت ملت را به رسمیت شناخت اما خطرهای بدتر از رسمیت نشناختن حقانیت نیز کشور را تهدید می کند.

هواسی اظهار کرد: یکی از این خطرها وابسته شدن کشور به خارج است که بعنوان سم عمل می کند و باید مراقب واردات بیش از حد بعد از برجام بود.

این بازاری اهل ایلام افزود: برجام تاکنون هیچ تأثیری مثبتی بر بازار ایلام نگذاشته و به نظر آثار چندانی که باید و شاید بر روی قیمت ها نخواهد گذشات.

وی ادامه داد: نه تنها تاکنون تأثیری در کاهش قیمت ها نداشته بلکه شاهد این هستیم که برخی اقلام از جمله پیاز با رشد زیادی همراه بوده اند و همین باعث کاهش خرید این محصول در ایلام شده است.

هواسی بیان کرد: افزایش قیمت ها در پسابرجام نشان از ضعف مدیریتی دولت دارد و این مشکلات دیگر ارتباطی با تحریم ها ندارد.

این بازاری اهل ایلام تأکید کرد: مشکلات اقتصادی تنها با همکاری و هماهنگی نهادهای دولتی و پای کار بودن آنان در صحنه های عمل امکان پذیر خواهد بود چرا که وقتی نظارت و یا سیاسیتی در این حوزه نباشد این مشکلات وجود خواهد داشت حتی اگر تمامی تحریم ها حذف شوند.

اقتصاد مقاومتی تنها راه نجات اقتصاد کشور است/ پول های بلوکه شده حیف و میل نشود

یکی دیگر از بازاریان ایلامی معتقد است که برجام هیچ تأثیری بر وضعیت معیشتی مردم ایجاد نکرده است.

جوهری گفت: اعتماد کردن به کشورهای غربی ساده لوحانه است و نباید برای رفع مشکلات داخل به خارج و آثار برجام تمکین کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به گفتار مقام معظم رهبری تنها راه حل مشکلات اقتصادی تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است که گره گشا خواهد بود.

این بازاری شهر ایلام افزود: البته این را هم باید گفت که اگر قرار است پول های بلوکه شده ایران پس داده شوند مسئولان مراقب باشند که این پول ها حیف و میل نشوند و در راستای اقتصاد و رفع مشکلات مردم ان را هزینه کنند.

دولت بایستی با همفکری و همکاری تمامی مجموعه های دست اندرکار به راه حل منطقی برای عبور از مشکلات اقتصادی و رکود دست یابند چرا که اقتصاد عاریتی درمان بیماری رکود نیست.

انتهای پیام/س