سرویس: سیاسی
کد خبر: 52517
|
08:16 - 1400/03/22
نسخه چاپی

«فرهنگ» کجای این مناظره بود؟

«فرهنگ» کجای این مناظره بود؟
عصر روز گذشته، دومین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار شد، اما جایی از فرهنگ، نام برده شد که در کنار «سیاست» نشسته بود!

"حمید محمدی محمدی طی یادداشتی نوشت: عصر روز گذشته، دومین مناظره هفت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار شد، در حالی که حتی یکی از سوالات به موضوعات فرهنگی اشاره‌ای هم نداشت؛ چه این‌که مسائل عمیق و گره‌های بزرگ فرهنگی در این مناظره مطرح شود.

حتی پیش‌بینی اهالی فرهنگ و رسانه این بود که احتمالاً مراد از حوزه‌های فرهنگی، سوالاتی است که بیش‌تر مربوط به نحوه حمایت و مساعدت اهالی فرهنگ در به ثمر نشاندن ایده‌های هنری یا نگاه نامزدها به سلبریتی‌هایی است که طی دو دوره گذشته انتخابات در کشور، صدای رسای رئیس‌جمهور فعلی بودند، اما وقتی، کشور دچار مصیبت‌های مختلفی از جمله گرفتاری‌های اقتصادی شد، همان‌ها از رأی خود پشیمان شدند. اما نه در سوالات و نه در اظهارات نامزدها هیچ نکته‌ای در این باب گفته نشد.

طبیعی بود که مثلا موضوعی مانند نرخ مطالعه، وضعیت نشر یا موضوعاتی مانند برنامه‌های فرهنگی ایران در کشورهای دیگر، برای نامزدها و حتی بخشی از مخاطبان به کلی بی‌اهمیت باشد و نامزدها در این باره مورد سوال قرار نگیرند، اما در جایی که به اشتراکات اقتصادی و دینی و مذهبی با کشورهای همسایه و حتی دوردست‌ترین سرزمین‌ها در جهان اشاره شد، هیچ سخنی در باب اشتراکات زبانی و فرهنگی با میلیون‌ها تن از جمعیت جهان به میان نیامد؛ در حالی که طبق آمار تا چهار سال قبل، زبان مادری بیش از ۱۲۰ میلیون نفر از اهالی زمین، فارسی بوده و تقویت و گسترش آن از سوی نهادهایی مانند «بنیاد سعدی» دنبال می‌شود.

البته طبیعی بود که سوالاتی از قبیل «چرا فرهنگ به اهلش در بخش‌های مختلف سپرده نمی‌شود؟» در بین سوالات مناظره نباشد، اما مگر می‌شود مناظره‌ای با موضوع فرهنگ برگزار کرد و از این همه ولنگاری فرهنگی ـ که سال‌هاست فریاد رهبر معظم انقلاب را در آورده ـ چیزی نگفت؟

در مناظره فرهنگی، تنها جایی که از فرهنگ نام برده شد، همان جایی بود که این واژه مهم با کلمه «سیاست» همنشین شد و شد: «فرهنگ سیاسی»! وگرنه اگر جزء جزء ۱۸۰ دقیقه سخنان نامزدها را واکاوی کنید، متوجه خواهید شد که حتی هیچ یک از آنان از فرهنگ عمومی جامعه که اجتماعی‌ترین موضوعات فرهنگی در آن جا می‌گیرد، حرف نزدند.

تنها جایی که به مسائل فرهنگی ـ هنری، اشاره مختصری شد، آن جا بود که یکی از نامزدها برای تخریب شاخص‌ترین نامزد این دوره، مسأله رپ خوانی در ایران را مطرح کرد و مسأله تغییر نسل‌ها و عوض شدن گرایش‌ها و ذائقه‌های هنری را پیش کشید. اگر همین بحث ادامه پیدا می‌کرد، معلوم می‌شد که خود او برای ذائقه‌های جدید، چه پیشنهادها و برنامه‌هایی دارد!

یک جای دیگر هم که نامی از فرهنگ به میان آمد، اراده یکی از نامزدها برای انحلال شورای عالی انقلاب فرهنگی و تشکیل این شورا از افرادی کارآمد بود که البته نه به دلایل این ناکارآمدی اشاره شد و نه برنامه‌ای برای شورای پیشنهادی آن نامزد داده شد. به نظر می‌رسد ابتر ماندن همین اشاره‌های کوچک و ناقص ماندن بحث‌ها، نه تنها گره‌ای از فرهنگ و هنر سرزمین ما باز نمی‌کند که در زمره وعده‌های انتخاباتی هم نمی‌تواند جذابیت و انگیزه‌ای در رأی دادن مردم ایجاد کند.

دیشب، بلافاصله بعد از مناظره‌ها، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در توییتی، غفلت از موضوعات فرهنگی ـ هنری در مناظره‌ها را یادآوری کرد.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب