سرویس: اجتماعی
کد خبر: 51092
|
12:26 - 1399/12/07
نسخه چاپی

یادداشت؛

جولان مافیای مسکن و افزایش نجومی قیمت ها درایلام

جولان مافیای مسکن و افزایش نجومی قیمت ها درایلام
مسکن اگرچه در کشور از سال گذشته گران تر شد؛ اما درایلام این گرانی بیشتر است و دلالان و سودجویان قیمت املاک را حبابی و افسارگسیخته افزایش داده‌اند و گویا مسئولان هم هیچ نظارتی بر ملک و قیمت مسکن ندارد.

"جبارصفربیگی"،فعال رسانه ایی در یادداشتی با عنوان " جولان مافیای مسکن و افزایش نجومی قیمت هادرایلام" نوشت:

امروز با یکی از دوستان که صاحب خانه قیمت رهن واجاره را افزایش داده بود با این اوضاع اقتصادی توان پرداخت رانداشت برای اجار ه ورهن مسکن سری به مشاوران املاک سطح شهر زدیم که باقیمت های نجومی روبرو شدیم باورم نمی شد که مسکن در ایلام حتی از شهر تهران هم گرانتر شده باشد .وقتی از مشاور ان املاک سوال کردم که چرا در ایلام با این همه محرومیت وبدون امکانات قیمت خرید واجاره مسکن سرسام آور ونجومی  شده است گفت  از دلایل اصلی عدم حمایت دولت  ،افزایش تقاضای مردم ،گرانی مصالح وبویژه جولان مافیا ودلال بازی بعضی افراد سود جو عنوان کرد.

 مسکن اگرچه در کشور از سال گذشته گران تر شد؛ اما درایلام این گرانی بیشتر است و دلالان و سودجویان قیمت املاک را حبابی و افسارگسیخته افزایش داده‌اند و گویا مسئولان هم هیچ نظارتی بر ملک و قیمت مسکن ندارد. در شرایطی که بازار مسکن با افزایش قیمت سرسام آور ناشی از حضور تقاضاهای سرمایه‌ای و سوداگرانه و کاهش ساخت و تولید مسکن، رنج می‌برد، نبود نظارت بر فعالیت مشاوران املاک می‌تواند شرایط را بیش از گذشته دشوار سازد.

تا زمانی که متولیان مسکن به نیاز جامعه توجه نکنند و نظارت بر بازار انجام نشود تورم مسکن ادامه می یابد. در واقع در شرایط کنونی که متولیان مسئولیت جدی برای تامین نیاز مردم را نپذیرفته و ساخت مسکن کمتر از نیاز بازار انجام می شود، این عدم تعادل در عرضه و تقاضا باعث عرضه با قیمت کاذب و افزایش دلالی در بازار مسکن شده است.

درحال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که بسیاری از اقشار جامعه حتی توانایی رهن و اجاره خانه را هم ندارند و اجاره‌بها هم در بسیاری از مناطق شهر میلیونی شده است، با این شرایط سخت اقتصادی که مردم حتی دیگر توانایی پس انداز کردن را هم ندارند؛ چطور می‌توانند اجاره‌بهای غیرمتعارف و میلیونی را بپردازند. افراد بسیاری هم که از سال‌های اول زندگی شان پس انداز کرده بودند و چندین وام اخذ کرده بودند؛ حالا با افزایش چند برابری قیمت املاک نمی‌توانند برای خودشان خانه بخرند و درمانده شده‌اند.

از طرفی با افزایش قیمت مسکن، اجاره‌بها نیز به‌عنوان عاملی تأثیرپذیر از قیمت مسکن، افزایش یافته است. این افزایش چندین برابری قیمت مسکن درحالی اتفاق افتاد که قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش‌یافته است بنابراین با کاهش تقاضا رکود در بازار مسکن به وجود می آید. درواقع، قیمت مسکن روزبه‌روز از قدرت خرید مردم فاصله گرفته و این مسئله خودش را به شکل کاهش محسوس معاملات نشان داده است. از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز و همچنین روند چشمگیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در کنار تلاطم قیمتی زمین و مسکن باعث شده با وضعیت نامعلومی در حوزه مسکن مواجه باشیم.

افت‌وخیزهای شدید قیمت مسکن به‌خصوص حباب ناشی از جهش قیمت‌ها در بازار،‌ معاملات ملک را با نوسانات بزرگ روبه‌رو کرده و محیط ناامنی در بازار ساخت‌وساز به وجود آورده است.

اگر قیمت‌ها توسط کارشناسان و مراکز رسمی بصورت رسمی و عمومی اعلام شود؛ آن وقت مافیای مسکن از بین می‌روند و دلالان، مالکان و سازندگان مسکن نمی‌توانند قیمت املاک و زمین را بطور سلیقه‌ای تعیین کنند.

در این میان شهروندان انتظار دارند در جهت حمایت از افراد فاقد مسکن و مستاجران و دستیابی به مسکن مناسب با قیمت منطقی و غیرحبابی، تدابیری اندیشیده شود و دست های دلالان و مافیای مسکن که منجر به بی خانمانی شهروندان بسیاری شده است را کوتاه شود.

 

انتهای پیام/ک

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد