سرویس: استان ایلام
کد خبر: 34876
|
08:46 - 1397/10/02
نسخه چاپی

یادداشت؛

دغدغه هایی که اولویت نیستند

دغدغه هایی که اولویت نیستند
پرداختن به مسایل قومی در استان ممکن است نگاه ها را به سمتی بکشاند که انجام امور و امتیازها بجای شایسته سالاری و لیاقت به طرف بهرمندی با محوریت وابستگی یا وابسته های نژادی سوق دهد.

عباس خزلی::دیروز در یکی از مناطق حوزه شمال در راستای مسایل قومی و به اسم وحدت و برادری! بین چند طایفه از حوزه جنوب و شمال استان نشستی برگزار شد که در نوع خود کم نظیر است.

پرداختن به مسایل قومی در استانی که فی النفسه در بسیاری از امور به ویژه انتخابات و سیاست های محلی و اداری، کش و قوس های بسیاری طی کرده و در خیلی جاها در پیچ و خم آغازین قوم یا شهروند گرفتار شده ممکن است نگاه ها را به سمتی بکشاند که انجام امور و امتیازها بجای شایسته سالاری و لیاقت به طرف بهرمندی با محوریت وابستگی یا وابسته های نژادی سوق دهد.

ورود در این گونه موضوعات توفیری به نفع مردم محروم و جامانده از قافله توسعه حاصل نمی کند و در نوشتن این جور موضوعات باید از جانب احتیاط و البته روشنگری غافل نشد به همین سبب بدون هرگونه پیشداوری و بر اساس تحلیل و احتمالات این اتفاق و اتفاقات مشابه از چند منظر قابل توجه است: ضرورت دارد نخبگان ایلات و طوایف با این حجم از مشکلات در استان، مشارکت در اموری مهمتر را اولویت بشمارند و از کنش های کم فایده که تصور واپس گرایی را قوت می بخشند خردمندانه پرهیز کنند.

امروزه ایلات و طوایف با شناسه خاصی که دارند برای همه معرفی شده و محترم هستند و دست بردن به زوایای تاریخی بر اساس حدس و گمان ضرورتی ندارد چرا که احتمال تحریف مورد قبول اکثریت قاطبه نفرات و برگزیدگان ایلات نیست و شاید تامل برانگیز باشد.

حس همنوع گرایی و همنوع پروری و توجه به آن با شاخصه شهروندی که امروزه باب شده از احتیاجات همیشگی استان ایلام بوده. وظیفه دینی و انسانی و اخلاقی حکم می کند قدم برداشتن و ترقی در این مسیر را از یاد نبریم و بیش از این زخمی به زخم های استان اضافه نکنیم. گرچه حضور جدی خیلی از خواص و شخصیت ها و نخبگان و تحصیل کرده ها و روشنفکران ایلات در این گونه امور بسیار کمرنگ است اما ممکن است ورود حتی چند نفر در قالب «پیش قراول» برای اهداف سیاسی بویژه انتخابات(استانی) شک برانگیز باشد.

از جمله شخصیت های کشوری که منتسب به یکی از اقوام حاضر در این جلسه است جناب دکتر عادل آذر است. تصور ذهنی این نوع حرکت ها هر چند بر احتمالات و یا آزمایش و خطا بوده باشد سمت و سوی ذهنیت به ریاست دیوان محاسبات دور از انتظار نیست.

هرچه هست ایشان علاوه بر اینکه یک سرمایه استانی! در ارکان کشوری محسوب می شود ممکن است از طرف عده ای سرمایه خویشاوندی و قومی بحساب آید و مورد مفاخره قرار گیرد! جدا کردن و یا جدا شدن اقوام از شهر و شهرستان های محل سکونت و همشهریان خود به بهانه همزبانی و هر بهانه دیگر که باشد تحریک برانگیز است.

در این مورد نیاز است گام های هوشمندانه و خداپسندانه برداشت و از طرف نخبگان و روشنفکران ایلات مسیر مشغولیت های ذهنی و دغدغه های اصلی به نحو شایسته تر نشان داده شود. تجربه نشان داده این جور نشست ها وجلسات شبیه آن، موافقت اکثریت را به همراه نداشته است و مورد قبول و همراهی اکثر نفرات ایلات نیست و تا یک محدوده زمانی تاریخ مصرف دارد.

این ناهماهنگی و ناهمراهی بقیه بیانگر وزن و جایگاه محرکین در ایلات و طوایف منتسب به خود را نشان می دهد و هم اینکه بیانگر کم میلی و مخالفت اکثریت جمعیت آن ها به ورود در عرصه هایی شبیه به آن است! این نوع حرکات در استان ایلام هرچند آغازی احساسی برای سایرین تلقی شود اما استان ایلام با تمام تنوع قومیتی و زبانی و گویشی که دارد به تدریج چشم اندازی امیدوار به آینده ای روشن مبنی بر شهروندگرایی و مبتنی بر اسلامی گری و ایرانی گری خواهد داشت.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب