کد خبر: 37902
|
09:31 - 1398/06/26
نسخه چاپی

سلامت معنوی تضمين­ كننده سلامت روان

سلامت معنوی تضمين­ كننده سلامت روان
چندي پيش وزير محترم بهداشت در اجلاس رؤساي دانشگاه­هاي علوم پزشكي بحثي را در باب سلامت روان وجدي گرفتن نشاط در جامعه داشتند

به گزارشايلام بيدار،زهره الهیان:چندي پيش وزير محترم بهداشت در اجلاس رؤساي دانشگاه­هاي علوم پزشكي بحثي را در باب سلامت روان وجدي گرفتن نشاط در جامعه داشتند كه اشاره آن به فرصت ميلاد ائمه معصومين(ع) به عنوان فرصتي براي شاد بودن و نشاط جامعه بود كه در جاي خود كاملا صحيح و بجا مي­باشد اما متاسفانه ناخواسته وفات ائمه و فضاي غم انگيز ناشي از آن را تلويحا يك عامل منفي در مسير شادابي و نشاط معرفي نمودند و فرمودند اين فضاي غم انگيز بايد تعديل گردد.

البته وزير محترم بهداشت بعد از اين سخنراني در مصاحبه با خبرنگاران و سخراني­هاي بعدي از سوء تعبير انجام شده اظهار گلايه كرد و از تك تك عزاداران اباعبدالله الحسين(ع)  دلجويي نمودند و عشق و ارادت خود به اهل بيت(ع) و حضرت اباعبدالله الحسين(ع) را خالصانه اظهار نمودند.اين اتفاق باعث شد درآستانه ورود به ماه محرم و عزاداري حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) به مبحث سلامت معنوي و تاثيرات شگرف آن بر سلامت انسان­ها بپردازم و چند خطي مطلب در اين باره تقديم محبان اهل بيت(ع) و عاشقان سالار شهيدان حسين(ع) و آنها كه خواهان سلامت روح و روان و سلامت معنوي هستند نمايم.

اهميت معنويت و سلامت معنوي در دهه­هاي گذشته به طور روزافزون مورد توجه روانشناسان و متخصصان بهداشت رواني قرار گرفته. آنچه در سايه عشق و ارادت به اهل بيت(ع) نصيب انسان مي­گردد نوعي از معنويت است كه فراتر از معنويتي است كه در غرب به آن توجه مي­گردد. بدين معنا كه ائمه معصومين (عليهم السلام) همواره ما را به ابعاد روحاني و الهي انسان هدايت مي­نمايند و سلامت جسم در نگاه اسلام نيز در راستاي سلامت روح و روان تعبير مي­گردد  اما با تعريف غربي معنويت و آرامش تنها در خدمت سلامت جسم قرار مي­­گيرد.

 به هر حال امروزه مردم جهان بيش از پيش گرايش به معنويت را اهميت مي­دهند و عطش نسبت به معنويت  در جهان بيش از گذشته مشاهده مي­شود كه اين امر ناشي از روند رو به رشد بيماري­هاي رواني چون افسردگي و اضطراب و ساير عواملي است كه فرد را مستعد اختلالات رواني مي­نمايد.( دهشيري و همكاران 1387، ص140-129) عواملي چون زندگي در عصر صنعت و تكنولوژي و فضاي سايبر و دوري بشريت از فطرت انساني خويش، تمايل به سمت معنويت و امور ماوراء الطبيعي را بيشتر نموده تا آنجا كه سازمان جهاني بهداشت(WHO) در سال 1979 بحثي را عنوان كرد كه آيا جنبه ­هاي معنوي را بايد در تعريف Health (سلامت) وارد نمود؟ (Spiritual)

چند سال بعد افزودن سلامت معنوي به ابعاد جسمي، رواني و عوامل اجتماعي سلامت پيشنهاد شد( عزيزي فريدون، سلامت معنوي بعد جديد، 1393)

امروزه بسياري از صاحب­نظران حوزه سلامت روان وجود باورهاي مذهبي در فرد را عاملي موثر بر سلامت وي در نظر مي­گيرند و به اين امر اشاره دارند كه كه داشتن باورهاي مذهبي مي­تواند در كاهش مرگ و مير افراد و كاهش بروز بيماري­هاي روحي و رواني حتي جسمي موثر باشد.(مجتبي مصباح سلامت معنوي از ديدگاه اسلام 139 ص 18) و حتي سلامت معنوي پزشك معالج نيز با سلامت بيمار كاملا مرتبط است و تاثيرات خود را بر بهبودي سريعتر بيماران خواهد گذاشت. (محمدي 1383 ص18 )

استفاده از معنويت و اعمال معنوي خود موجب بهبودي سلامت روان خواهد شد و ارتقاء معنويت و پيوند با اهل بيت(ع) منجر به آن مي­شود كه افراد معنا و هدف زندگي خود را دريابند و ارتباطي عميق با خالق هستي و قدرت بيكران و لايزال الهي داشته باشند همين امر منجر به كاهش آلام و بهبود سريعتر بيماري­هاي روان از جمله افسردگي و اضطراب خواهد گرديد.

از طرفي افراد داراي سلامت معنوي و افراد داراي  پيوند عميق با اهل بيت(ع) و محبت ايشان شيوه زندگي خود را با اين بزرگان تنظيم مي­نمايند و طبيعتا سبك زندگي سالم­تري دارند لذا توانايي بيشتري براي مقابله با امراض روحي و رواني كسب مي­نمايند و اساسا اين سبك زندگي سالم آنها را از بسياري از بيماري­هاي جسمي، روحي و رواني حفظ مي­كند.

 در برخي تحقيقات انجام شده اميد زندگي در افرادي كه مذهبي­تر هستند 7 سال بيشتر است و از شادي بيشتر برخوردار هستند و اميدوارترند و ازآنجا كه بواسطه اتصال به قدرت " لايزال الهي" و حب اهل بيت (ع) از ثبات رواني بيشتري برخوردارند،  مسائلي از جمله يأس، نااميدي و خودكشي در اين افراد كمتر ديده مي­شود  و اين افراد از نظر جسمي سالم­ترند و كمتر نيازمند استفاده از خدمات درماني مي­شوند ( ملكي نژاد و ديگران 1391ص 17-9) و همچنين معنويت و حب اهل بيت (ع) باعث پذيرش بيشتر و تاب آوري بالاتري در مقابل بيماري­ها مي­گردد چرا كه رضا به رضاي الهي و و حكمت بي­بديل او، استمداد از ائمه معصومين(ع) و پذيرش آلام و مصيبت­ها را در انسان تقويت مي­كند كه اين امر خود موجب تقويت روحيه بيمار و سلامت روان او و افزايش توان و مقاومت او در برابر بيماري­ها مي­گردد و در نهايت  موجب تقويت سيستم ايمني فرد و افزايش مقاومت در برابر بيماري­ها نيز خواهد گرديد.

در كلام آخر بايد گفت حب اهل بيت(ع) و ارتقا معنويت بواسطه محبت به ائمه معصومين(ع) در مواقع بروز بحران واسترس، تاثيرات مضاعفي دارد چرا كه  بواسطه خلق معنا در زندگي و الهام بخشي،  مواجهه و رويارويي با بيماريها را آسانتر مي­كند.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب