سرویس: استان ایلام
کد خبر: 33832
|
08:13 - 1397/06/19
نسخه چاپی

یادداشت؛

جولان دلالان مطبوعاتی در ادارات ایلام

جولان دلالان مطبوعاتی در ادارات ایلام
در جلسه اخیر اهالی مطبوعات استان با استاندار محترم ایلام، این دغدغه از سوی چند تن از خبرنگاران مطرح، و از دکتر سلیمانی درخواست شد تا شخصا به این موضوع ورود پیدا کرده و بر نشست ادارات نظارت نمایند.

جبار صفربیگی - فعال رسانه ای:: نشست خبری شروع می شود و لحظه به لحظه،تعداد افرادی به نام خبرنگار وارد می شوند و تاکنون حتی یک بار هم آن ها را در رسانه های ایلام ندیده ایم، بیشتر و بیشتر می شود!

حدود 20 نفر در مراسم حضور دارند که شاید 5 یا 6 نفر را بتوان خبرنگار نامید و مابقی، بازاریابان و یا سیاهی لشگرهای مطبوعات محلی و سراسری هستند که به تدبیر مدیران برخی ادارات و سلیقه روابط عمومی ها و با امید دریافت هدایا و صدالبته یارکشی سیاسی و جناحی، در جلسه حضور دارند.
از خیل جمعیت حاضر تنها دو یا سه سوال پرسیده می شود و الباقی جمعیت، تنها نظاره گر هستند و جسارت پرسشگری ندارند و این گونه، نشست به اصطلاح خبررسانی آن اداره به اتمام می رسد.
این داستان دعوت های سلیقه ای تنها یکی از ادارات استان ایلام است که در سایه ی نبود هیچ گونه نظارتی بر کیفیت پوشش خبری جلسات، این روزها در گوشه و کنار ایلام شاهد هستیم.
دعوت گزینشی و نشست های مهندسی شده برخی ادارات ایلام، به منظور انتشار اخبار کنترل شده، شائبه ای ایجاد می کند که مدیران این ادارات، دستشان از عملکرد مثبت خالی است و چاره ای جز این ندارند!
اینکه در جلسات، به اسم برگزاری نشست مطبوعاتی، جلسه پر از افرادی می شود که مشخص نیست در ایام دیگر سال کجا بودند و اصلا خبرنگار هستند یا نه، به معضلی جدی در عرصه اطلاع رسانی صحیح و آگاهی بخشی مطبوعات استان بدل شده است.
جالب اینجاست که برخی مدیران استان، از این وضعیت رضایت کامل دارند؛ چراکه به دور از انتقاد سازنده و بی هیچ دغدغه ای، مسیر بی اعتنایی به وظایف و رسالت خویش را سپری می کنند.
روشن است مدیران این ادارات، یا به علت آگاهی از ضعف هایشان و ترس از افشای آن ها و یا به خاطر از دست دادن مقام و میز ریاستشان، با دعوت از دلالان مطبوعاتی به جای افراد شناخته شده ی عرصه مطبوعات محلی استان، سعی در فرار از پرسش های خبرنگاران دارند.
بااینکه هرساله از کوتاهی های نظارتی خانه مطبوعات و سیاسی کاری و سلیقه نگاری آن و نیز ندانم کاری های آگاهانه مسئولان مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، که هربار سعی دارند توپ را در زمین خانه مطبوعات بیندازند تجربه ها دارم، اما گویا امسال بی توجهی این نهادهای نظارتی بر روند برگزاری جلسات ادارات و حضور خبرگزاری های شناخته شده استان، از همیشه بیش تر شده است.
متاسفانه رشد فزاینده حضور افراد غیرحرفه ای در جلسات ادارات از جمله نشست های شرکت شهرک های صنعتی، پارک علم فناوری و...، سبب شده مدیران این ادارات و روابط عمومی آن ها، به اهالی مطبوعات به چشم میرزابنویس نگاه کنند که باید به عنوان بلندگوی آن ها عمل کرده و اگر خلاف این باشد، از حضور در نشست های خبری حذف می شوند.
لازم به دکر است که در جلسه اخیر اهالی مطبوعات استان با استاندار محترم ایلام، این دغدغه از سوی چند تن از خبرنگاران مطرح، و از دکتر سلیمانی درخواست شد تا شخصا به این موضوع ورود پیدا کرده و بر نشست ادارات نظارت نمایند.
وقتی برای خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد ایلام، فرقی بین خبرنگار و بازاریاب وجود ندارد و حتی استانداری ایلام، به عنوان نهادی نظارتی که می تواند در چنین موضوعاتی ورود کرده و حضور خبرنگاران در نشست های خبری ادارات مختلف را رصد نماید، از این کار سرباز می زند، امیدی برای بهبود کیفیت آگاهی بخشی در استان باقی نمی ماند.
سوال من به عنوان عضو کوچکی از اهالی مطبوعات ایلام، از ادارات نام برده شده آن است که به طور شفاف بیان کنند معیار دعوت خبرنگاران به جلسات چیست؟چرا یک خبرنگار با وجود دارا بودن کارت خبرنگاری از حضور در جلسات خبری حذف می شود؟ چرا آن ها در گفتار، رسانه ها را محرم اسرار می دانند ولی در عمل این گونه نیست.
مسئولان این ادارات باید بدانند، بسیاری از مطبوعات محلی هستند که قلمشان را به لوح تقدیر و کارت های هدیه نمی فروشند و به خوبی می دانند عدم دعوت از آنها در جلسات، بهترین روش برای فرار از اجرای مصوبات و تحقق وعده های مطرح شده در جلسه است.
اهالی مطبوعات استان، از استانداری محترم ایلام، خانه ی مطبوعات و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام عاجزانه تقاضا دارند تا برای رفع مشکل ورود کرده و با نگاهی تیزبینانه تر به این معضل، برای ایجاد اصلاحات و نظام مند شدن پوشش خبری جلسات ادارات استان، اقدام نمایند تا دیگر شاهد ماندن خبرنگاران واقعی در پشت درهای جلسات این ادارات نباشیم.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب