سرویس: سیاسی
کد خبر: 52818
|
07:24 - 1400/04/28
نسخه چاپی

عذرخواهی پیشکش! دشمن را تبرئه نکنید

عذرخواهی پیشکش! دشمن را تبرئه نکنید
جوانی نوشت: به خاطر اشتباه در اعتماد به آمریکا و فرصت‌سوزی‌ها در این سا‌ل‌ها، اگر نمی‌خواهید از ساحت ملت بزرگ ایران عذرخواهی کنید، نکنید، این عذرخواهی پیشکش، اما دشمن و آمریکا را هم تبرئه نکنید!

"یدالله جوانی"،در یادداشتی تحت عنوان «عذرخواهی پیشکش! دشمن را تبرئه نکنید» نوشت: در جملات و عبارت‌های زیر با دقت تأمل کنید؛ چرا که امام علی(ع) فرمودند: «فانما البصیر من سمع فتفکر»؛ انسان با بصیرت هر آنچه را که می‌شنود، مورد تفکر و تأمل قرار می‌دهد.

1ـ رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت در روز چهارشنبه هفته گذشته گفت: «اگر اصل 60 قانون اساسی مورد احترام بود و در اوایل آذر لطمه نمی‌خورد و اگر 11 آذر را نداشتیم، در اسفند ماه تحریم برداشته شده بود و امروز مردم می‌دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین و اردیبهشت و خرداد و تیر دیگری را می‌دیدیم.»

2ـ حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بعد از اظهارات آقای روحانی درباره اصل 60 قانون اساسی گفت: «اگر اصل 60 قانون اساسی تمام و کمال اجرا می‌شد و امور اجرایی کاملا به رئیس‌جمهور و وزرا واگذار می‌شد، ‌برجام به نتیجه رسیده بود و تحریم برداشته می‌شد و امروز شاهد این مسائل و مشکلاتی که در ارتباط با برجام با آن مواجه هستیم، ‌نبودیم.»

در روزهای پایانی دولت دوازدهم، این نوع سخنان از سوی دولتمردان برای افکار عمومی نسبت به یکی از مهم‌ترین موضوعات سیاست خارجی کشور، ‌از اهمیت بالایی برخوردار است. ایجاد گشایش‌های اقتصادی با رفع تمامی تحریم‌ها، ‌ایجاد رفاه، ‌شغل و رشد اقتصادی هشت درصدی، از وعده‌های قطعی به مردم در سال‌های 1392، 1393 و 1394 از طریق مذاکره مستقیم با آمریکا به عنوان کدخدای جهان بود. پس از انعقاد برجام در تیر ماه 1394، توصیف‌های عجیب و غریبی از آن شد که گویا بزرگ‌ترین فتح تاریخ بشر رقم خورده است!

اما امروز، در حالی دولت آقای روحانی به پایان خود نزدیک می‌شود که با بدعهدی قابل پیش‌بینی غربی‌ها و در رأس آنها آمریکایی‌ها، ‌برجام در کما به سر می‌برد و از یک‌سو با چند برابر شدن تحریم‌ها به جای مرتفع شدن آنها،‌ و از سوی دیگر با سوءمدیریت‌ها در داخل کشور،‌ مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و معیشتی به سر می‌برند. ای کاش بانیان وضع امروز کشور و مردم،‌ صادقانه با مردم سخن می‌گفتند و با تحلیل درست مسائل و موضوعات و ریشه‌یابی صحیح از علل ناکامی‌ها، ‌مسیر تجربه‌آموزی و عبرت‌گیری از قصه پرغصه برجام را هموار می‌کردند.

در حالی که تمامی اسناد، مدارک و شواهد،‌ دلالت آشکار بر شکست برجام به دلیل بدعهدی طرف‌های غربی و خصوصاً آمریکا دارد؛ این چه منطقی است که دولتمردان ما، ‌برای نپذیرفتن اشتباه خود در انتخاب راه حل مسائل و مشکلات کشور با اعتماد به آمریکا، ‌به جای مذمت دشمن به دلیل نقض پیمان، ‌به تبرئه او همت گماشته و خودی‌ها را مقصر تمامی مشکلات مردم و کشور معرفی می‌کنند؟

آیا جوهره و چکیده آنچه رئیس‌جمهور در هیئت دولت در خصوص اصل 60 و ماجرای روز 11 آذر و معاون پارلمانی‌اش جناب آقای امیری می‌گویند، ‌غیر از این است؟ حاصل کلام رئیس‌جمهور و معاون پارلمانی‌اش این است که، ‌مجلس برخلاف اصل 60 قانون اساسی،‌ با ورود به موضوع برجام و تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»،‌ هم خلاق قانون اساسی عمل کرد، ‌و هم مانع برداشتن تحریم‌ها شد! آیا این قضاوت و دلیل،‌از نظر حقوقی و از نظر واقعیات صحنه عمل درست است؟

از نظر حقوقی، ‌دیگر اصول قانون اساسی، به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اجازه ورود و قانون‌گذاری در این موضوع را می‌دهد که البته محل بحث آن در این یادداشت نیست؛ اما آنچه حائز اهمیت است، ‌تبرئه دشمنان و خصوصا آمریکایی‌ها در ناکام کردن برجام و مقصر نمایی از خودی‌ها در این موضوع است. چرا آقایان به زیاده‌خواهی غربی‌ها و آمریکایی‌ها به عنوان عامل اصلی شکست برجام اشاره نمی‌کنند؟ مگر آقای اوباما نگفت،‌ تا ایرانی‌ها به روح برجام عمل نکنند، از منافع اقتصادی آن برخوردار نخواهند شد!‌ مگر ترامپ با هدف بازنگری در برجام و تحمیل برجام‌های دیگر در موضوعاتی چون موشکی و مسائل منطقه آمریکا را از برجام خارج نکرد؟ مگر آقای بایدن با همراهی اروپایی‌ها هم اکنون ‌خواستار مذاکره در موضوعات موشکی و دیگر مسائل و موضوعات مغایر با منافع ملی ما نیستند؟

آیا آمریکایی‌ها در مذاکرات وین، نگفتند برخی از تحریم‌ها غیر قابل مذاکره هستند؟ اگر اینگونه است که هست، پس چرا واقعیت را به مردم نمی‌گویید؟ چرا ماهیت شیطان بزرگ و عهدشکنی آن را برملا نمی‌کنید؟ چرا غیرقابل اعتماد بودن آمریکا را پس از یک دوره ‌تجربه‌ هشت سال فریاد نمی‌کنید؟

آقایان! این آمریکا، همان آمریکایی است که حضرت امام(ره) در مورد فرمودند: مراقب باشید اگر یک لحظه غفلت بکنید، ‌شما را نابود می‌کند، ‌حال به خاطر اشتباه در اعتماد به آمریکا و فرصت‌سوزی‌ها در این سا‌ل‌ها، اگر نمی‌خواهید از ساحت ملت بزرگ ایران عذرخواهی کنید، نکنید، این عذرخواهی پیشکش، اما دشمن و آمریکا را هم تبرئه نکنید!

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد