سرویس: سیاسی
کد خبر: 53735
|
09:13 - 1400/07/27
نسخه چاپی

فریبکاری‌ آمریکایی!

فریبکاری‌ آمریکایی!
یدالله جوانی نوشت: آمریکا با زمینه‌سازی برای تکرار جنایت‌های داعش در سوریه و عراق در افغانستان،‌ می‌خواهد کاری کند که مردم مظلوم و ستمدیده افغان، ‌آرزوی بازگشت آمریکایی‌ها را داشته باشند!

"یدالله جوانی"،در یادداشتی تحت عنوان «فریبکاری‌ آمریکایی!» نوشت: «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، با اعلام اینکه هیچ تبعه خارجی در داعش افغانستان حضور ندارد، اظهار داشت: «داعش حضور قابل توجهی در افغانستان ندارد و مشکل بزرگی در این کشور محسوب نمی‌شود.»

پیش از این نیز «عبدالحق وثیق» رئیس اطلاعات طالبان گفته بود: «آمریکا از حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان بزرگنمایی می‌کند.» هر چند طالبان چنین برآوردی از وضعیت داعش در افغانستان دارد، ولی بر حسب تجربه و همچنین شواهد و قراین موجود، ‌می‌توان گفت ‌ناچیز شمردن تهدیدات داعش برای افغانستان و منطقه، یک خطای راهبردی خواهد بود. عملیات‌های تروریستی انتحاری در دو جمعه متوالی در اجتماع بزرگ شیعیان در نماز جمعه، یکی در استان قندوز و دیگری در استان قندهار با برجای گذاشتن صدها شهید و مجروح، از یک نقشه شوم برای افغانستان و منطقه حکایت می‌کند. نقشه‌ای که طراحان اصلی آن، نه داعش، ‌بلکه پدیدآورندگان و حمایت‌کنندگان و تجهیزکنندگان این گروهک ترویستی ضد اسلامی و ضد انسانی هستند. در پی اولین عملیات تروریستی داعش در مسجد شیعیان در قندوز، رهبر معظم انقلاب با صدور بیانیه‌ای اعلام داشتند: «حادثه‌ تلخ و مصیبت‌بار انفجار در مسجد منطقه خان‌آباد استان قندوز که به جان باختن جمع زیادی از مؤمنان نمازگزار انجامید، ما را داغدار کرد. از مسئولان کشور همسایه و برادر افغانستان انتظار می‌رود که عاملان خونخوار این جنایت بزرگ را به مجازات برسانند و با تدابیر لازم از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کنند.»

تکرار جنایت این بار در مسجد شیعیان در قندهار که تاکنون طبق اعلام‌ها 62 شهید و 70 زخمی برجای گذاشته، نشان می‌دهد، طالبان به عنوان جریان حاکم بر افغانستان برای مقابله با تهدیدات داعش باید تمهیدات و تدابیر جدی‌تری اتخاذ کند. مسئولان کشور همسایه اگر بخواهند در برقراری امنیت و تأمین منافع مردم افغانستان موفق باشند، باید به دو نکته اساسی و مهم توجه خاص کنند:

1- ماهیت تهدیدات

اگر سران طالبان اینگونه تصور کنند که با یک گروه ناچیز از عناصر افغانی‌الاصل داعش مواجه هستند و می‌توانند به راحتی آنان را ریشه‌کن کنند،‌ این تصور برخلاف واقعیات است. طالبان باید درک درستی از تهدید داعش و دیگر گروه‌های تروریستی هم سو با داعش پیدا کند. اسناد و شواهد نشان می‌دهد، به گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و به ویژه گروهک تروریستی شکست‌خورده داعش در آن کشور، ‌از سوی پدیدآورندگان و حامیان و خصوصاً آمریکایی‌ها، ‌مأموریت داده شده تا این بار در افغانستان ایفای نقش کنند. بنابراین سران طالبان، ‌اینک باید آمریکا را در لباس داعش و دیگر گروه‌های تروریستی ببینند و تصور نکنند آمریکایی‌های شکست خورده و فراری،‌ دیگر کاری با مردم مظلوم و ستمدیده افغانستان ندارند. چندی قبل «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در یک کنفرانس خبری با همتای ونزوئلایی خود گفت:‌ «واشنگتن درباره حضورش در سوریه برای مبارزه با داعش صادق نیست. آمریکا جنگجویان داعش را از سوریه به افغانستان منتقل کرد.» پوتین نیز چند روز قبل، از فعال شدن گروه‌های تروریستی و افراطی و از جمله داعش با کمک آمریکا در شمال افغانستان خبر داد. روس‌ها براساس اطلاعات دقیق خود، نقش آمریکایی‌ها را در جابه‌جایی عناصر و فرماندهان داعش یک نقش برجسته ارزیابی می‌کنند.  هر چند ترکیه از بی‌صداقتی آمریکایی‌ها در مبارزه با تروریسم می‌گوید، لکن خودش نیز در این قضیه دست کمی از آمریکایی‌ها ندارد. در قضایای سوریه نقش همراهی دولت ترکیه با آمریکا در تقویت تروریست‌ها و از جمله گروهک‌ تروریستی داعش یک نقش برجسته و تعیین‌کننده بود. چندی قبل «روسیاالیوم» اعلام کرد، ترکیه از معارضان سوری خواسته تا دو هزار نفر از جنگجویان خود را به افغانستان اعزام کنند. این نشریه روسی فاش کرد که بر اساس اطلاعاتی که دارد، سران معارضان دولت سوریه با افسران سرویس اطلاعاتی ترکیه (MIT)، ‌برای آماده‌سازی اعزام جنگجویان به افغانستان دیدارهایی داشته‌اند! بنابراین مسئولان افغانستان باید به این نکته توجه کنند که اگر طی بیست سال گذشته، ‌آمریکا و متحدانش در قالب ناتو، ‌با اشغال افغانستان روزگار مردم این کشور را سیاه کردند، اکنون همین جماعت با استفاده از ابزار تروریستی و به ویژه گروهک تروریستی داعش،‌ به دنبال سیاه‌تر کردن روزگار مردم افغان هستند. آمریکا با زمینه‌سازی برای تکرار جنایت‌های داعش در سوریه و عراق در افغانستان،‌ می‌خواهد کاری کند که مردم مظلوم و ستمدیده افغان، ‌آرزوی بازگشت آمریکایی‌ها را داشته باشند!

2- راهبرد اصلی مقابله با تهدیدات

مسئولان افغانستان باید به این نکته توجه داشته باشند که تنها راه خنثی‌سازی این تهدیدات، ‌تشکیل یک دولت فراگیر و واقعاً مردمی با مشارکت همه اقوام از یک سو ‌و بی‌اعتمادی کامل به آمریکایی‌ها و متحدان آمریکا از سوی دیگر است. خطای بزرگ مسئولان افغانستان برای مقابله با تروریسم داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، آن است که برای این مقابله بخواهند از کسانی کمک بگیرند که در پشت صحنه به این گروهک کمک می‌کنند.

چند روز پیش ژنرال «مایک میلی» ‌رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در کنگره این کشور نسبت به آینده اقدامات داعش ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: «احتمال دارد ایالات متحده هم در آینده هدف قرار گیرد و به همین دلیل ارتش این کشور برای مقابله با‌ تهدید داعش با طالبان همکاری خواهد کرد!»آری مسئولان افغانستان باید مراقب فریب‌کاری آمریکایی‌ها باشند.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب