سرویس: سیاسی
کد خبر: 48667
|
09:39 - 1399/08/17
نسخه چاپی

یادداشت سردبیر؛

انتخابات امریکا و پشتک وارو رسانه های اصلاح طلب

انتخابات امریکا و پشتک وارو رسانه های اصلاح طلب
آنچه این روزها از سوی این رسانه ها دنبال می شود هدایت افکارعمومی به سمت نتایج انتخابات امریکا و گره زدن مشکلات و معیشت به آن است همان خطی که در برجام دنبال شد و نتیجه ای معکوس را به دنبال داشت.

مرتضی سبزی -سردبیر::این روزها انتخابات ریاست جمهوری امریکا با حساسیت خاصی دنبال می شود به گونه ای که اخبار آن به طور مرتب و لحظه ای توسط رسانه ها دنبال می شود.

فارغ از نتیجه و گزینه نهایی ریاست جمهوری امریکا آنچه می خواهیم به آن بپردازیم، ورود رسانه های دنیا به این مسئله است بطوریکه تحلیل های مختلفی در رابطه با منتخب این دوره از انتخابات امریکا مطرح شده است. 

از روز گذشته که زمزمه های پیشتازی نامزد حزب دموکرات نسبت به رقیب خود یعنی دونالد ترامپ قوت گرفته، رسانه های زرد زنجیره ای داخل هم دست به قلم شدند؛ صفحه نخست امروز (17 شهریور) روزنامه های اصلاح طلب یادآور روزهای توافق برجامی است که زندگی و رفع مشکلات مردم را به آن گره زده بودند و تنها راه رفع مشکلات مردم را در توافق با کشوری می دیدند که خود از ان خارج شد.

این رسانه های زنجیره ای با تحلیل های آبکی خود پیشتازی بایدن را نقطه قوتی برای ایران تلقی کرده و این گونه نوشتند که با آمدن وی همه مشکلات به خودی خود حل خواهند شد؛ در سرمقاله امروز روزنامه شرق آمده است: از اواخر هفته گذشته نرخ ارز با کاهش جدی مواجه شده و آن را به تأثیر انتخابات امریکا و بازار ایران نسبت داده است.

علیرغم شوق و اشتیاق این رسانه ها به تأثیر جابجایی قدرت در کاخ سفید به خصوص در حوزه اقتصاد ایران اما موضوعی که چشم خود را به روی آن بسته اند، هر دو نامزد قبل از اینکه گزینه نهایی مشخص شود، نیامده ایران را تهدید کردند، دشمنی های ترامپ در این مدت بر کسی پوشیده نیست و بایدن هم در روزهای گذشته بابت برخی ادعاها، ایران را تهدید کرده است.

این در حالی است که دشمنی با ملت ایران در سیاست های هر کدام از نمایندگان هر دو حزب امریکا دیده می شود و برای آن از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نمی کنند، یکی از طریق برجام به دنبال نفوذ به ایران و اعمال تحریم است و دیگری بدون برجام با تحریم بیشتر.

در ماجرای برجام که هنوز ترامپ از آن خارج نشده بود، بنا شد تا تحریم ها علیه ایران برداشته شود اما از طرف دیگر در زمان باراک اوباما نه تنها گامی در این راستا برداشته نشد بلکه تحریم های جدیدی علیه ملت ایران وضع شد که در تضاد با برجام بود.

در واقع وادادگی دولتمردان در ماجرای برجام و همچنین نگاه به غرب برای رفع مشکلات، باعث شده تا وضعیت ارز، بازار، مسکن گرانی و تورم کنونی را شاهد باشیم و در این فرصت هنوز که هنوز رسانه های زرد در حال القای رفع مشکلات با روی کار آمدن افراد جدید در امریکا هستند!

سوالی که مطرح می شود این است که هر دو نامزد انتخابات امریکا به صراحت اذعان کردند که فشارها به ایران را ادامه خواهند داد که از جمله برنامه های بایدن در مورد ایران می توان به مواردی همچون اجرای سخت گیری های هوشمندانه تر، داشتن گزینه نظامی، افزایش فشارها به بهانه رعایت حقوق بشر، حفظ تحریم های گذشته و اقدام علیه فعالیت های منطقه ای ایران اشاره کرد، اما معلوم نیست خوشحالی کاذب این رسانه ها از چیست؟

ساده اندیشان رسانه های زرد زنجیره ای در حالی کاهش قیمت ارز را به بایدن و انتخابات امریکا گره زده اند که گویا از اوضاع و احوال کشور خود بی خبرند که دائم مسائل و انتخابات دیگر کشورها را رصد می کنند و یا خود را به خواب زده اند؛ از ماه ها قبل که قیمت ارز در کشور به تدریج در حال افزایش بود، روحانی، رئیس جمهور به صراحت اعلام کرد: "ما همین الان می‌توانیم قیمت دلار را پایین‌تر بیاوریم، اما بر مبنای احتیاط آینده بلند مدت قدم به قدم گام بر می‌داریم."شاید این همان زمانی باشد که رئیس جمهور از آن صحبت می کرد و امروز بصورت هدفمند این رسانه ها از آن استفاده می کنند.

البته این رسانه ها پیشتر و در روزهای مناظرات دو نماینده احزاب هم بیکار ننشسته و باز هم دست به کار شدند، آنچه این روزها از سوی این رسانه ها دنبال می شود هدایت افکارعمومی به سمت نتایج انتخابات امریکا و گره زدن مشکلات و معیشت به آن است همان خطی که در برجام دنبال شد و نتیجه ای معکوس را به دنبال داشت.

روز بعد از برجام همین رسانه ها با ذوق زدگی تمام این گونه تیتر زدند که با تحریم ها خداحافظی کنید و از این دست تیترهای دیگر اما این بار در ماجرای انتخابات امریکا و انتخاب فرد جدید ورق به عقب بازگشت تا بار دیگر حربه دولت و رسانه های زنجیره ای اصلاح طلب برای طفره رفتن و فرار از عملکرد خود در نقش بازی دو سر باختی عمل کنند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد