ایلام بیدار06:48 - 1399/11/01
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

اقتصاد مقاومتی راهگشای مشکلات اقتصادی/ مسیری که تحریم ها را دور می زند

بسیج ظرفیت عظیمی در عرصه اقتصاد مقاومتی دارد و تاکنون توانسته از این ظرفیت به منظور پیشبرد اهداف اقتصادی گام بردارد.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::بدون شک کشوری که می خواهد در سطح دنیا به عنوان الگو شناخته شود و الگو ماندنش بصورت مستمر ادامه یابد بایستی زمینه های مختلف سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، عدالت و ... را بر مبنای اسلام و قرآن در جهان بگستراند و به مؤلفه های گوناگون و ویژگی های جامعه اسلامی اهتمام ویژه ای ورزد، مؤلفه هایی که در صورت شکوفایی هر یک متضمن استقلال و پیشرفت و مهمتر از همه بقای هر چه بیشتر و بهتر اسلام و آن جامعه اسلامی خواهد شد

از سویی رهنمودهایی که از سوی مقام مغظم رهبری مطرح می گردد در واقع می تواند حرکتی جهادی برای تحقق و دسترسی به اهداف بلند و نیز رسیدن به مؤلفه ها باشد
اقتصاد مقاومتی از همان مؤلفه هایی است که با حماسه آفرینی در آن می توان جهش مثبت و پیشرفت را تضمین نمود؛ این مهم با همراهی و همدلی مردم امکان پذیر است که نقش ویژه ای را در مباحث اقتصادی ایفا می کنند.

اما در این میان بسیج با بهره گیری از ظرفیت های خود پیشگام این عرصه بوده و توانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند.

بدون تردید استفاده از این ظرفت بسیج خود می تواند گره گشای مشکلات اقتصادی و نیز متضمن پیشرفت در حوزه اقتصاد باشد.

"علی ملک زاده"، مسئول بسیج سازندگی استان ایلام، در این خصوص به خبرنگارایلام بیدار گفت: امروزه اهمیت اقتصاد مقاومتی بر هیچ کسی پوشیده نیست و بر همین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی، "اقتصاد مقاومتی" را تنها راه ادامه روند پیشرفت ایران دانستند.

وی با تأکید مجدد بر اینکه اقتصاد مقاومتی روند پیشرفت کشور را حفظ می کند، اظهار کرد:  تأمین استقلال اقتصادی و تحقق جهاد اقتصادی از اهداف اقتصاد مقاومتی است و در حقیقت سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده بر تامین این اهداف تاکید کرده است.

ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، چراغ راه پیشرفت اقتصادی کشور

مسئول بسیج سازندگی استان ایلام ادامه داد: تمرکز کردن بر حول بندهای ابلاغی این سیاست ها راه روشنی را در عرصه اقتصاد کشور هموار می کند؛ بر همین اساس و بر حسب تأکیدات مقام معظم رهبری در امر اقتصاد مقاومتی، سپاه و بسیج وارد میدان شده و این آمادگی را از خود به نمایش گذاشته  که نقش فعال و تاثیرگذاری را در این زمینه ایفا نماید.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، بسیج ظرفیت عظیمی را در عرصه های مختلف اقتصادی به خصوص در اقتصاد مقاومتی دارد که می تواند در فرهنگ سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد نقش اساسی را ایفا کند.

این مسئول اضافه کرد: برنامه های سپاه و بسیج در اقتصاد مقاومتی در سطح استان ایلام خود گویای پیشگام بودن بسیج در این عرصه است.

مسئول بسیج سازندگی استان ایلام با اشاره به ظرفیت های استان برای اقتصاد مقاومتی گفت: بایستی از این ظرفیت ها در جهت رشد اقتصاد کشور بهره لازم را برد.

برزویی یکی از ویژگی های بارز طرح های اقتصاد مقاومتی را مردم محوری خواند که در آن مردم خود در عرصه اقتصاد کشور مشغول هستند.

وی ضمن استقبال مردم استان ایلام از اجرای این طرح ها، به تولیدات محصولات اقتصاد مقاومتی در مناطق محروم استان اشاره و در این باره گفت: در بسیاری از مناطق محروم و دور افتاده استان همچون موسیان واقع در شهرستان دهلران شاهد تولید قارچ هستیم. 
این مسئول به تولید "ورمی کمپوست" در استان اشاره و تصریح کرد: با تولید این کود شرایط برای ماندگاری قارچ بیش از پیش مهیا خواهد شد.

مسئول بسیج سازندگی استان ایلام ادامه داد: علاوه بر این در همه شهرستان های استان طرح های اقتصاد مقاومتی در حوزه های گوناگون از جمله زنبور عسل، دام سبک، پرورش ماهی، باغداری، گیاهان دارویی، صنایع دستی، کشاورزی و ماشین جوجه کشی در حال انجام است.

برزویی خاطرنشان کرد: علاوه بر این برای اولین بار در سطح استان زعفران در قالب طرح اقتصاد مقاومتی تولید که نتیجه مناسبی را به همراه داشته است.

در راستای طرح های اقتصاد مقاومتی تعداد چهار هزار و ۱۹۴ طرح  با اعتبار بیش از 400 میلیارد ریال مربوط به از قبیل مرغ، شتر مرغ، بلدرچین، ماهی، صنایع تبدیلی، صنایع دستی ،مشاغل خانگی و... اجرایی شده که  بالغ بر ۱۲ هزار نفر مشغول به کار شدند.

یکی از اهداف بسیج سازندگی حذف واسطه ها و ایجاد درآمد و ثبات اقتصادی برای اقشار محروم است که در قالب وام و تسهیلات برای صنوف و آسیب‌دیده در نظر گرفته شده است. علاوه بر طرح های اقتصاد مقاومتی تعداد ۸۶۰  واحد تبدیلی در سطح استان دایر و فعال شده است.

وی کمک به دولت و مردم در خدمت رسانی و محرومیت زدایی با اولویت روستاها و مناطق محروم و مرزنشینان، کمک به شناسایی و ایجاد زمینه های اشتغال و رفع بیکاری و عملیاتی کردن برنامه های اقتصاد مقاومتی را از اهداف تشکیل سازمان بسیج سازندگی دانست.

توجه ویژه بسیج به طرح های کوچک و زودبازده اقتصاد مقاومتی در ایلام

این مسئول بیان کرد: اجرای طرح های کوچک و زودبازده از جمله برنامه های شاخص سازمان بسیج سازندگی در زمینه محرومیت زدایی،‌ اشتغالزایی و تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و به همین دلیل احداث کارگاه های پرورش قارچ، به عنوان طرح هایی زودبازده و خانگی، مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.

مسئول بسیج سازندگی استان ایلام همکاری بانک های عامل در سال جاری را سازنده ارزیابی کرد و ادامه داد : صندوق مهر رضا، بانک مهراقتصاد و بانک کشاورزی آماده همکاری و ارائه تسهیلات به بخش جهاد سازندگی است.
برزویی در ادامه عملکرد صداوسیمای استان ایلام را در همکاری با بسیج سازندگی مثبت قلمداد کرد و افزود: طبق تفاهم نامه ای که در این خصوص با صداوسیمای ایلام وجود دارد قرار بر این است برنامه ای فرهنگی در همین چهارچوب پخش و فعالیت های بسیج سازندگی انعکاس داده شود. . 
وی ادامه داد: همچنین به منظور هدایت، ساماندهی و کنترل طرح ها، دفترچه ای به صاحبان طرح ها داده خواهد شد و اجرای آموزش های لازم اقتصاد مقاومتی در استان در دستور کار قرار دارد..
به گزارش ایلام بیدار، بسیج سازندگی استان ایلام به منظور خدمت، تولید و اشتغال در مناطق نیازمند استان، شرایط برابری در تمام اقصی نقاط استان فراهم نموده است. ترویج اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی، شکوفایی اقتصاد و مقابله با تحریم ها به عنوان سه موضوع مهم در دستور کار بسیج سازندگی استان ایلام قرار دارد.

در حقیقت توانمند بودن در عرصه اقتصادی زیر بنای توسعه کشور محسوب می شود؛ مطمئنا زیر ساخت ها و بسترهای اقتصادی ما قوی تر و موفقیت ها در حوزه اقتصاد بسیار نزدیک است.

 

انتهای پیام/س