سرویس: سیاسی
کد خبر: 47196
|
10:50 - 1399/06/18
نسخه چاپی

در لباس خدمت

در لباس خدمت
برخی مدیران تکنوکرات ارتباط مستقیم مسئولان و کارگزاران با مردم را نه تنها بر نمی تابند و خود اهل آن نیستند بلکه دیگران را منع هم می‌کنند و رفتن میان مردم و رودرو با آنها صحبت کردن را پوپولیسم معرفی می‌کنند.

"مهدی فضائلی"،در یادداشتی تحت عنوان در لباس خدمت نوشت: یکی از ویژگی‌های برجسته در نظام مردم سالاری دینی ارتباط مستقیم مسئولان و کارگزاران کشور با مردم است.

ارتباطی از موضع خدمتگذاری و صادقانه و شفاف. ارتباطی که هم مردم بتوانند بدون لکنت زبان سخن بگویند و مطالبات بحقشان را مطرح و مطالبه کنند و هم مسئولان  بتوانند خدماتشان را گزارش بدهند و مشکلات بر سر راهشان را همدلانه با مردم در میان بگذارند.

مسئولان نظام اسلامی اساسا" باید از جنس مردم و برای مردم باشند و هر گاه در این قاعده خلل و نقصانی پدید آید که متاسفانه- در مقاطعی و توسط برخی مسئولان-  آمده است، نظام اسلامی از یکی از مهمترین و مفیدترین ویژگی هایش فاصله گرفته است. 
یکی از راهکارهای حفظ این ویژگی و فاصله نگرفتن از آن، بر اساس بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی این است:《 اولین کار این است که ما مسئولین کشور را، افرادی انتخاب کنیم که مردمی باشند، ساده‌زیست باشند، درد مردم را بدانند و خودشان از درد مردم احساس درد کنند. این هم به نظر من شاخص مهمی است.》

برخی مدیران تکنوکرات این نحو ارتباط با مردم را نه تنها بر نمی تابند و خود اهل آن نیستند بلکه دیگران را منع هم می کنند و با توجیهات ظاهرا" علمی، نشستن در اتاق های معمولا" مجلل و خواندن گزارش ها را توصیه می کنند و رفتن میان مردم و رودرو با آنها صحبت کردن را پوپولیسم  معرفی می کنند.

دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای در این باره نیز چنین است:
روحیّه‌ی مردمی بودن و انس با مردم، تماس با مردم، از نزدیک پای صحبت مردم نشستن؛ راه‌هایی باز کردن -خب ماها به حکم مسئولیّت یک محصوربودن‌هایی داریم، یک محدودیّتهایی داریم- که گذرگاهی باشد برای تماس با متن زندگی مردم... این سفرهای استانی خیلی چیز خوبی است، این یکی از آن کارهای بسیار مثبت است،...یکی از راه‌ها این است؛ رفتن به خانه‌ی مردم، رفتن منزل شهدا -که حالا الحمدلله این کار تا حدودی باب شده و کار خوبی است- راهی برای تماسهای گوناگون مردم؛ اینها خیلی مهم است. این کارها روحیّه‌ی مردمی بودن و شناخت مردم را در انسان حفظ میکند و نگه میدارد. وقتی این نباشد، انسان از حال جامعه غافل میشود و همیشه نگاهش به کلّیّات [است‌]؛ مثل کسی که با هواپیما دارد از روی یک شهری عبور میکند؛ بله، کلّیّت شهر را انسان بهتر از کسی که پایین است میبیند، امّا [اینکه‌] داخل این کوچه‌ها، داخل این خیابانها چه خبر است، داخل خانه‌ها چه خبر است، در مغازه‌ها چه [خبر] است، مراجعه‌کنندگان چه کسانی هستند، اینها را آن کسی میفهمد که برود در این کوچه‌ها راه برود؛ حالا همان مقدار محدودی که ممکن هست؛ مردمی بودن خیلی مهم است.》
طی روزهای گذشته شاهد اولین سفر استانی دکتر قالیباف در جایگاه ریاست مجلس شورای اسلامی بودیم. سفر به استان با اهمیت،حساس و پرمساله خوزستان در روزهای گرم و سفری از همین جنس مورد نظر.
سفری با "لباس خدمت" و بدور از تشریفات، با صحبت های روردو با مردم،بویژه مردم محروم حصیرآباد و اندیکا.محله هایی که وجود شان پس از گذشت بیش از چهاردهه از انقلاب اسلامی بسیار سنگین و بیانگر مشکلات جدی در تحقق عدالت و فقدان مدیران جهادی است!
این سفر که انشاالله با پشتیبانی دولت، گره گشا خواهد بود و در استان های دیگر تکرار خواهد شد بعد از سفر های چندی پیش رئیس محترم قوه قضائیه باردیگر رائحه خوش مسئولان مردمی را در مشام مردم زنده کرد و دورانی جدید را نوید داد؛ دورانی که با روی کار آمدن دولت جوان حزب اللهی وارد مرحله ی اصلی و متفاوت خواهد شد!

انتهای پیام/ 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد