سرویس: استان ایلام
کد خبر: 51557
|
10:50 - 1400/01/04
نسخه چاپی

یادداشت؛

آثار ملی استان ایلام را دریابید

آثار ملی استان ایلام را دریابید
قلعه کنجان‌چم اثر ارزشمند باستانی است که اکنون به دلیل عدم توجه مسئولین در حفظ و نگهداری آن به محلی برای تجمع دام و زباله تبدیل شده است و اعتراض بسیاری از گردشگران را به دنبال داشته است.
"عباس خزلی"،فعال رسانه ای در یادداشتی با عنوان "آثار ملی استان ایلام را دریابید" نوشت:قلعه کنجانچم از جاهای دیدنی مهران به شمار می‌رود و در ۱۵ کیلومتری شمال شهر مهران در منطقه امیرآباد در میان تنگه‌ای موسوم به کنجانچم و در نزدیکی رودخانه کنجانچم ساخته شده است.
این قلعه در جاده ایلام-مهران در مسیر راه کربلا قرار دارد. سابقه قلعه کنجانچم به اواخر دوره قاجار می‌رسد. این قلعه در سال ۱۳۲۶ هجری قمری به دستور غلام‌رضا خان ابوقداره آخرین والی ایلام ساخته شد.
قلعه مزبور به قصد سکونت خاندان والی در فصل زمستان ساخته شد که مقر حکومتی خود را در آن قرار داد و برای گرفتن عوارض و مالیات از آن استفاده کرد. این اثر تاریخی در ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۷ با شماره ثبت ۲۷۴۳ به‌عنوان یکی از آثار تاریخی ایران ثبت ملی شد.
این قلعه که یکی از آثار ارزشمند استان ایلام است مورد توجه گردشگران کشور وشاید خارج از کشور قراردارد که اگر به آن توجه ویژه نشود قطعا در آینده به ویرانه ای تبدیل خواهد شد. 
این روزها که مردم تعطیلات نوروزی را ترجیح می دهند  در مناطق سرسبز بگذرانند مهران یکی از انتخاب‌های مردم کشور خواهد بود وقلعه کنجان‌چم از نقاط پر رفت و آمد برای مهمانان خواهد بود. 
این اثر ارزشمند باستانی که اکنون به دلیل عدم توجه مسئولین در حفظ و نگهداری آن به محلی برای تجمع دام و زباله تبدیل شده است و اعتراض بسیاری از گردشگران را به دنبال داشته است.
اینگونه آثار ثبت شده که توسط مردم کشور شناخنه شده است در سفرهای خود به استان ایلام آن را در اولویت بازدید  قرار می دهند انتظار می رود که مسئولین میراث فرهنگی برای حفظ و حراست  آن تلاش بیشتری از خود نشان دهند. 
اینگونه آثار چنانچه در استانهای دیگری قرار گرفته  باشند ضمن توجه ویژه درکنار آن امکاناتی فراهم می شود تا هم رضایت گردشگران وهم زمینه اشتغال عده ای از هم استانی ها حداقل بصورت مقطعی ایجاد کند.
یکی از مهمانان که از زنجان به این مکان سفر کرده بود ضمن ابراز نگرانی از وضعیت این اثر ملی گفت تعجب میکنم که در کنار این اثر هیچگونه امکاناتی مشاهده نمی شود وکلش کسی حضور داشته باشد تا توضیحاتی در ارتباط با این اثر به بازدیدکنندگان ارائه نماید.
این مهمان زنجانی گفت بارها در گوگل جستجو کرده ام و تصمیم گرفتم که در سفر به استان ایلام اولین بازدیدم از این اثر ملی باشد که امیدوار بودم با بازدید آن خاطره زیبایی به ارمغان خودم برد ولی متاسفانه به شدت ناراحت شدم. 
ماهم امیدواریم که شاهد توجه مسئولین ذی ربط و رونق این اثر زیبای ملی باشیم.
 
انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب