سرویس: سیاسی
کد خبر: 52814
|
11:51 - 1400/04/27
نسخه چاپی

شاهکار اطلاعاتی به نام ابوالقیعان

شاهکار اطلاعاتی به نام ابوالقیعان
یعقوب ابوالقیعان، سیاستمدار پیشین و از مالکان بزرگ شرکت ساختمانی در شمال ناحیه نگیف؛ آخرین شاهکار اطلاعاتی جبهه مقاومت در اسرائیل محسوب می‌شود.

"مهدی جهان تیغی"،در یادداشتی نوشت: یعقوب ابوالقیعان، سیاستمدار پیشین و از مالکان بزرگ شرکت ساختمانی در شمال ناحیه نگیف؛ آخرین شاهکار اطلاعاتی جبهه مقاومت در اسرائیل محسوب می‌شود. این چهره تجاری مشهور در حالی در حال محاکمه در دادگاه های اسرائیل است که با مهمترین افراد امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی در سی سال اخیر از میشه یعلون که سابقه ریاست ستاد ارتش اسرائیل و معاونت نخست وزیری و وزارت جنگ در دوران نتانیاهو را در کارنامه دارد تا بنی گانتس، وزیر جنگ فعلی اسرائیل رابطه نزدیک داشته است.   

 اما چند برآورد راهبردی می‌توان از این پرونده امنیتی ارائه داد:

1- ارزش اطلاعاتی «ابوالقیعان» برای جبهه مقاومت چقدر بوده است؟ صهیونیست ها می گویند او نوع و نحوه فعالیت امنیتی در اسرائیل، فعالیت و برنامه‌های بنی گانتس وزیر جنگ، معاملات نظامی که بین اسرائیل و فلسطینیان انجام شده بود یا قراردادهای نظامی با ایالات متحده را با یک واسطه به افسران اطلاعاتی ایران تحویل می‌داده است. روزنامه معاریو در گزارشی تحلیلی از این واقعه نوشت: باید از کیفرخواست اعلام‌شده در دادگاه نتیجه‌گیری کرد که تمامی حرکات بنی گانتس وزیر جنگ اسرائیل روی میز ایرانی‌ها قرار داشت. اما بهترین جمع بندی همان است که سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل گفته است « ابوالقیان اطلاعات بروز شده ای از وقایع اسرائیل ارائه می کرده است»

2- فهرست مورد هدف جامعه اطلاعاتی ایران در اسرائیل تنوع جالب توجهی دارد و از چهره های تجاری تا نمایندگان پارلمان و وزرای کابینه این رژیم در آن دیده می شود. خرداد ۹۷ بود که پلیس رژیم صهیونیستی و شین‌بت اعلام کردند که «گونن سگو»، وزیر پیشین انرژی و زیرساخت اسرائیل و عضو اسبق پارلمان اسرائیل به‌اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده است. افشای پرونده ابوالقیعان که سالهاست پشتیبان مالی احزاب موثر و مشهور صهیونیستی بوده و در کارنامه خود حضور در بالاترین سطح معادلات سیاسی این رژیم را دارد، نشان می دهد که سطح عملیات اطلاعاتی ایران تا در بالاترین رتبه در برابر رژیم صهیونیستی قرار داشته و موفق نیز بوده است.

3- اسرائیل طی ماه های اخیر تلاش زیادی کرد که نشان دهد ایران را زیر ضربات اطلاعاتی سنگین قرار داده است. اما اینک مجبور شده  محاکمه بخشی از جاسوسان ایران در اسرائیل را علنی کند. واقعیت ولی فراتر از این دادگاه ها است؛ نهادهای امنیتی در اسرائیل گفته اند که افشای پرونده جاسوسی ابوالقیعان بخشی از فعالیت سرویس‌های امنیتی و نظامی اسرائیل طی چند سال گذشته برای کشف و مقابله با فعالیت‌های اطلاعاتی ایران و حزب‌الله در درون ساختار اسرائیل است. معنای دیگر این جملات این است که اسرائیل سالهاست گرفتار نفوذ افسران اطلاعاتی ایران بوده و برای مقابله با آن مجبور شده عملیات گسترده و طولانی مدتی را برای پاکسازی درونی امنیتی خود آغاز کند و پرونده های علنی شده تنها بخشی از بیان غیرمستقیم این فعالیت‌ها است.

4- رژیم صهیونیستی چند دهه است که کنترل خبری بسیار منظم و سختگیرانه ای درباره حوادث امینتی و نظامی دارد و تمایلی برای نشان دادن ضعف های اطلاعاتی درونی خود به هیچ وجه ندارد. در برگزاری دادگاه های علنی اخیر به نوعی اجبار دیده می شود. صهیونیست ها مجبورند به ایران پیام بدهند که موفق به کشف سرنخ های از اقدامات اطلاعاتی آنها شده اند ولی خودشان هم می‌دانند و هم گفته‌اند که یعقوب ابوالقیعان در حالی هفته‌ها پیش توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی دستگیر شده که تا امروز اطلاعات زیادی در مورد هویت همدستان یا اشخاصی که با وی در این زمینه در ارتباط بودند وجود ندارد.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد