سرویس: اجتماعی
کد خبر: 50899
|
13:43 - 1399/11/29
نسخه چاپی

یادداشت؛

تخریب و توهین به بهانه انتقاد سازنده(قسمت دوم)

تخریب و توهین به بهانه انتقاد سازنده(قسمت دوم)
نباید به خاطرتوهین‌ دیگران دست از تلاش برداریدبلکه خودتان را با شرایط مختلف سازگار کنید، در غیر اینصورت نمی‌توانید به جلو پیش بروید. خودتان را ثابت کنيد.

"عباس امیدی"،روانشناس و مشاور خانواده در قسمت دوم نوشت:

انعطاف پذير باشيد

همه‌ی افراد باهوش و زیرک در زندگی خود موفق نیستند اما اکثر افرادی که خود را با ناملایمات زندگی سازگار کرده اند موفقیت بیشتری کسب کرده‌اند. بنابراین نباید به خاطرتوهین‌ دیگران دست از تلاش برداریدبلکه خودتان را با شرایط مختلف سازگار کنید، در غیر اینصورت نمی‌توانید به جلو پیش بروید. خودتان را ثابت کنيد.

گاهي وقت ها لازم است خودتان را به خودتان ثابت کنيد اجازه ندهيد بحران ها شما را در خود حل کنند. بعضي وقت ها اين خود ما هستيم که توانايي هايمان را دست کم مي گيريم.

از چالش، فرصت بسازيد

هر بحراني مي تواند موقعيتي باشد براي پيش رفتن. شايد بعضي رفتارهاي تان باعث شود تا ديگران تحقيرتان کنند بنابراين شخصيت تان را بررسي کنيد و عوامل زمینه ساز توهین را از رفتارتان حذف کنيد.

در بعضی موارد سکوت نکنيد  اگر غيرمنصفانه مورد تحقير قرار گرفتيد، روشنگری کنيد.سکوت نمی تواند راه حل مشکلات شما باشد زیرا هر اندازه کارمان را درست انجام دهیم ،ممکن است از طرف شخصی عصبانی و حتی به زعم خودمانی فردی مشکل دار مورد اهانت قرار بگیریم. پس قطعا نمی توانیم دیگران را کنترل کنیم. تنها و تنها چیزی که ما روی آن کنترل کامل داریم رفتار و واکنش خودمان است که باید روی آن کنترل و تسلط داشته باشیم

نتیجه گیری:

در اصول سیاست فرهنگی ما، صراحتاً بر گسترش روحیه نقد و نقد پذیری و همگانی شدن آن تاکید شده است، یعنی جامعه باید در مسیری حرکت کند که همه آحاد مردم مشارکت در مسائل اجتماعی ارزش تلقی کنند و با جدیت وظیفه خودرا در باب امر به معروف و نهی از منکر انجام دهند تا بدین ترتیب، زمینه مناسب برای اصلاح امور فراهم شود.اما مدتهاست بی رویه و بعضا با نام اسلام و مقدسات توهین وتخریب در جامعه رواج یافته است و به نام انتقاد بر صورت نحیف اخلاق اجتماعی سیلی و چنگ می زنند. البته ما فقط به عنوان انتقاد نباید توجّه کنیم چه بسا افراد در ظاهر، یک فکر را مورد نقد قرار می‏دهند و مقصودشان از این کار، تبلیغ فکری نادرست است. در امور سیاسی همواره شاهداین رویه بودیم و امروز هم به نحو ویژه‏ای با این مسأله روبرو هستیم. یعنی تفکراتی که ماهیت آنها با اسلام در تعارض است به اسم انتقاد وارد معرکه می‏شوند و در واقع، تبلیغ فکر دیگری هستند که لباس انتقاد دارند.

زمانی که مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرید، ابتدا سعی کنید علت بی‌احترامی طرف مقابل را بفهمید. ممکن است بر اثر یک سوءتفاهم باشد و با یک گفتگوی ساده حل شود. بنابراین نباید فورا واکنش نشان دهید و قبل از اینکه چیزی بگویید افکارتان را جمع بندی کنید تا بتوانید عکس‌العمل مناسب داشته باشید.

باید توجه داشته باشید که افرادی که شما را تحقیر می کنند و قصد آسیب رساندن به شما را دارند، در درجه اول باید خودشان را بیازارند تا بتوانند شما را آزرده کنند همه این مسائل به دلیل خشم و نفرت درونی آنها ایجاد می شود و شما هم مجبور نیستید که بار مسئولیت زندگی آنها را به دوش بکشید. شاید آنها بخواهند که از خشم و نفرت خود به شما سهمی بدهند، اما این “هدیه” ای است که شما واقعاً نیازی به آن ندارید. اگر به توصیه های آنها گوش کنید و هدیه های مسمومشان را قبول کنید، با این کار خشم و عصبانیت آنها را به به درون خود راه داده اید. به خودتان اجازه انجام چنین کاری را ندهید. شما هیچ نیازی به این هدایا ندارید، از کنار آنها عبور کنید.

 

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب