کد خبر: 45972
|
08:03 - 1399/04/28
نسخه چاپی

اهمیت ماهواره‌های نظامی در تحقق امنیت کشورها

اهمیت ماهواره‌های نظامی در تحقق امنیت کشورها
فناوری ماهواره کاربردهای گسترده ای در عملیات نظامی دارد زیرا همواره کسب اطلاعات بیشترین مزیت برای نیرو های نظامی می باشد.

به گزارشايلام بيدار،تلاش بی‌وقفه بشر برای فتح و تسخیر فضا، نتایج کاملی را در فهم جهان، منظومه شمسی، سیارات، بهبود نیازهای اجتماعی در ناوبری، ارتباطات، پیش‌بینی وضعیت هوا، مدیریت سوانح و نیازهای روزانه مورد توجه قرار گرفته است. زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی به دلیل اهمیت ماهواره در عملیات امنیتی و نظامی وابسته به فناوری فضایی هستند. ماهواره‌ها یکی از ارکان اساسی فن‌آوری فضا هستند.

به طور کلی ماهواره‌ای به‌عنوان جسم تعریف می شود که در مدار دور جسم بزرگتر یا آسمانی می چرخد.

با توجه به این تعریف ماهواره ای به طور گسترده ای به عنوان ماهواره های طبیعی و مصنوعی طبقه بندی می شوند.

 زمین، ماه و حتی خورشید به عنوان ماهواره ای طبیعی در نظر گرفته می شوند، زیرا همه آنها در یک مسیر ثابت در اطراف جسم آسمانی غرق می شوند.

ماهواره های مصنوعی ماشین های دست ساز هستند که برای گردش در جسم آسمانی در مسیر مشخص شده با سرعت و ارتفاع خاص طراحی شده اند، که توسط اتحاد جماهیر شوروی در 4 اکتبر 1957راه اندازی شد. Sputnik  اولین ماهواره مصنوعی این پرتاب به نوبه خود باعث ایجاد رقابت فضایی بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده شد و منجر به عدم پیشرفت فن آوری در حال تحول در زمینه مذکور شد.

 تعادل قدرت فضا با ظهور و در دسترس بودن گسترده میکروالکترونیک شروع به تغییر کرد و این امکان را فراهم آورد که ماهواره های کوچک از نظر جسمی توسط تیم های کوچکتر با امکانات متوسط ​​ساخته شوند و با استفاده از ظرفیت پرتاب "اضافی" به عنوان بارهای ثانویه در کنار بزرگترها قرار گیرند.

براساس یک تخمین برای 60 سال گذشته 4000 ماهواره توسط بشر با هدف افزایش کنترل، اطلاعات و ارتباطات در زمینه های مورد نظر راه اندازی شده است.

ماهواره ها عمدتا برای انتقال اطلاعات استفاده می شوند. براساس کارایی، ماهواره ها را می توان به ماهواره های ارتباطی، سنجش از دور، پیمایش، هوا، هواپیماهای بدون سرنشین، زمینی و قطبی طبقه بندی کرد.

ماهواره کوچک: یکی از طبقه بندی ماهواره ها بر اساس محدودیت وزن به عنوان ماهواره کوچک شناخته شده است.

جرم این ماهواره ها با اندازه معمولی یخچال کوچک تا 500 کیلوگرم متغیر است.

براساس دامنه وزن ، ماهواره های کوچک به زیر نانوها، مکعب ها، میکروها و مینی ها نیز طبقه بندی می شوند. اگرچه ایده ماهواره کوچک چیز جدیدی نیست، زیرا ممکن است بسیاری از ماهواره های آزمایشی در این منطقه سقوط کنند اما در دهه 80 دوران واقعی ماهواره مدرن آغاز شد.

این ماهواره ها چشم انداز اکتشافات فضا را مختل کرده اند زیرا تکنولوژی وجود دارد با دستگاه های میکروالکترونیکی با قابلیت برنامه ریزی مجدد و تنظیم مجدد همراه با هزینه کمتری، دسترسی سریع تر، سریع تر و بیشتر و گسترده تر به فضا همراه است. آنها بیشتر برای مشاهده زمین به همراه ارتباطات، هواشناسی، تحقیقات و بیمه مورد استفاده قرار می گیرند.

بازار ماهواره های کوچک در حال شکوفایی است و پرتاب های اخیر بیش از 80 ماهواره کوچک را که از طریق موشک منفرد پرتاب شده اند، مشاهده کرده اند.

برخی از ماهواره های کوچک شناخته شده توسعه دهنده تجاری پیشرو براساس یک گزارش، شامل و فناوری اطلاعات ماهواره ای سوری محدود است.

فناوری ماهواره کاربردهای گسترده ای در عملیات نظامی دارد زیرا همواره کسب اطلاعات بیشترین مزیت برای نیرو های نظامی می باشد.

یک ماهواره نظامی یک ماهواره مصنوعی است که برای اهداف نظامی استفاده می شود. متداول ترین مأموریت ها جمع آوری اطلاعات، ناوبری و ارتباطات نظامی است.

اولین ماهواره های نظامی ماموریت های شناسایی عکاسی بودند. تعداد محدودی از سیستم های ارتباطی معمولی برای ایجاد قابلیت نیروی نبرد شبکه محور، به پهنای باند ماهواره ای نیاز دارد.

نیازهای نظامی را می توان به طور سنتی به عنوان فعالیتهای "تاکتیکی"، "عملیاتی" و "استراتژیک" طبقه بندی کرد. براساس مشخصات ماموریت، ماهواره های نظامی به هواپیماهای فضایی بسیار بزرگ، بزرگ، متوسط​​، کوچک و کوچک رده بندی می شوند.

ماهواره های کوچک عمدتاً برای هوش سیگنال، تظاهرات فناوری، تأیید، کاوش علم فضا، مشاهده و نظارت بر زمین، مهار حملات تروریسم و ​​کمک به عملیات جنگی سطح زمین مورد استفاده قرار می گیرند.

این گزارش به کاربردهای نظامی با توجه به ماهواره های کوچک متمرکز خواهد شد و برخی از کاربردها در زیر ذکر شده است:
 الف. برخورد سریع تهدید: عملیات نظامی براساس الزاماتی انجام می شود که ماهیت آن بصورت موقت و تصادفی است و می تواند با هشدار کم یا زیاد رخ دهد.

برای انطباق با چنین پروفایل های مأموریتی، نیاز به ماهواره های کوچک یا اختصاصی با هشدار قبلی وجود ندارد. علاوه بر این، به منظور افزایش راندمان زمان استقرار، از فروشندگان متعددی که حاوی قسمتهای کوچکی از این ماهواره ها هستند که با اعلامیه کوتاه مدت در ساعت نیاز جمع می شوند، قدردانی می شود.

ب. ارتباط سریع و رله داده ها: انطباق زمانی در ارتباط اطلاعات (صدا، داده و تصاویر) به سربازان رزم و نیروهای امدادی اضطراری برای اقدامات نظامی مدرن بسیار مهم است.

صورت فلکی ماهواره های ارتباطات سیار در حال حاضر در این زمینه چندین عملیات نظامی را ارائه می دهند. با این حال، ارتش ایالات متحده در حمایت از ارتباطات از راه دور تلفن همراه به صورت جهانی در حال استفاده از صورت فلکی کوچک است.

ج. جمع آوری داده ها: الزامات پهنای باند برای خدمات نظامی در تنظیمات دفاعی (یعنی تلویزیون یا نوع ویدئو کنفرانس) به خوبی شناخته شده است.

معمولاً این نیازها توسط ماهواره های بزرگ برآورده می شوند، اما برای جمع آوری داده های کوچکتر از انفجار داده ها، پرتونهای از راه دور هوایی (شناور) یا سنسورهای مبتنی بر زمین، از نانوسا ها و مکعب ها استفاده می شود.

ماهواره های کوچک یکی از فن آوری های سریع در حال ظهور در برنامه های ماهواره ای نظامی است که دارای تجهیزات آن در زمینه شناسایی، جنگ الکترونیکی، کمک به میدان نبرد و عملیات دریایی است.

موسسات دفاعی در سرتاسر جهان به دلیل توانایی بی نظیر ماهواره های کوچک در پوشش مناطق جغرافیایی بزرگتر با وضوح زمانی بیشتر، پشتیبانی پاسخگو در کنترل های عملیاتی و توانایی استقرار سریع در عملیات مبتنی بر فضا، علاقه نشان می دهند که ایران هم با ارسال اولین ماهواره نظامی به فضا به این قابلیت ها دسترسی پیدا کرده است.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب