سرویس: اجتماعی
کد خبر: 50265
|
09:35 - 1399/11/06
نسخه چاپی

یادداشت؛

گره "بی اعتمادی مردم به مسئولین" به زلف دشمنان

گره "بی اعتمادی مردم به مسئولین" به زلف دشمنان
کاهش اعتماد عمومی به مسئولان استانی موجب تصور مدیریت ناکارآمد در استان ایلام شده است.

"رضا میرزاد"،مدیرمسئول آفتاب ایلام در یادداشتی تحت عنوان "گره بی اعتمادی مردم به مسئولین به زلف دشمنان" نوشت:اعتماد مبنای بسیاری از تعاملات و کنش‌های روزمره در جوامع انسانی چه درزمینهٔ ارتباطات میان فردی و چه در حوزه ارتباطات اجتماعی بین گروه‌ها است.

در بیشتر جوامع به علت مجموعه‌ای از عوامل نظیر ازخودبیگانگی، نبود سرمایه اجتماعی، وجود رسانه‌های انتقادی و به‌ویژه عدم پاسخگویی نهادها و سازمان‌های عمومی، میزان اعتماد به دولت و سازمان‌های عمومی کاهش پیداکرده است.

شواهد نشان می‌دهند که منابع و مسئولیت‌های بخش عمومی با سطح پاسخگویی آن هماهنگ نبوده است و احتمالاً برخی عوامل دیگر نیز این وضعیت را تشدید و پیچیده‌تر می‌کنند و یا به‌گونه‌ای بر آن مؤثرند.

اعتماد عمومی را می‌توان در دو مبحث مدیریتی و جامعه‌شناختی، موردبررسی قرارداد اما در این یادداشت آنچه مدنظر است مبحث مدیریتی با تأکید بر استان ایلام است که امروز بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان در آن عیان است. این بی‌اعتمادی به مسئولان استانی را می‌تواند به دلایلی تصور مردم به اینکه که برخی از مسئولان فقط به فکر منافع خود هستند بیشتر ظهور و بروز می‌کند.

ادراک منفی مردم از اقتصاد ضعیف استان و ناتوانی مدیران در چاره‌جویی برای این مهم، عدم پاسخ‌گویی و تمرکز پاسخگویی در جلسات صوری و سامانه‌های برخط بدون نتیجه، بی‌تفاوتی به خواسته‌ها و مطالبات عمومی مردم ، ارائه آمار و ارقام غیرواقعی و رفرنس دهی‌های کاذب در ارائه آمار و ارقام عملکردها، وعده‌های عمل نشده، بازی با کلمات، استخدام اقوام و نزدیکان با دور زدن قوانین و مقررات، واگذاری مسئولیت‌ها به افراد ناتوان با بهره‌مندی از رانت حزب، گروه و قوم و قبیله ازجمله مواردی است که اعتماد عمومی را بر مسئولان استانی به‌شدت کاهش داده است.

کاهش اعتماد عمومی به مسئولان استانی موجب تصور مدیریت ناکارآمد در استان ایلام شده است.

این کاهش اعتماد عمومی مردم به مسئولان استانی، برخی از مدیران را بر آن داشته است تا با ایجاد جنگ روانی و ارائه آمارها و ارقام واهی و تیترهای خبری هیجانی بی‌اعتمادی حاصله به مدیریت خود و رؤسایشان را به معاندین، دشمنان و دلواپسان منتصب کنند و با این ترفند منتقدان را از میدان به درکنند.

اما این‌گونه روش نه‌تنها برای آنان چاره‌ساز نیست بلکه اعتماد عمومی را به خود بیشتر تضعیف می‌کنند. چراکه  عوامل مؤثر برافزایش اعتماد عمومی در صغرا و کبرا چیدن نیست.

بلکه انتظار رفتارهای صادقانه و فاقد منفعت‌جویی از دیگران، تعامل با عامه،کیفیت ارائه خدمت، شفافیت،پایبندی به قانون ، پاسخگویی عمومی، ، شایستگی و شایسته‌سالاری، صداقت و راست‌گویی است که در عملکرد برخی مدیران دیده نمی‌شود.

این بدان معناست که هر چه مدیران استان ایلام در بیان وعده‌ها و نیز در برقراری ارتباط با مردم، صمیمانه‌تر و صادقانه‌تر عمل کند به‌گونه‌ای که شهروندان ارزیابی مثبتی از میزان صداقت و راست‌گویی آنان داشته باشند سطوح بالاتری از اعتماد عمومی به مدیریت استان رقم خواهد خورد.

پیشنهاد این یادداشت آن است که برای اعتماد ازدست‌رفته به برخی مدیران استان ایلام اعتقاد به مردم در نظرگاه رهبر انقلاب است  و این نظرگاه را باید به‌عنوان محوری­ترین راهبرد در مسئله افزایش سرمایه اجتماعی  و جلب اعتماد عمومی، موردتوجه مسئولان و کارگزاران  ایلام قرار گیرد.

 

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد