ایلام بیدار08:30 - 1394/06/24
برنامه انتخاباتی جبهه اصلاحات/

"نهضت ثبت نام حداکثری" برای پرش از روی شورای نگهبان!/ «شورای عالی انتخابات» اصلاحات، چه هدفی را دنبال می‌کند؟

اصلاح‌طلبان جهت ورود به انتخابات مجلس دهم، قصد دارند شورايي با عنوان "شوراي عالي انتخابات" تشکیل دهند و آنطور که گفته می‌شود قرار است نمايندگاني از تمامي شاخه‌هاي اين جريان در آن حضور داشته باشند.

به گزارشایلام بیداربه نقل از جهان، روزنامه اعتماد در شماره امروز خود در گزارشی و در راستای استراتژی اصلی این جریان تا پیش از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یعنی هجمه به شورای نگهبان و نظارت آن، آورده است: "اصلاح‌طلبان به جاي مقابله با موانع، پرش از روي آن را به عنوان راهبرد انتخاباتي خود در پيش گرفته‌اند و نمي‌خواهند به بهانه رد صلاحيت گسترده ميدان مسابقه را خالي كنند و پيش از سوت آغاز بازي شاهد پايكوبي رقيب باشند" و این استراتژی را برگرفته از مدل پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ عنوان می‌کند.

این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان از ماه‌های ابتدایی پس از انتخابات ریاست جمهوری رایزنی‌ها برای رسیدن به اجماع را آغاز کرده‌اند، افزود: با تشكيل "شوراي راهبردي انتخابات" امر انتخاب كانديداهاي هر حوزه انتخابيه به اصلاح‌طلبان همان حوزه واگذار شد و بنا بر اين قرار گرفت كه در مركز تنها به اختلافات احتمالي رسيدگي كنند. با اين كار چهره‌هاي اصلي در مركز فراغت يافتند تا بدون دغدغه نسبت به چگونگي تعيين كانديداهاي شهرستان ضمن تعيين استراتژي كلي ليست تهران را نيز با قدرت بيشتري ببندند تا مشكلات و تبعات انتخابات شوراي شهر تكرار نشود. 

این روزنامه از استراتژی دیگر اصلاح‌طلبان به غیر از همجه به شورای نگهبان نیز خبر داده و آن را «نهضت ثبت‌نام حداكثري» نامیده و نوشته است: اصلاح‌‎طلبان اين‌بار تصميم گرفتند تا تنها به ثبت‌نام چهره‌هاي مشهور و راي‌آور بسنده نكنند و «نهضت ثبت‌نام حداكثري» را در پيش گيرند. در اين فرآيند تمام اصلاح‌طلباني كه خود را واجد شرايط نمايندگي مردم مي‌دانند در انتخابات ثبت‌نام مي‌كنند تا پس از اعلام نتيجه بررسي‌هاي شوراي نگهبان هر چقدر هم از نيروهاي اين جريان رد صلاحيت شدند باز هم امكان رقابت وجود داشته باشد.

اصلاح‌طلبان درحالی دغدغه خود را گذر از بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان عنوان می‌کنند که بارها رهبر معظم انقلاب و اعضای شورای نگهبان فتنه ۸۸ را "ملاک و شاخص اصلی نظام" می‌دادند اما اخیرا دبیرکل حزب بدون پروانه "اتحاد ملت" که فعالان سیاسی آن را بدل حزب منحله مشارکت می‌دانند، در نشست خبری خود گفت: "از واژه فتنه دریافت و تعریف روشنی نداریم و در متون ما این کلمه تعریف نشده است." دیگر افراد شاخص این جریان نیز تاکنون مرزبندی خود را با فتنه ۸۸ مشخص نکرده‌اند.

این گزارش در ادامه مدعی شده است: خبرها از جلسات بزرگان اصلاح‌طلب حاكي از آن است كه به زودي شورايي تحت عنوان "شوراي عالي انتخابات" با حضور نمايندگاني از تمامي شاخه‌هاي اين جريان تشكيل مي‌شود تا آنها علاوه بر بستن ليست تهران، ارتباط ارگانيك خود را با حوزه‌هاي انتخابيه برقرار و در نهايت كانديداهاي شهرستاني را نيز تاييد كنند. 

روزنامه آرمان نیز در گزارشی آورده است: «با وجود احزاب مختلف و تكثر در ميان جبهه اصلاح‌طلبي، تمامي احزاب مي‌گويند از تكروي پرهيز خواهندكرد و اجازه نمي‌دهند هيچ گونه اختلافي موجبات تفرقه در جريان اصلاح‌طلبي را فراهم كند. به نظر مي‌رسد جريان اصلاحات از اتفاقات ۸۴ و روي كار آمدن محمود احمدي‌نژاد درسي پرهزينه گرفته است. حتي بسياري از اصلاح‌طلبان معتقدند نه تنها در ميان جريان اصلاح‌طلبي ائتلاف حتمي است بلكه با جريان اعتدال و نزديك به دولت نيز به ائتلاف خواهد رسيد.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: قطعا ائتلاف ميان اصلاح‌طلبان و جريان‌هاي نزديك به دولت مي‌تواند تجربه سال ۹۲ را تكرار كند. تجربه‌اي كه مي‌تواند شكاف ميان مجلس و دولت را ترميم كند و دولت تدبير و اميد را در مسير تحقق شعارهايش ياري دهد.

اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس دهم در حالی ائتلاف با دولت را دنبال می‌کنند که پیروزی در انتخابات مجلس دهم را سکویی برای عبور از روحانی و تصاحب ریاست جمهوری یازدهم می‌بینند.

انتهای پیام/ی