سرویس: استان ایلام
کد خبر: 41462
|
08:10 - 1398/10/29
نسخه چاپی

یادداشت سردبیر؛

آنکس که نداند و نداند که نداند!

آنکس که نداند و نداند که نداند!
رهبر معظم انقلاب اسلامی درجمعه تاریخ ساز توطئه های دشمن در انتخابات را اعلام کردند و برای اینکه بدانیم چه با علم و چه بدون اطلاع در زمین دشمن بازی می کنیم یا خیر، باید ببینیم آیا در پررنگ کردن و پر رونقی انتخابات حرکت می کنیم یا برخلاف آن.

مرتضي سبزي -سردبیر::رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمعه تاریخ ساز و در خطبه های نماز جمعه که با حضور میلیونی نمازگزاران در 27 دی ماه 98 در مصلای بزرگ تهران برگزار شد، اشاره مهمی بر موضوع انتخابات داشتند و تأکید کردند انتخابات از مهمترین عوامل اقتدار کشور است که کشور را بیمه و دشمن را مأیوس خواهد کرد و باید همه مراقب باشیم که مبادا دشمن این خواسته را محقق و انتخابات را کمرنگ و بی‌رونق کند، در اين مورد چند نکته قابل توجه است.

همانطور که می دانیم اسامي افراد تأييد صلاحيت شده از سوي شوراي نگهبان به داوطلبان و فرمانداري‌هاي مراکز حوزه‌های انتخابیه ابلاغ شد.

 1. پرده اول::روزهای قبل از اعلام نتایج بررسی صلاحيت داوطلبان از سوي شوراي نگهبان، برخي در رسانه‌ها و فضاي مجازي ، براي شوراي نگهبان خط و نشان کشيدند و اين گونه القا کردند که اين شورا بايد داوطلبان مدنظر آنها را به هر طريق ممکن و بدون نظر گرفتن شرايط، ضوابط و مقررات و بر خلاف وظايف خود تأیید نماید!

 اين رويه نه تنها در سطح استان، بلکه در سطح کشور نيز بصورت هدفمند و گويا هماهنگ، دنبال شد تا شوراي نگهبان را تحت تأثير قرار دهند. انتشار مطالب در شبکه‌هاي اجتماعي و حتي ورود خواص، به اين موضوع و دامن زدن به آن، مويد اين نکته است.

 شايد يکي از دلائلي که اين افراد و جريان وابسته به آنها از آن مطمئن و يا حتي مطلع بودند، اين بود که می دانستند چه سرنوشتي در انتظار داوطلبان مدنظر آنان است، سرنوشتی که نه شوراي نگهبان، بلکه خود آنها نيز بهتر از شورا و يا هر مرجع ديگري از آن باخبر هستند، در غير اين صورت مسائل مطرح شده را در بوق و کرنا نمي کردند.

 2. پرده دوم::گام بعدي اين جريان بر این مسیر بود که حتي قبل از گام اول، برای اجرای آتش تهیه علیه شورای نگهبان در زمانی که نتایج بررسی صلاحيت اعلام می شد، آماده باشد. آنها از روز اول اعلام اسامي تاييد صلاحيت شدگان ، با هدف تأثیرگذاری بر روی نظر شورای نگهبان ، مطالب مختلفی را منتشر کردند.

 به گمان آنان شوراي نگهبان با در نظر گرفتن گرايش‌هاي سياسي ، افراد را تأیید یا رد می کند و چنین وانمود می کنند که بسیاری از رد شدگان تنها بدلیل گرایش به جناح مخالف، رد شده‌اند، در حالي ملاک شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت افراد، مواد مندرج در قانون انتخابات است و بس. هرچند که همین مواد هم شرایط حداقلی را برای نمایندگان در نظر گرفته و بحثی از کارآمدی افراد نمی کند.

این جریان از تاکتیک "دست پیش بگیر تا پس نیفتی"، استفاده می کنند، تا از پاسخگویی و ارائه کارنامه دولت به اصطلاح آنان رحم اجاره‌ای، در امان بمانند. باید از آنان پرسید شورای شهر تهران از زمان حضور در شورا تا به حال، جز تغییر اسامی خیابانها و یا فراموش کردن مردم در برف اخیر چه مطلب قابل ارائه‌ای دارند. یا نمایندگان آنان در مجلس شوراي اسلامي کدام گره از معیشت مردم را حل کرده‌اند که شورای نگهبان باید آنها را تأیید صلاحیت نماید.گرفتن عکس سلفی با موگرینی فراموش شده است؟ آیا شورای نگهبان باید عکس اینها را در قاب کرده و به دیوار آویزان کند و صبح به صبح به آنها ادای احترام نمایند؟

3. پرده سوم::در راستای حمله به شورای نگهبان و به حالت انفعالی بردن این نهاد حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام برای گذر از این مرحله، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ايلام، لباس رزم پوشیده و اولین راکتهای آتش تهیه علیه شورای نگهبان در خشاب کاتیوشای خود قرار داد.

وی با طرح یک سؤال در شبکه های اجتماعی، از افراد تأييد صلاحيت خواست تا جواب پرسش وي را بدهند. وی در مطلب منتشره خود آورده است: "چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته‌ بود: "ما عصاره فضایل ملت نیستیم،بلکه عصاره فضایل شورای نگهبانیم!" حال، این سوال اساسی مطرح است که آیا تاییدشدگان این دوره که براساس بررسی‌های دقیق شورای نگهبان واجد شرایط عمومی و اختصاصی برای نامزدی نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی هستند تا چه اندازه می‌توانند عصاره فضایل ملت باشند!" برای پاسخ به این پرسش و تشخیص این نکته مهم، لازم است نامزدهای محترم و مورد تایید شورای نگهبان، بی‌درنگ در مورد ردصلاحیت سایر داوطلبان ، محدود شدن آزادی و حق انتخاب شهروندان و حذف رقیب یا رفیق سیاسی خود به صورت شفاف اعلام نظر کنند تا مردم به صلاحیت، شجاعت و توان آنان برای دفاع از حقوق شهروندان بیشتر پی ببرند. پس اگر می‌خواهند عصاره فضایل ملت باشند، این گوی و این میدان؛ بسم‌ا... .

اما دو موضوع که بايد جناب مديرکل ارشاد به آن پاسخ دهند، پيشتر از سوال ايشان ضروري به نظر مي رسد.

آنکه پاسخ می خواهد، باید پاسخگو هم باشد و براي افکار عمومي روشن کند چه ارتباطي ميان دستگاه تحت مديريت او و انتخابات و يا شوراي نگهبان وجود دارد؟ آيا ارتباطي کاري ميان اين اداره با دستگاه‌ها و مجريان انتخاباتي وجود دارد که دیگران از آن بي خبرند، يا اینکه ارتباطي وجود ندارد، و با وجود این فضا اداره تحت نظر خود را به سمت انتخابات سوق داده است؟ آيا مسئوليتي در امر انتخابات دارند؟ آیا مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان ایلام مرجع رسمی برای این اظهار نظر هستند؟

همه آخرين انتخابات مجلس شوراي اسلامي در استان ايلام را به ياد داريم، آنجا که ورود افراد بی تخصص در امر انتخابات و قوانين آن، استان را با چه چالش هاي جدي که در عمر مديريت انتخاباتي خود نديده بود، مواجه کردند، شرايطي که هنوز گويا بقاياي به جا مانده از آن قرار است فضا را به همان سمت و سو هدايت کند.

مديرکل ارشاد استان توضيح دهند کدام داوطلب مدنظرشان بوده که اين گونه از افراد تأييد صلاحيت شده مي خواهند به سئوالات وي پاسخ دهند؟ آیا این داوطلب، همان نیست که در روز ثبت و برخلاف روند رایج خبرگزاری دولتی با وی مصاحبه شد؟ موضوعي که بايد هر چه سريعتر روشن شود.

مگر نه اينکه دولتي ها حق ورود به انتخابات را ندارند و حتي مسئولان ارشد استان بارها در جلسات ستاد انتخابات بسيار بر آن تأکيد کردند، پس ورود دولتي‌ها آن هم در سطح يک مدير کل به موضوع  بررسی صلاحيت ها چه معنا و پشت پرده‌اي دارد؟ موضوعي که سازمان های نظارتی باید به آن ورود کنند.

از استاندار ايلام بعنوان نماينده عالي دولت در استان و معاون سياسي استانداري بعنوان رئيس ستاد انتخابات استان ايلام انتظار مي رود به اين موضوع ورود و فريب انتشار مطالبي که با اهداف خاص منتشر مي شود را نخورده و برخورد صادق و قانوني را داشته باشند.

4. پرده چهارم::ميرزا بنويسان ديروز جريان اصلاحات در استان ايلام نيز در رابطه با فهرست صلاحيت‌ها به گونه‌اي نوشتند که گويا قرار است شوراي نگهبان تاوان اختلاف اين اردوگاه را بپردازد.

جريان اصلاحات در استان ايلام در هيچ دوره‌ی زماني انتخابات مجلس به اندازه انتخابات پيش‌رو دچار تشتت و اختلاف نظر نشده، اين شرايط در کمتر از دو ماه مانده تا انتخابات، نمود بيشتري به خود گرفته، بطوريکه به گوش می رسد از همین اردوگاه برخي اين روزها بدنبال تماس هاي مکرر براي تأييد صلاحيت خود براي رقابت با هم طيف سياسي خود و نه رقابت با رقیب سیاسی خود در انتخابات پيش‌رو هستند.

برخي نيز که گزينه خود را در ليست داوطلبان تأييد صلاحيت شده نديدند، دست به کار شده و حتي به جاي مردم نظرات شخصي خود را القا و اين گونه ادعا مي کنند که ميزان مشارکت عمومي با اين روند کاهش مي يابد! در صورتيکه در دور گذشته تعداد کمتري نسبت به دوره فعلي تأييد صلاحيت شده بودند.

برخي ديگر تنها بر اساس تفکرات حزب گونه فهرست صلاحيت‌ها را تحليل مي کنند و ادعا مي کنند که جناح بندي‌ها رعايت نشده است، اگر چه در امر بررسي صلاحيت ها همانطور که در بالا نيز گفته شد براساس قانون و قوانين عمل خواهد شد ، اما اگر به قول اين تحليلگران حزبي هم نگاهي اجمالي – جناحي به ليست صلاحيت ها بياندازيم، در مي يابيم که افراد شاخصي از جريان‌هاي سياسي و نه يک جريان در اين ليست يا رد صلاحيت و يا عدم احراز صلاحيت شده‌اند.

همه این پرده ها و جریان ها و افراد در این مسیر یا نخواسته اند قوانین انتخابات را یاد بگیرند و به قانون احترام بگذارند یا اینکه دانسته این کار می کنند و چه زیبا مثل معروف می گوید: "آنکس که نداند و نداند که نداند"، کسانی که خود را علامه دهر می دانند و ادعا می کنند که بسیار می دانند.

بايد يک تبريک جانانه به شوراي نگهبان گفت که هميشه به دور از حواشي و فضاسازي هاي سياسي کار خود را به بهترين نحو ممکن انجام مي دهد و اين بار نيز نشان داد بعنوان يکي از چهار دستگاه مهم نظام جمهوري اسلامي که سابقه روشن و درخشاني دارد، اسير اين فضاسازي ها و حواشي نشده و نخواهد شد.

در پایان باید یادآوری کرد رهبر معظم انقلاب اسلامی درجمعه تاریخ ساز که در بالا هم به آن اشاره شد، توطئه های دشمن در انتخابات را اعلام کردند و برای اینکه بدانیم چه با علم و چه بدون اطلاع در زمین دشمن بازی می کنیم یا خیر، باید ببینیم آیا در پررنگ کردن و پر رونقی انتخابات حرکت می کنیم یا برخلاف آن.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب