سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 28789
|
15:00 - 1396/06/15
نسخه چاپی

روستای زنجیره علیا با چشم انداز گردشگری

روستای زنجیره علیا با چشم انداز گردشگری
صنعت گردشگري و توسعه آن در روستاها ضمن توسعه سطح معيشت روستاييان موجب جا به جايي ثروت درسطح کشورنیز مي شود. اكنون كه روستاييان ما با مشكلاتي همچون بيكاري، بهره وري پايين كشاورزي، مهاجرت روزافزون به شهرها و حاشيه نشيني مواجهند به نظرمي رسد توسعۀ گردشگري روستايي مي تواند در جهت رفع اين معضلات مؤثر باشد .

به گزارشايلام بيدار،سفر و گردش، بویژه در دنیای ماشینی، پر ازدحام و پر هیاهوی امروز، یک ضرورت انکار ناپذیر است که موجب احیای توان فردی می شود و آثار اجتماعی، فرهنگی، و اقتصادی زیادی هم در بردارد.

     درکنار سفر به شهرها و گردشگری شهری، گردشگری روستایی نیز رونق خوبی داشته به گونه ای که بحث تقویت زیرساختها در موضوع روستاهای هدف گردشگری نیز درکشور برجسته تر شده است تا جایی که به نظر می‌رسد روستاها در آینده به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران تبدیل خواهند شد.
    گردشگري روستايي يكي از شاخه هاي فرعي صنعت گردشگري است كه عده اي آن را بخشي از بازار گردشگري و عده اي ديگر سياستي براي توسعه روستايي قلمدادمي كنند. روستای هدف گردشگری به محدوده ای جغرافیایی گفته می‌شود كه در این محدوده یك یا چند یا مجموعه‌ ازجاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی وجود دارد كه وجود آنها انگیزه‌ای برای سفر و اقامت گردشگران خواهد بود." با توجه به اهمیت این شاخه از گردشگری و در راستای سیاست‌های کلان دولت، کمیته راهبردی گردشگری روستایی و عشایری در سال 83 تشکیل و روستاهای هدف گردشگری نیز مطرح شد.
    با در نظرگرفتن اولویت‌های خاص ازقبیل داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی ، وجود دهیاری، شورای اسلامی و زیرساخت‌های لازم از قبیل آب، برق، گاز و تلفن و نیز داشتن مطالعات راهبردی گردشگری یا مطالعات طرح هادی منطقه، روستای زنجیره علیا هدف گردشگری انتخاب شده است.
     استفاده ازگردشگری روستایی وتوسعه روستاهایی که ازظرفیت وتوانمندی بالایی درگردشگری و طبیعت‌گردی و جذب گردشگر برخوردارند، خود فرصت مغتنمی است .ازسوی دیگر، گردشگري  روستايي، اهميت ويژه‌اي يافته و توسعه اين نوع گردشگري وسيله‌اي براي رفاه جوامع محلي تلقي مي‌شود. بررسي‌هاي کارشناسان در زمينه گردشگري روستايي نشان مي‌دهد كه گردشگري در مناطق روستايي 10 تا 20 درصد تمامي فعاليت‌هاي جهانگردي را شامل مي‌شود.

     به عقیده كارشناسان، نكته درخور تامل درطرح یاد شده این است كه بسیاری از این روستاها كه در فهرست روستاهای هدف گردشگری جای گرفته است، از نگاه مسئولان دور مانده و همچنان هیچ‌گونه زیرساخت و امكانات گردشگری ندارد. این درحالی است كه یكی از اهداف معرفی روستاهای هدف گردشگری تامین اعتبارات لازم برای ایجاد تسهیلات و احداث زیرساخت‌های گردشگری در منطقه بوده است...
    درحالی كه تعریف و شناسایی روستاهای هدف گردشگری می‌تواند باعث افزایش میزان ورود گردشگران و همچنین بهره‌مندی اقتصادی ساكنان روستا شود؛ امری كه تاكنون به درستی محقق نشده است اين در حاليست كه گردشگری روستایی با چالش‌های بسیاری در هویت بازار‌یابی روبه‌روست. دلایلی مهم که موجب محدود شدن گردشگری روستایی شده، فقدان امكانات زيربنايي و رفاهي، عدم درك صحيح روستاييان و مسئولان ازگردشگري روستا، كمرنگ شدن جاذبه هاي فرهنگي روستا، فقدان شبكه اطلاع رساني صحيح و بموقع، عدم حمايت و توجه كافي مسئولان ،کم بودن قدرت کشش عناصر روستایی و ناتوانی آن در رقابت با دیگر بازارهای گردشگری است.
     با توجه به اينکه روستاها در شرايط اقليمي وفرهنگي متفاوتي هستند بايد سعي شود توسعه گردشگري اين روستاها با توجه به فرهنگ آنها طراحي شود.
     صنعت گردشگري و توسعه آن در روستاها ضمن توسعه سطح معيشت روستاييان موجب جا به جايي ثروت درسطح کشورنیز مي شود. اكنون كه روستاييان ما با مشكلاتي همچون بيكاري، بهره وري پايين كشاورزي، مهاجرت روزافزون به شهرها و حاشيه نشيني مواجهند به نظرمي رسد توسعۀ گردشگري روستايي مي تواند در جهت رفع اين معضلات مؤثر باشد .
    از سويي هدف گردشگري روستایی، ايجاد يك نوع فرصت براي فعاليت بخش خصوصي است كه اميدواريم تمام دستگاهها دست به دست هم داده و فضاي خوبي براي توسعه گردشگري روستای زنجیره علیا فراهم آورند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب