سرویس: سیاسی
کد خبر: 52902
|
08:51 - 1400/05/10
نسخه چاپی

درباره طرح صیانت از کاربران

درباره طرح صیانت از کاربران
اینترنت تعطیل می شود؟ سال بعد این موقع بجای تلگرام باید از پیامک استفاده کنیم؟ همه چی فیلتر؟

"محسن مهدیان طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت:اینترنت تعطیل می‌شود؟ سال بعد این موقع بجای تلگرام باید از پیامک استفاده کنیم؟ همه چی فیلتر؟  

مراقبت کنید از ندانسته‌های ما سوءاستفاده نکنند. اجازه ندهید دیگران چشم و ذهن ما شوند.

مقدمه اینکه طرح صیانت از کاربران ۳ بار کاملا کن فیکون و حداقل ۷۰ درصد تغییر کرده است و تقریبا همه آنچه این روزها با عنوان هشدار برای بازگشت به بربریت ذکر می شود هیچ ارجاعی به این طرح ندارد.

نمونه‌هایی مثل ممنوعیت واردات گوشی، ممنوعیت استفاده از فیلترشکن و مدیریت ستادکل نیروهای مسلح و ... همه کاملا تغییر کرده است. پس لطفا اصل طرح را در نسخه نهایی مرور بفرمائید. 

اما بعید است هیچ آدم عاقلی اصل قاعده‌مندی پیام‌رسان‌ها را رد کند و یا منکر شود. چطور ممکن است مهمترین رسانه حاضر در سرسفره زندگی مردم انقدر یله و رها باشد و نسبت به هیچ مطالبه ای حتا مسدود سازی محتوای تروریستی و مستهجن پاسخگو نباشد؟ راهی که بسیاری از کشورها مثل روسیه و هند و اخیرا ترکیه رفته اند چرا باید در کشور ما نشانه ارتجاع باشد؟

اما مهمترین بخش طرح که احتمالا دغدغه خیلی‌هاست. آیا اینستاگرام و واتس آپ و غیره فیلتر می‌شود؟ حتما خیر. ساده اینکه اتفاقا بلبشوی موجود اصلاح می‌شود. 

با این طرح یک کارگروه ۱۸ نفره باید درباره محدودیت یک پیام‌رسان نظر دهند. رای نهایی آنها بازهم اجرا نمی‌شود و نظرشان به یک کارگروه ۵ نفره با حضور ۳ قاضی و ۲ کارشناس فضای مجازی ارجاع داده می شود. اگر نظر آنها هم محدودیت بود بازهم حق اعتراض وجود دارد و به یک شورای سه نفره متشکل از دو قاضی ویک کارشناس فضای مجازی می رود و اگر بازهم اعتراضی وجود داشت دیوان عالی تعیین تکلیف می‌کند. 

وضع موجود چیست؟ فیلترینگ ناشیانه تلگرام را خاطرتان هست؟ یک بازپرس انشا کرد و خلاص. بازپرس و نه حتا قاضی.

مهمتر اینکه در این طرح تصریح شده همان تصمیم اولیه نیز موکول به زمانی است که  یک رسانه جایگزین تمام عیار وجود داشته باشد. با این حال اگر همان رسانه داخلی هم وجود داشت بازهم اگر رسانه خارجی حاضر به پذیرفتن قوانین ایران شود نه تنها فیلتر که از امتیازات داخلی نیز بهره مند می شود. بازهم اگر قوانین ایران را نپذیرفت، هیچ الزامی برای فیلترینگ وجود ندارد و باید بر اساس اقتضائات جامعه تصمیم گرفته شود.

همه اینها گفته شد، اما یک اصل باقی ماند و آنهم تنویر افکار عمومی و روشن سازی است. مجلس متاسفانه در اجرای شفافیت کوتاهی کرده است. اگر شفافیت وجود داشت مردم می توانستند مرحله به مرحله در ارزیابی کارشناسی طرح نظارت داشته باشند. هنوز دیر نیست. وقت بگذارید برای رفع نگرانی های مردم.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد